ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
مدیریت دانش در منطقه عرب
سابری(2005) بیان می کند که گرچه مدیریت دانش در کشورهای توسعه یافته به راحتی قابل اجرا است، کشورهای که از دانش فنی و توانایی های مدیریتی مورد نیاز برخوردارند، اما استفاده موفقیت آمیز از آن، در کشورهای درحال توسعه به دلیل وجود مشکلات مدیریتی و سازمانی مختلف چالش برانگیز است. منطقه عرب از ویژگی های خاصی در رابطه با توسعه سرمایه فکری ملی برخوردار است(بونتیس،2004). کشورهای منطقه عرب به عنوان اقتصادهای در حال توسعه تلقی می شوند(برنامه توسعه سازمان ملل، 2016)، بنابراین، منطقی است که آنها هنوز هم در رابطه با پذیرش مفهوم و اجزای مدیریت دانش با مشکلاتی روبرو باشند. علاوه بر این، در سال های اخیر، با هدف ادغام منطقه ای بیشتر و مشارکت در محیط تجارت جهانی، این کشورها از ساختارهای تجاری در حال گسترش بهره مند شدند، که این توانایی را به آنها داده تا به سطوح بالاتری از رشد و توسعه ملی دست یابند(گانی، 2011). این مسئله نیازمند تمرکز بیشتر بر توسعه و پیاده سازی استراتژی های مدیریت دانش مناسب است.بر اساس گزارش توسعه انسانی عرب که توسط برنامه توسعه سازمان ملل (2003) ایجاد شد،
جامعه مبتنی بر دانش، جامعه ای است که انتشار دانش، تولید و کاربرد دانش، در تمامی جوانب فعالیت انسانی تبدیل به اصول سازماندهی می شود: فرهنگ، جامعه، اقتصاد، سیاست، و زندگی شخصی. امروزه، دانش ابزاری برای گسترش دامنه آزادی های بشر است، از طریق حاکمیت خوب، ظرفیت حمایت از آزادی ها را افزایشدهد و دستیابی به اهداف بالاتر بشر اخلاقی عدالت و کرامت انسانی را فراهم می کند.
نتایج مهم گزارش فوق بدین صورت است: (1) در این خصوص، بین کشورهای غربی و عرب تفاوت چشمگیری وجود دارد؛(2) ناکارائی در جذب دانش و کاهش به اشتراک گذاری دانش در منطقه عرب ناشی از مجموعه پیچیده ای از آشفتگی های اقتصادی و سیاسی است؛(3) منطقه عرب به استراتژی مدیریت دانش نیاز دارد ولی موانع اصلی ان، استراتژی تحقیق و توسعه پیش پا افتاده، و زیر ساخت های تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی ناکافی می باشد؛(4) و علیرغم کاستی های گفته شده، منطقه عرب از پتانسیل فکری برخوردار است(موهامد، او سالیوان، و ریبر،2008).
آلراوی(2008) بیان کرده است که نگرانی های کلیدی مدیریتی در رابطه با مدیریت دانش در امارات متحده عربی، ماهیت اطلاعاتی، مدیریتی و فرهنگی است. در رابطه با مسائل فرهنگی مطرح شده، مدیران نگران مفاهیم مدیریت تغییر و توانایی آنها برای متقاعد کردن بخش های کسب و کار برای به اشتراک گذاری دانش با سایر بخش ها هستند. در بسیاری از سازمان ها، برای تغییر نگرش های کارکنان به یک تغییر فرهنگی عمده نیاز است، در نتیجه دانش و بینش ها داوطلبانه و مستمر به اشتراک گذاشته می شود. پاسخ دهندگان پژوهش، از اینکه مدیران ارشد ممکن است مدیریت دانش را مانند سبک های دیگر در نظر بگیرند و اینکه مفهوم مدیریت دانش درک نشود، ابراز نگرانی کردند. در نهایت، نگرانی های مربوط به اطلاعات، که عمدتا با تمایل به جلوگیری از اشباع اطلاعاتی در ارتباط است. بنابراین، نگرانی بیشتر درباره ی اطلاعات جدید بود که پس از حذف دانش یا داده غلط و قدیمی که دیگر معتبر نیست در دسترس خواهد بود.