تلفن: ۰۴۱۴۲۲۷۳۷۸۱
تلفن: ۰۹۲۱۶۴۲۶۳۸۴

ترجمه مقاله تاثیر آموزش شطرنج بر درمان اختلال بیش فعالی – کم توجهی – نشریه الزویر

عنوان فارسی: تاثیر آموزش شطرنج بر درمان اختلال بیش فعالی - کم توجهی: مطالعه ‌ای برچسب دار و بلندمدت
عنوان انگلیسی: Efficacy of chess training for the treatment of ADHD: A prospective, open label study
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 9 تعداد صفحات ترجمه فارسی : 16
سال انتشار : 2016 نشریه : الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی : PDF فرمت ترجمه مقاله : ورد تایپ شده
کد محصول : 6027 رفرنس : دارد
محتوای فایل : zip حجم فایل : 0.99Mb
رشته های مرتبط با این مقاله: روانشناسی و پزشکی
گرایش های مرتبط با این مقاله: روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانپزشکی
مجله: مجله روانپزشکی و بهداشت روان - Revista de Psiquiatría y Salud Mental
دانشگاه: دانشگاه مادرید، اسپانیا
کلمات کلیدی: شطرنج، ADHD، درمان
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول: ترجمه شده است
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول: ترجمه شده است
ترجمه این مقاله با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. ترجمه به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.
فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

روش‌ها

شرکت کنندگان

محیط

اقدامات پیش و پس از برنامه آموزشی

اخلاق

نتایج

خصوصیات شرکت کنندگان

امکان سنجی

ارزیابی اکتشافی پیش و پس از درمان

بهبود کلی در ADHD با آموزش شطرنج

جنسیت

هوش و بهبودی

مزایای آموزش شطرنج برای درمان ADHD

نقاط قوت و محدودیت‌ها

نتیجه گیری

مسئولیت‌های اخلاقی

نمونه متن انگلیسی

Abstract

Objective: To examine the effectiveness of playing chess as a treatment option for children with ADHD. Methods: Parents of 44 children ages 6---17 with a primary diagnosis of ADHD consented to take part in the study. Parents completed the Spanish version of the Swanson, Nolan and Pelham Scale for parents (SNAP-IV) and the Abbreviated Conner’s Rating Scales for parents (CPRS-HI) prior to an 11-week chess-training program. We used a paired t-test to compare pre- and postintervention outcomes, and Cohen-d calculations to measure the magnitude of the effect. The statistical significance was set at p < .05. Results: Children with ADHD improved in both the SNAP-IV (t = 6.23; degrees of freedom (df) = 41; p < .001) and the CPRS-HI (t = 5.39; df = 33; p < .001). Our results suggest a large effect in decreasing the severity of ADHD as measured by the SNAP-IV (d = 0.85) and the CPRS-HI (d = 0.85). Furthermore, we found a correlation between intelligence quotient and SNAP-IV improvement (p < .05). Conclusions: The results of our pilot study should be interpreted with caution. This pilot project highlights the importance of carrying out larger studies with a case---control design. If our results are replicated in better designed studies, playing chess could be included within the multimodal treatment of ADHD.

نمونه متن ترجمه

چکیده

هدف: بررسی تأثیربخشی بازی شطرنج به عنوان یک گزینه درمان برای کودکان مبتلا به ADHD

روش‌ها: والدین 44 کودک در رده سنی 6 الی 17 سال که ابتلا به بیماری ADHD در آنها در ابتدا تشخیص داده شده بود برای شرکت در این مطالعه راضی شدند. والدین نسخه اسپانیایی مقیاس اسوانسون، نولان و پلهام (SNAP-IV) و مقیاس‌های کوتاه شده ارزیابی کونر (CPRS-HI) مرتبط با خود را پیش از برنامه آموزش 11 هفته‌ای شطرنج تکمیل کردند. ما از آزمون-t زوجی برای مقایسه نتایج پیش و پس از مداخله و نیز محاسبات Cohen-d برای سنجش شدت این تأثیر بهره گرفتیم. معناداری آماری p<0.05 بدست آمد.

نتایج: کودکان مبتلا به ADA در هر دو مقیاس SNAP-IV (t=6.23، درجه آزادی (df) = 41، p<0.001) و CPRS-HI (t=5.39، df=33، p<0.001) بهبود یافتند. نتایج ما نشان از اثر چشمگیر شطرنج بر کاهش شدت بیماری ADHD دارد که با دو مقیاس SNAP-IV (d=0.85) و CPRS-HI (d=0.85) اندازه گیری شد. هم چنین ما به همبستگی بین ضریب هوشی و بهبود SNAP-IV پی بردیم (P<0.05).

نتیجه گیری: نتایج مطالعه آزمایشی باید با دقت تشریح شود. این پروژه آزمایشی بر اهمیت انجام مطالعات وسیع‌تر با یک طرح کنترل موردی تأکید دارد. اگر نتایج ما در مطالعاتی تکرار شوند که طراحی بهتری دارند، می‌توان انجام بازی شطرنج را در درمان چندوجهی بیماری ADHD درنظر گرفت.