چکیده
علیرغم افزایش ادبیات آکادمیک و غیر آکادمیک در مورد نوآوری مدل کسب و کار(BMI) و پیامدهای آن بر عملکرد شرکت، تحقیق در مورد پیشایندهای BMI هنوز رو به تکامل است. بر اساس نظریه نهادی، به طور تجربی دانش موجود را با اثبات اینکه روابط مدیریتی نقش مهمی در BMI و عملکرد شرکت ایفا میکنند، توسعه میدهیم. همچنین پیشنهاد می کنیم که BMI ارتباط بین روابط مدیریتی و عملکرد شرکت را میانجی می کند. علاوه بر این، بیان می کنیم که ارتباط بین روابط مدیریتی و عملکرد شرکت وابسته به میزان تلاطم(آشفتگی) محیطی است. تحلیل ما از 280 شرکت کوچک و متوسط در عربستان نشان می دهد که روابط مدیریتی تأثیر مثبت بر عملکرد شرکت دارد. آزمونهای میانجی نشان دهنده اهمیت BMI در ارتباط بین روابط مدیریتی و عملکرد شرکت است. با این وجود، نتایج، نقش تعدیل کننده تلاطم محیطی را تایید نمی کنند. این مطالعه این دیدگاه را ارائه می دهد که مالکان و مدیران SME باید بیشتر به روابط مدیریتی توجه کنند تا از نوآوری مدل کسب و کار حمایت کنند.
مروری بر تحقیقات پیشین
ساختارهای سازمانی مطابق مشارکت کنندگان و محدودیت های ناشی از محیط خارجی شکل می گیرند. نهادها" ساختارهای سازمانی با میزان انعطاف پذیری بالا هستند" (اسکات، 2001، ص.48)، در حالیکه نیروهای نهادینه سازی یک فرآیند اجتماعی ایجاد می کنند که توسط آن افراد یک تعریف مشترک از واقعیت اجتماعی را می پذیرند(اسکات، 1987، ص.496). نهادها می توانند طبیعی یا طراحی شده باشند. می توانند تکاملی باشند؛ تعامل برقرار می کنند، انطباق می یابند تا ثبات را افزایش دهند(سلزنیک، 1957، ص.16). برای این مطالعه، نظریه نهادی انتخاب می شود تا اقدام روابط مدیریتی جهت تدوین استراتژی کسب و کار را تعیین کنند(پنگ، 2003). محیط نهادی نقش مهمی در تسهیل یا ممانعت از روابط مدیریتی جهت دستیابی به حمایت مدیریتی ایفا می کند(ژایو و همکاران، 2014).
زمینه SME ها
SME ها در رشد اقتصادهای صنعتی در جهان از نظر نوآوری، تولید و استخدام نقش مهمی دارند(میملی و همکاران، 2015). در اروپا، SMEs برای دو سوم از نیروی کار، شغل فراهم می کند(مولر و همکاران، 2018). در چین، 75 درصد از نیروی کار را استخدام می کنند و در 50 درصد نقش دارد(ما، 2018). با این وجود، در حال حاضر بخاطر مدرن سازی (رابرتینو و همکاران، 2017)، دیجیتالی سازی(هولمستروم و همکاران، 2019)، تکنولوژی داده های کلان(ژانگ و همکاران، 2016)، و یا تغییر سیاست های دولت در ارتباط با صنعت 4.0(گاج و همکاران، 2019) با دشواری هایی در دستیابی به مزیت رقابتی مواجه هستند. عواملی مانند دیجیتالی سازی و داده های کلان مزایایی برای شرکت های بزرگ دارند، اما SME ها فاقد منابع برای استفاده از آنها هستند(مولر، 2019). علاوه بر این، آنها با مشکلاتی در ارتباط با زنجیره های تامین مواجه هستند که به شدت در هم تنیده هستند.