ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
مطالعات وسیعی بر روی ظرفیت باربری لرزه ای پی های نواری کم عمق واقع شده بر روی خاک های همگن انجام شده است. اما تاثیر ارتفاع ساختمان و لایه بندی در این مطالعات گنجانده نشده است. در این مقاله، خاکهای چسبنده دو لایه همراه با تاثیر ارتفاع ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است. فرمول بندی مسئله با بسط دادن روش تعادلی حدی ایجاد شده توسط مرلوس و رومو برای خاکهای دولایه حاصل می شود. یک سطح شکست پتانسیل مارپیچی لگاریتمی فرض می شود، و نیروهای اینرسی مستقیماً بر روی ساختمان و توده خاک بلوک شکست استفاده می شوند. موقعیت سطح شکست با حداقل سازی فرایند برای هر شتاب لرزشی زمین لرزه به دست می آید. نتایج نشان می دهند که سطح شکست پتانسیل به سمت بالا حرکت میکند و کوتاهی طول آن با کاهش ظرفیت باربری به صورت بیشینه شتاب زمین (PGA)، افزایش می یابد. همچنین تاثیرات ارتفاع ساختمان، PGA، نسبت چسبندگی لایه ها و ضخامت لایه بالایی بر عامل ظرفیت باربری لرزه ای (Nce) مورد مطالعه قرار میگیرند.
روش تحلیل
رویکرد شبه استاتیک و روش تعادل حدی برای محاسبه عوامل ظرفیت باربری لرزه ای خاک چسبنده دو لایه استفاده می شوند. فرض می شود که خاک در هر لایه، همگن و ایزوتروپیک باشد. فرض می شود که خاک به عنوان ماده پلاستیکی کاملا سخت، معیار شکست موهر-کلمب را برآورده کند. فرض می شود که مقادیر پارامترهای خاک، چسبندگی c و چگالی خاک در طول زلزله ثابت باقی بمانند. فرض می شود که شتاب های لرزه ای یکنواخت در دامنه مورد نظر باشند. شتاب های لرزه ای افقی در پی و در توده خاک تحت نفوذ لرزه پی نظر گرفته می شوند. همچنین فرض می شود که برای بار لرزه ای، شکست از نظر شکل طول و عمق بسته به شتاب افقی اعمال شده بر سیستم تغییر می کند. این فرض، نتایج را بهبود می دهد.
فرمول بندی مسئله
با توجه به اصل دالمبرت، یک نیروی اینرسی، ، در جهت مخالف عمل نیروی لرزه ای ایجاد می شود، زمانی که توده خاک زیر پی به علت بار زلزله حرکت می کند و یک سطح شکست پتانسیل مارپیچی لگاریتمی همانند شکل ۲ تشکیل می شود. معادلات کنترلی سیستم با در نظر گرفتن تعادل چرخشی عامل و لنگر های مقاوم در مرکز مارپیچ، 0، ایجاد نیرومیشوند. نیروهای عامل شامل وزن ساختمان، ؛ وزن خاک اطراف آن، ؛ و وزن توده خاک چرخشی، می شوند.
مقایسه با سایر تحقیقات
بیشتر تحقیقات مربوط به ظرفیت باربری لحظهای با خاکهای ریزدانه مرتبط هستند، و نتایج حاصل از خاکهای چسبنده محدود هستند. همچنین، تاثیر ارتفاع ساختمان و خاکهای لایه ای در هیچکدام از تحقیقات قبلی مورد مطالعه قرار نگرفته است. در شکل ۵، تحقیقات موجود و این روش برای خاکهای همگن مقایسه می شوند. تاثیر ارتفاع ساختمان در روش های دیگر مانند، تحقیقات عسکری و همکاران (2005) و کومار و موهان رائو (2002) در نظر گرفته نمیشود. در ساختمان هایی با ارتفاع کم، نتایج بسیار نزدیک هستند. این موضوع، روش استفاده شده در این مطالعه را تایید می کند. اما کاهش قابل توجه در ظرفیت باربری زمانی پیش بینی می شود که ارتفاع ساختمان افزایش می یابد. همچنین،زمانی که بیشینه شتاب افزایش می یابد، این کاهش کمتر می شود. این موضوع نشان میدهد که غفلت از تأثیر ارتفاع ساختمان می تواند منجر به یک طراحی ناامن شود.