ترجمه مقاله اثر استرس روانی بر تعامل بین استرس اکسیداتیو بزاقی و پارامترهای کلاسیک مرتبط با استرس روانی - نشریه هینداوی

ترجمه مقاله اثر استرس روانی بر تعامل بین استرس اکسیداتیو بزاقی و پارامترهای کلاسیک مرتبط با استرس روانی - نشریه هینداوی
قیمت خرید این محصول
۵۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
تاثیر استرس روانی بر تعامل بین استرس اکسیداتیو بزاقی و پارامترهای کلاسیک مرتبط با استرس روانی
عنوان انگلیسی
An Impact of Psychological Stress on the Interplay between Salivary Oxidative Stress and the Classic Psychological StressRelated Parameters
صفحات مقاله فارسی
20
صفحات مقاله انگلیسی
8
سال انتشار
2022
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه
هینداوی - Hindawi
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع نگارش
مقالات پژوهشی (تحقیقاتی)
نوع ارائه مقاله
ژورنال
پایگاه
اسکوپوس
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
5.604 در سال 2020
شاخص H_index مجله
93 در سال 2021
شاخص SJR مجله
1.494 در سال 2020
شناسه ISSN مجله
1942-0900
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q1 در سال 2020
کد محصول
12495
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
به صورت عدد درج شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
تایپ شده است
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
ندارد ☓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در داخل متن و انتهای مقاله درج شده است
رشته های مرتبط با این مقاله
روانشناسی
گرایش های مرتبط با این مقاله
روانشناسی شناخت - روانشناسی بالینی
مجله
Oxidative Medicine and Cellular Longevity
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1155/2021/6635310
فهرست مطالب
چکیده
1- مقدمه
2- مواد و روش ها
3- نتایج
4- بحث
5- نقاط قوت و محدودیت های مطالعه
6- نتیجه گیری
منابع
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
       
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
هم استرس اکسیداتیو و هم استرس روان شناختی (ذهنی) عامل های احتمالی چندین اختلال سلامتی حاد و مزمن هستند، و آزمون های کافی که این وضعیت را تقلید کنند، مورد نیاز هستند. در اینجا، در محیط های آزمایشگاهی کنترل شده، یک مجموعه آزمون PEBL (نرم افزار ساخت آزمایش روان شناسی) برای برانگیختن پاسخ های زیست-شناختی مرتبط با استرس و سپس رهگیری تغییرات در پارامترهای بزاق استفاده شد. اهداف این مطالعه عبارت بودند از تعیین تأثیر استرس روان شناختی بر پارامترهای بزاقی برگزیده و ارزیابی همبستگی میان پارامترهای اکسیداتیو و استرس تعیین شده. این مطالعه بر روی 36 آزمودنیِ جوانِ سالم که عمدتاً زن بودند (n=24) انجام شد. پیش و پس از تکمیل مجموعه ای از چهار آزمون PEBL، نمونه های بزاق آزمودنی ها گردآوری شد. تغییرات برانگیزاننده ی استرس در سطح ظرفیت تام آنتی اکسیدانت و نیتریت/ نیترات، به عنوان پارامترهای استرس اکسیداتیو، و کورتیزول و ایمیونوگلوبلین A (IgA)، به عنوان پارامترهای استرس روان شناختی، تعیین شدند و از طریق مقایسه ی مقادیر پارامترهای ارزیابی شده پیش و پس از آزمون PEBL متقابلاً همبسته شدند. نتایج نشان دادند که هیچ تغییری در ظرفیت تام آنتی اکسیدانت بزاقی رخ نمی دهد (p> 0.05)؛ با وجود این، یک افزایش معنی دار در سطح نیتریت/ نیترات پس از آزمون PEBL روی داد (p= 0.007). از سوی دیگر، سطح کورتیزول تعیین شده پس از مجموعه آزمون، در مقایسه با مقادیر به دست آمده پیش از آزمون، از نظر آماری افزایش یافت (p= 0.025) در حالی که سطح IgA از نظر آماری به طور معنی داری کاهش یافت (p< 0.001). تنها همبستگی معنی دار از نظر آماری میان تغییرات در پارامترهای مطالعه شده، تغییرات میان سطح کورتیزول و IgA بود (Ro= -0.4 اسپرمن). این نتایج دلالت بر آن دارند که استرس کوتاه مدتی که به وسیله ی آزمون PEBL القا شده بود باعث برانگیختن تغییراتی در پارامترهای مرتبط با استرس ذهنی بزاقی می شود (افزایش در سطح کورتیزول و نیتریت/ نیترات، و کاهش در IgA)، اما در ظرفیت تام آنتی اکسیدانت چیزی رخ نداد. آن ها همچنین دلالت بر آن دارند که مجموعه ی چهار آزمونی PEBL ساخته شده ممکن است نمایانگر یک الگوی القاکننده ی استرس آزمایشگاهیِ کافی باشد.
2- مواد و روش ها
2-1 آزمودنی ها
دوازده آزمودنی مرد و بیست و چهار آزمودنی زن (داوطلب) در سنینی بین 20 تا 23 سال در این مطالعه شرکت کردند (ویژگی های گروه مورد مطالعه در جدول 1 ارائه شده است)، که پیش تر به تأیید کمیته ی اخلاق دانشکده ی پزشکی دانشگاه نیش صربستان رسیده بود (شماره 12-6316-2/11). این مطالعه بر اساس استانداردهای ارائه شده در اعلامیه ی هلسینکی (که در سال 2008 اصلاح شده است) انجام شد. پیش از مشارکت، هر داوطلب یک فرم رضایت آگاهانه را امضاء کرد و یک پرسشنامه ی سلامت پزشکی را تکمیل نمود که امکان حضور و مشارکت را فراهم می نمود. بر اساس گزارش ها، همه ی آزمودنی ها افرادی سالم (بدون بیماری های حاد و مزمن)، عاری از مواد و دارو، به استثنای مصرف قرص های پیشگیری از بارداری (برای یک زن) بودند و هیچ حساسیتی شناخته شده ای نسبت به غذا/ دارو نداشتند. افراد سیگاری و مصرف کنندگان دائمی الکل در این مطالعه گنجانده نشدند. شرکت کنندگان دست کم 24 ساعت پیش از آزمایش، محصولات حاوی کافئین یا الکل مصرف نکردند. در صبح روز آزمایش، از آزمودنی ها خواسته شد تا از خوردن صبحانه خودداری کنند. شکل 1 سیمایی از خلاصه ی رویه ی آزمایشگاهی را نشان می دهد.
2-2 طراحی مطالعه و مجموعه آزمون PEBL
مطالعه در یک آزمایشگاه رایانه در گروه آموزشی فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه نیش انجام شد. آزمودنی ها در سه روز پیاپی در فواصل ساعات 8 تا 10 صبح مورد آزمایش قرار گرفتند، و همه ی شرکت کنندگان به طور تصادفی به سه گروه 12 نفره تقسیم شدند.
مجموعه آزمون شامل وظایف زیر بودند:
1) آزمون کورسی بلاک. به آزمودنی ها صفحه ای حاوی نُه مربع تیره ارائه شده و هر مربع به یک ترتیب یا توالی روشن شد. از آزمودنی ها خواسته شد تا ترتیب روشن شدن مربع ها را به یاد بیاورند، و پس از آن که ترتیب کامل شد، می باید مربع ها را به ترتیبی که روشن شده بودند، انتخاب کنند [22]. هر وظیفه تقریباً 5 دقیقه زمان برد.

بدون دیدگاه