ترجمه مقاله تاثیر مداخله شناختی رفتاری همراه با مدل تاب آوری بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب

ترجمه مقاله تاثیر مداخله شناختی رفتاری همراه با مدل تاب آوری بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب
قیمت خرید این محصول
۷۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
تاثیر مداخله شناختی رفتاری همراه با مدل تاب آوری بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب و افزایش کیفیت زندگی در بیماران ESRD تحت درمان با همودیالیز
عنوان انگلیسی
Effect of Cognitive Behavioral Intervention Combined with the Resilience Model to Decrease Depression and Anxiety Symptoms and Increase the Quality of Life in ESRD Patients Treated with Hemodialysis
صفحات مقاله فارسی
22
صفحات مقاله انگلیسی
15
سال انتشار
2023
نشریه
MDPI
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع ارائه مقاله
ژورنال
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
فونت متن خلاصه
بی نازنین
سایز متن خلاصه
14
زبان متن خلاصه
فارسی
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
4.533 در سال 2022
پایگاه
اسکوپوس
تعداد کلمات متن خلاصه
1800
شاخص H_index مجله
167 در سال 2023
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q2 در سال 2022
شاخص SJR مجله
0.828 در سال 2022
شناسه ISSN مجله
1660-4601
کد محصول
13956
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
به صورت عدد درج شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
ندارد ☓
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
دارد ✓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در داخل متن و در انتهای مقاله درج شده است
doi یا شناسه دیجیتال
https://www.mdpi.com/1660-4601/20/11/5981
دانشگاه
مرکز دانشگاه لاسینگا، دانشگاه گوادالاخارا، مکزیک
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
روانشناسی - پزشکی - روانشناسی بالینی - روانپزشکی - بیماری های کلیوی
کلمات کلیدی
افسردگی - اضطراب - تاب آوری روانشناختی - کیفیت عمر - مداخله شناختی-رفتاری - تحریف شناختی
کلمات کلیدی انگلیسی
depression - anxiety - psychological resilience - quality of life - cognitive behavioral intervention - cognitive distortions
مجله
International Journal of Environmental Research and Public Health
فهرست

چکیده
1. مقدمه
2- مواد و روشها
3- نتایج
4- بحث
5- نتیجه گیری
منابع

تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)

       

فایل پاورپوینت این مقاله

در کنار ترجمه مقاله، فایل پاورپوینت این مقاله نیز ایجاد شده و در این محصول قرار داده شده است که پس از خریداری به همراه ترجمه قابل دانلود خواهد بود. تعداد اسلایدهای این پاورپوینت 20 می باشد و آماده ارائه در دانشگاه یا سایر سمینارها است.

فایل خلاصه ترجمه

در صورتی که نیاز به خلاصه ای از متن ترجمه این مقاله دارید، می توانید از فایل خلاصه ترجمه استفاده نمایید که به این محصول اضافه شده است. خلاصه ترجمه این مقاله در 7 صفحه در فایل word انجام شده و داخل بسته قرار گرفته است.

نمونه چکیده ترجمه متن فارسی

چکیده
     هدف از این مطالعه، مقایسه اثر مداخله مرکب شناختی-رفتاری (CBI) و مدل تاب آوری (CBI + R) بر درمان علایم افسردگی، علایم اضطراب و کیفیت عمر با روش CBI معمولی در بیمارانی با نارسایی کلیوی مرحله آخر (ESRD) است که تحت درمان جایگزینی همودیالیز قرار دارند.    
روش: 53 بیمار بطور تصادفی در دو گروه درمانی دسته بندی شدند. برای گروه کنترل (n = 25) از استراتژیهای درمانی بر مبنای رویکرد شناختی-رفتاری و برای گروه آزمایش (n = 28) از همین تکنیکها بعلاوۀ استراتژیهای مدل تاب آوری استفاده شد. در این مطالعه ما از 5 ابزار روانشناسی شامل پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب بک، مقیاس تاب آوری مکزیکی، مقیاس تحریف شناختی، پرسشنامه کیفیت عمر مرتبط با نارسایی کلیوی استفاده کردیم. از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه (قبل از درمان)، 8 هفته بعد (انتهای دوره درمان) و 4 هفته پس از انتهای درمان (دوره پیگیری)، ارزیابی بعمل آمد. نتایج بدست آمده با نرم افزار ANOVA برای مقادیر تکراری با روش آزمون بونفرونی با معناداری قابل توجه p < 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 
نتایج: اختلافات معناداری در افسردگی کلی و افسردگی جسمی و نیز اختلافاتی در ابعاد تحریف شناختی و نیز افزایش قابل توجهی در ابعاد تاب آوری برای گروه آزمایشی مشاهده گردید. اختلافات معناداری در تمام متغیرها برای گروه کنترل مشاهده گردید اما این گروه نمرات پایینتری در دوره های ارزیابی نشان دادند. 
نتیجه گیری: مدل تاب آوری میتواند بازدهی رویکرد شناختی-رفتاری در کاهش علایم اضطراب و افسردگی را در بیماران ESRD تقویت کرده و توسعه دهد. 
2- مواد و روشها
2.1- بیماران و طرح مطالعه
     در این مطالعه، 64 بیمار با روش نمونه برداری تصادفی در مرکز نفرولوژی بیمارستان Civil de Guadalajara Fray Antonio Alcalde مکزیک انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا یک غربالگری اولیه از 151 بیمار با علایم افسردگی و اضطراب انجام شد (شکل 1) و سپس 64 بیمار با نمرات خفیف تا متوسط انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه درمانی اختصاص یافتند. در طی درمان مجموعاً 11 بیمار به علل مختلف (پیوند کلیه، ضرورت بستری شدن در بیمارستان، مشکلات شخصی یا مرگ) از طرح مطالعه خارج شدند. بنابراین 53 بیمار دوره درمان را کامل کرده و پیگیری پس از درمان را طی کردند (25 نفر از گروه CBI و 28 نفر از گروه CBI + R).
     برای بیماران اختصاص یافته به گروه کنترل، روش CBI و برای بیماران گروه آزمایشی همین CBI به همراه دو جلسه مداخله تاب آوری (CBI + R) اجرا شد. هر دو گروه سه بار در هفته در جلسات درمانی همودیالیز حضور یافته و درمان تغذیه ای و دارویی معمول خود را ادامه دادند. بیماران ما در این مطالعه، تنها از بین افراد باسواد و فاقد سوابق روانپزشکی هم مدار و بدون سابقه بستری در بیمارستان طی 6 ماه گذشته انتخاب شده بودند. پس از شرح پروتکل، تمام شرکت کنندگان رضایتنامه شرکت در مطالعه را امضا کردند. پروتکل مطالعه مورد تایید دو کمیته تحقیق و بیوتیک (پروتکل شماره CB/023/2017 و 298/17) قرار گرفت. بیمارانی با علایم شدید افسردگی یا اضطراب یا آنهایی که طبق گویه 9 پرسشنامه بک، خیال خودکشی در سر داشتند به خدمات روانپزشکی ارجاع داده شدند.  
     ارزیابیها برای هر دو گروه در سه دوره مختلف انجام شد. اولین ارزیابی در خط مبنا (قبل از اولین جلسه درمانی)، دومین ارزیابی در انتهای درمان یعنی 8 هفته بعد از درمان خط مبنا، و آخرین ارزیابی (پیگیری) 4 هفته پس از پایان درمان انجام شد. 


بدون دیدگاه