آمادگی برای آزمون فنی و حرفه ای

آزمون فنی و حرفه‌ای هم مانند سایر آزمون‌ها جهت ارزیابی دانش و مهارت کارآموزان فنی و حرفه‌ای و دادن گواهینامه به متقاضیان، برگزار می‌شود. داوطلبان جهت شرکت در این آزمون می‌توانند ابتدا در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای یا دیگر مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر سازمان شرکت کرده سپس برای شرکت در آزمون ثبت نام کنند.
در این مقاله ابتدا در مورد نحوه برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای توضیحاتی داده خواهد شد سپس شما را با شیوه‌های آمادگی برای شرکت در این آزمون بیشتر آشنا می‌کنیم.‌ بنابراین اگر مایل هستید که در این مورد اطلاعاتی کسب کنید توصیه می‌شود تا پایان این مطالب را دنبال کنید.

نحوه آزمون فنی و حرفه‌ای

این آزمون به صورت دوره‌ای برای متقاضیان عزیز برگزار می‌شود که معمولاً به صورت سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله است. آزمون فنی و حرفه‌ای به صورت دو مرحله تئوری و عملی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان بعد از کسب نمره قبولی با حد نصاب 50 از 100 در آزمون تئوری،‌ برای شرکت در آزمون عملی پذیرفته می‌شوند. داوطلبان باید با آمادگی کامل در این آزمون شرکت کنند تا بتوانند نمره قبولی را کسب کنند. معمولاً با یک فاصله کوتاه یک ماهه بعد از امتحان تئوری، آزمون عملی نیز برگزار می‌شود. متقاضیان در نهایت با کسب نمره حداقل 70 از 100 در آزمون عملی، موفق به دریافت گواهینامه فنی و حرفه‌ای خواهند شد.

دانلود سوالات فنی و حرفه ای

شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی

قطعاً شما داوطلبان عزیز که قصد شرکت در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای را دارید، بدون گذراندن کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی قادر نخواهید بود که در این آزمون موفق شوید. زیرا لازمه قبولی در هر آزمونی آموزش دیدن در مورد مطالب مرتبط با موضوع آزمون است. بنابراین اولین مرحله جهت آمادگی در آزمون فنی و حرفه‌ای، شرکت در دوره‌های آموزشی است که از طریق سازمان یا دیگر نهادهای دولتی یا آزاد برگزار می‌شود.

تهیه بسته‌ها و کتاب‌های آموزشی

بعد از این که در دوره‌های آموزشی شرکت کردید حال لازم است برای برگزاری آزمون آماده شوید. در مورد هر رشته و تخصصی که می‌خواهید در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت کنید، یک سری کتاب‌های آموزشی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و مطالعه کنید. نمونه سؤالات ادوار گذشته و پاسخ تشریحی آن‌ها نیز در قالب بسته نمونه سؤالات آزمون فنی و حرفه‌ای تدوین شده است و شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنيد. با خواندن این سؤالات، با روش و چگونگی آزمون سازمان بیشتر آشنا خواهید شد.

مهارت‌های مورد نیاز جهت آزمون

برای شرکت در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای، داشتن اعتماد به نفس و روحیه جهت کارهای عملی، بسیار مهم است. زیرا اگر شما در زمینه تئوری قوی باشید و از نظر کارهای عملی خود را تقویت نکرده باشید نمی‌توانید در آزمون عملی نمره قبولی بگیرید. بنابراین همزمان برای آماده شدن جهت شرکت در آزمون فنی و حرفه‌ای، از هر دو جهت عملی و تئوری باید تمرین و ممارست داشته باشید. از دیگر موارد مهم برای شرکت در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای،‌ دقت و سرعت عمل است. گاهی اوقات در اثر کوچک‌ترین بی دقتی داوطلبان ممکن است نمره قبولی خود را از دست بدهند.

