چکیده
در این مقاله، شناسایی و تحلیل مساله در تسهیل سیستمهای اطلاعات مدیریت نقش مورد بررسی قرار گرفته است. علاوهبراین، رضایت تصمیمگیرنده و محتوای اطلاعات و کیفیت دسترسی به اطلاعات به روش مطالعات پیشین تحلیل و بررسی شد. در این پژوهش، متغیرهای لازم را با هدف تحلیل اثر سیستمهای اطلاعات مدیریت در قابلیتهای پشتیبانی تصمیمگیری شناسایی کردیم. این ارزیابی فرضیههای مختلفی را پیشنهاد میکند که بیشتر آنها به شناسایی رابطه میان سیستمهای اطلاعات مدیریت و قابلیتهای پشتیبانی تصمیمگیری میپردازند. متغیرهای این مدل پژوهشی عبارتند از: اثر شناسایی مساله، سرعت شناسایی مساله، تحلیل تصمیمگیری، رضایت کاربر، دسترسی اطلاعات، محتوای کیفیت اطلاعات، سرعت تصمیم، و کیفیت تصمیم.
2: ساختار مدل مفهومی
دِ لون و مکلین (1992) عوامل مختلفی را شناسایی کردند که با تاثیر بر موفقیت سیستم اطلاعات مدیریت، موفقیت سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری از قبیل کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، رضایت کاربر و تاثیر افراد را تضمین میکرد. طبق گزارشات، سیستمهای اطلاعات مدیریت دارای مزایای بسیاری در رابطه با پشتیبانی است که برای افزایش فعالیت سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری، فراهم شده است. نقش اصلی سیستمهای اطلاعات مدیریت از تعریف مساله شروع میشود که براساس آن، مراحل بعدی عمل تعریف میشود. مینتزبرگ (1976) به دو حوزه مهم در مرحله تعریف مساله اشاره کرده است. یکی از این حوزهها که با نام «تصدیق تصمیمگیری» شناخته شده است، با نشان دادن مشکلات، تهدیدات و ... مرتبط، فرآیند پشتیبانی تصمیمگیری را آغاز میکند.
دومین حوزه که با نام « تشخیص» شناخته شده است، عمدتا به تحلیل و بررسی مساله و تهدید از پیش تعریفشده در مرحله «تصدیق تصمیمگیری» مربوط است. این حوزه یکی از جنبههای ضروری عملکرد در سیستم اطلاعات مدیریت است. نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت حتی در جذب و ذخیره اطلاعات برای برای اهداف تصمیمگیری، ضروری است. در این مورد، ممکن است اطلاعات از منابع مختلف داخلی و خارجی بهدست آید. بنابراین، اطلاعات موجود برای شناسایی مسائل، تهدیدها و سایر فرصتها ضروری است. بهطور دقیقتر، ممکن است اطلاعات در رابطه با عوامل سیاسی، قانونی، اقتصادی، فنی و اجتماعی تعریف و تحلیل شوند که این عوامل در تحلیل تغییر رفتار مصرفکننده و محیط بازار نقش مهمی دارند.
اطلاعات، نقش مهمی در هر سازمانی دارد. کاربرد این اطلاعات به ارزش آن مربوط است. بیشتر پژوهشهای گذشته، رابطه مثبتی را میان کیفیت اطلاعات و موفقیت سازمان نشان میدهد. اطلاعات برای تصمیمگیریهای ضروری که ممکن است اهداف آینده سازمان را تحت تاثیر قرار دهد، اهمیت دارد. بنابراین، نقش اطلاعات را میتوان بهعنوان مواد خام برای تصمیمگیری درنظر گرفت. زمانیکه اطلاعات بسیاری دردسترس مدیران باشد، بهکارگیری سیستم اطلاعات مدیریت ضروری است. بنابراین، سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری، با کمک به مدیران جهت انتخاب مناسبترین اطلاعات از میان گزینهها، راه رسیدن به یک تصمیم مهم را برای آنها سادهتر میکند. بنابراین، میتوان گفت که سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری بهعنوان دارایی شرکت حساب میشوند. اهمیت سیستم پشتیبانی تصمیمگیری هنگام تصمیمگیریهای پیچیده بیشتر میشود. اعتقاد بر این است که سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری، اثربخشی تصمیمگیریهای پیچیده را افزایش میدهد.