مدیریت کیفیت جامع چیست؟
مدیریت کیفیت جامع برگردان فارسی عبارت Total Quality Management(یا به طور اختصار TQM) می باشد.
معنای مدیریت کیفیت جامع عبارتست از درگیرکردن همه ی افراد در همه ی امور سازمان، به گونه ای که در جهت اهداف و کوشش هایی قرار گیرند که باعث بهبود عملکرد در تمامی سطوح سازمان گردد.
در واقع مدیریت کیفیت جامع عبارتست از یک راهبرد که با تغییر اعتقادات بنیادی ، ارزشها و فرهنگ یک شرکت و البته مشارکت همگانی ارتباط دارد.
از طرفی هدف مدیریت کیفیت جامع ، جلب رضایت کامل مشتری با کمترین هزینه است.
مفهوم حرف و واژه :TQM
۱. Total: به معنای جامع یا فراگیر یعنی همه را اعم از سازمان ، فرایند، درون دادها، محصولات، تدارک کنندگان و مشتری های داخلی وخارجی رادربرمی گیرد.
۲. Q یا Quality : کیفیت، سازگاری کالا وخدمات با نیاز ها وانتظارات مشتریان داخلی وخارجی.
۳. M یا Management : به معنای این است که TQMیک فلسفه ی مدیریتی است.
مدیریت کیفیت جامع
نگرشی که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تأمینکنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری میشود، میپردازد.
۱ ) مدیریت : مدیران ارشد به طور کامل پایبند به اجرا هستند.
۲ ) کیفیت : برآورده نمودن خواستههای مشتریان
۳ ) جامع : هرکس که با سازمان در ارتباط است، در فرآیند بهبود مستمر درگیر میشود.