چکیده
پژوهش جاری فرضیه تفاوت عملکرد کودکان 5 ساله بین عینی یکسان و کمیت خالص در مسائل وارونگی (a+b-b) را به غیر از مسائل استاندارد (a+b-c) در منابع شناختی عمومی تعدیل کرد. مطالعه 1 (N = 104) نشان داد کودکانی که بار حافظه کاری دیداری-فضایی بالاتری را تجربه کردند در حل مسائل وارونگی در شرایط کمیت خالص به طور قابل توجهی ضعیف تر از شرایط عینی مشابه بودند، در حالی که کودکانی که بار حافظه کاری کمتری را تجربه کردند فاقد این تفاوت ها بودند. مطالعه 2 (N = 194) نشان داد کودکان با سطح کنترل تکانه ضعیف تر به طور قابل توجهی مسائل وارونگی کمتری را در شرایط کمیت خالص نسبت به شرایط عینی (محسوس) مشابه حل کردند؛ در حالی که چنین اختلافی در کودکان با سطح کنترل تکانه بالاتر پیدا نشده است . این یافته ها نشان می دهند که کنترل تکانه و حافظه کاری دیداری-فضایی ممکن است میزان بهره برداری کودکان از وارونگی راکمی افزایش دهد.
2. مطالعه 1: روش
مطالعه اول با هدف بررسی اینکه آیا به طور تجربی بار گذاری منابع حافظه کاری دیداری-فضایی تأثیر منفی بر استفاده کودکان از وارونگی کمی دارد یا خیر. به طور خاص، از آنها خواسته شد که (پتل فاکس و شپرد، 1988؛ دی نی، 2006؛ گیلارد و همکاران، 2009؛ میاک و همکاران، 2001؛ ورشورن و همکاران، 2004) همزمان در هنگام حل کردن مسائل حسابی سه جمله ای یک تکلیف ثانوی که نیازمند حافظه کاری دیداری-فضایی بود انجام دهند.
2.1. شرکت کنندگان
صد و چهار کودک (51 پسر، 53 دختر) ازسه مهدکودک شهرهای واقع در دلتای رودخانه مروارید جنوب دریای چین در این مطالعه شرکت کردند. میانگین سنی کودکان عبارت بود از 64.24 ماه (SD= 2.25 ماه، از 62.15 تا 66.47 ماه). همه کودکان بر اساس گزارشات والدین از هوش عادی بدون هیچ اختلالات یادگیری برخوردار بودند. بالاترین سطوح تحصیلی که توسط مادران کودکان نمونه دریافت شده است به شرح زیر بود: فاقد سواد تحصیلی/پیش دبستانی - 8.4% ، فارغ التحصیل مقطع ابتدایی - 25.8%، فارغ التحصل دبیرستان - 46.3%، و فارغ التحصیل دانشگاهی 19.5%. توزیع نسبی سطوح تحصیلی قابل مقایسه بود با کل جمعیت هنگ کنگ بر اساس جمعیت سرشماری هنگ کنگ (2016) که در آن اکثریت جمعیت فارغ التحصیل دبیرستان بودند، در حالی که بخش کوچکی دارای هیچ سطح تحصیلی مدرسه ای یا دبستانی را نبود. همه کودکان در سال دوم مهدکودک تحصیل می کردند و جمع و تفریق را به طور رسمی نیاموخته بودند.