ثبت نام در آزمون و پرداخت هزینه

بعد از این که دوره کلاس‌های آموزشی شما به اتمام رسید، برای شرکت در آزمون لازم است در سایت سازمان، در بخش مربوط به آزمون رشته مورد نظر، ثبت نام کرده و هزینه لازم برای شرکت در آزمون را پرداخت کنید. فیش واریزی هزینه را بهتر است تا زمان آزمون نزد خود نگه دارید. دقت کنید در هنگام ثبت نام برای آزمون، اطلاعات خود از جمله شماره تماس را درست وارد کنید تا در صورت لزوم، آموزشگاه یا سازمان بتواند با شما تماس بگیرد.

گرفتن کارت ورود به جلسه قبل از آزمون

معمولاً دو سه روز قبل از برگزاری آزمون، کارت ورود به جلسه برای داوطلبان صادر می‌شود که از طریق سایت سازمان قابل دسترسی است. باید دقت شود که تمامی اطلاعات درج شده بر روی کارت، کاملاً درست و مطابق با اطلاعات شناسنامه‌ای داوطلب باشد. در صورت مغایرت در هر کدام از اطلاعات باید با واحد مربوطه تماس حاصل شود. بعد از این که درستی اطلاعات مندرج بر روی کارت صادر شده را مورد بررسی قرار دادید، می‌توانید از کارت پرینت بگیرید. اطلاعات مربوط به زمان و مکان آزمون نیز بر روی کارت قرار دارد. در روز برگزاری آزمون سعی کنید حداقل‌ نیم ساعت زودتر از زمان اعلام شده بر روی کارت، در محل آزمون حاضر شوید.

لوازم و مدارک مورد نیاز در روز آزمون

در روز آزمون علاوه بر داشتن مداد، خودکار و پاکن، باید کارت ملی و همچنین کارت ورود به جلسه را همراه داشته باشید. بنابراین بهتر است، از شب قبل وسایلی را که مورد نیازتان است، تهیه کنید. از بردن هر گونه وسایل اضافی از جمله گوشی تلفن همراه بر سر جلسه آزمون خودداری کنید. زیرا در هنگام ورود به جلسه شما مورد بازرسی قرار می‌گیرید و وسایل اضافی نیز از شما گرفته می‌شود.

مدیریت زمان در جلسه آزمون

شما باید برای پاسخگویی به سؤالات آزمون، از قبل مدیریت زمان را برنامه‌ریزی کرده باشید تا زمان کافی داشته باشید که به همه سؤالات آزمون پاسخ دهید. بهتر است از دروسی که آسان‌تر است شروع کنید که این ترتیب در اکثر آزمون‌ها از سوی طراح و تدوینگر سؤالات رعایت می‌شود. معمولاً تعداد سؤالات آزمون 50 تا است و نمره منفی هم ندارد. به طوری که اگر شما نصف سؤالات را درست جواب دهید نمره قبولی را کسب خواهید کرد. چنانچه نمره شما به 50 نرسد، در آزمون قبول نشده و باید مجدد در آزمون شرکت کنید.

جمع‌بندی

آزمون فنی و حرفه‌ای نیز یکی از آزمون‌های مهم برای گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای است. داوطلبان باید برای شرکت در این آزمون، ابتدا در کلاس‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای ثبت نام کرده و پس از اتمام دوره آموزشی، اقدام به ثبت نام در آزمون رشته مورد نظر کنند. آزمون فنی و حرفه‌ای شامل دو مرحله تئوری و عملی است که داوطلبان پس از قبولی در مرحله اول مجاز به شرکت در آزمون مرحله عملی می‌شوند. برای قبولی در این آزمون‌ها نیاز به آمادگی و مهارت‌های لازم است تا بتوان موفق به اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای شد. بنابراین باید با آمادگی کافی در این آزمون‌ها ثبت نام کرده در غیر این صورت هزینه‌ای که بابت ثبت نام در آزمون پرداخت شده است، به هدر می‌رود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا