چکیده
در این مقاله, تحقیقی درباره کاربرد فیس بوک در آموزش و پرورش ارائه شده است. در مجموع 139 دانشجو از دانشکده آموزش و پرورش دانشگاه Sombor (Serbia) در تحقیق شرکت کردند. نتایج, یک همبستگی مثبت, بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و تعداد دفعات استفاده از فیس بوک در جهت اهداف آموزشی را به اثبات رساند. عامل سودمندی مشاهده شده بسیار تحت تاثیر تصمیم دانشجویان نسبت به استفاده از فیس بوک, به عنوان یک ابزار کمک یادگیری, قرار دارد. تفاوت معناداری در تعداد دفعات استفاده از فیس بوک به جهت اهداف معمولی در بین دانشجویانی که بر اساس عملکرد تحصیلی تقسیم شده بودند, گزارش نشده است.
1. مقدمه
آموزش و پرورش یک فرآیند پیچیده است و اثر بخشی آن تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد. به غیر از معلم, دانشجویان می توانند اطلاعات مفید را از طریق همکاری با دانشجویان دیگر دریافت کنند (Jonassen, 1995; Jonassen, Howland, Moore, & Marra, 2003). همکاری با دانشجویان دیگر, قادر می سازد که دانش بدست آمده بوسیله اعضای فردی گروه به تمام اعضای دیگر انتقال یابد. علاوه بر این, سوالات یک عضوگروه می تواند به کمبود دانش در اعضای دیگر گروه اشاره داشته و یا باعث تشویق تمام اعضای گروه برای در نظر گرفتن موضوع مربوطه شود. Calvo-Armengol, Pattachini and Zenou (2008) به این نتیجه رسیدند, که دانش آموزان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی خودشان نتایج بهتری در مدرسه بدست می آورند.
7. نتیجه
تحقیق شرح داده شده در این مقاله اطلاعات جدیدی را درباره اثراتی که می توان با کاربرد فیس بوک به عنوان ابزار کمک یادگیری بدست آورد, فراهم می کند. تحقیق ثابت کرد که استفاده از فیس بوک در آموزش و پرورش اثرات مثبتی روی معلومت دانشجویان دارد. یک رابطه مثبتی بین تعداد دفعات استفاده از فیس بوک به عنوان ابزار یادگیری و تعداد نمرات واقعی بدست آمده توسط دانشجویان در طول دوره طراحی نرم افزار آموزشی و رسانه ای وجود دارد. تحقیق حاضر تنها یک SNS فیس بوک را دربر می گیرد. اما از تحقیق حاضر کم نمی شود. چون مرکز توجه روی ویژگی های تخصصی سایت نمی باشد. اما می توانست مزیتهایی از رابطه آسانتر بین روابط دانشجو با دانشجو و دانشجو با معلم را داشته باشد. برای اهداف آموزشی دانشجویان بطور نمونه از توضیحات, لینکها و چت ها, برای مثال کارکرد اصلی SNS ها, استفاده کردند. به همین دلیل نتایج بدست آمده برای SNS ها با ویژگی های تخصصی و اجتماعی مشابه که امروزه وجود دارد یا در آینده وجود خواهد داشت, قابل اجرا می باشد.