چکیده
فن آوری از جنبه های گوناگونی بر تجارت تأثیر گذاشته است و از همین رو، بسیاری از شرکت ها انجام تغییر در ساختارهای و مدل های تجاری خود برای بهبود رضایت مشتری را لازم می دانند. هدف، کمیت سازی تأثیر قابلیت های پویا بر رضایت مشتری از طریق تحول دیجیتال در درون بخش خودروسازی بود. یک نمونه ی تصادفی متشکل از 42 پرسشنامه پیرامون 127 صنعت مورد بررسی طی بازه ی زمانی 2020-2019 در یک بافت پیش از کووید 19 گردآوری شد. یک مدل معادلات ساختاری (SEM) در دو مرحله به کار بسته شد. در مرحله ی نخست، دو مدل انعکاسی ساخته شد. در مرحله ی دوم، یک مدل معادلات ساختاری ارزیابی شد. نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که قابلیت های حس کردن، بهره گیری، و نوآوری به طور مناسبی در یک سازه به نام «قابلیت های پویا» دسته بندی می شوند. یک تأثیر مثبت قابلیت های پویا بر رضایت مشتری یافت شد. بنابراین، شرکت ها در این صنعت می بایستی بر ایجاد قابلیت های پویا برای بهبود رضایت مشتری تمرکز کنند. هنگامی که فرصت ها شناسایی شدند، مدیران از قابلیت آن ها بهره می گیرند تا دانش، نوآوری، بهبود فرایند، و تعریف راهبردها را دگرگون کنند و مورد بهره برداری قرار دهند و در نهایت دانش تازه را با دانش پیشین در هم آمیزند. تحول دیجیتال به شناسایی نیازهای واقعی برای مشتریان، تماس با آنان، و حل مشکلات آنان و نیز ارائه ی محصولات و خدمات از طریق پیش بینی کردن نیازهای آنان کمک کرده است.
2- مواد و روش ها
2-1 رویکرد فرضیه
در آثار پیشین [7]، یک انتساب درست از 15 متغیر مشاهده شده به ابعاد حس کردن، بهره گیری، و نوآوری قابلیت-های پویا برآورد شد (جدول S1. پرسشنامه ی قابلیت های پویا و شکل 1).
بر پایه ی چهارچوب نشان داده شده در شکل 1، که در آن انتساب متغیرهای مشاهده شده به ابعاد حس کردن، بهره گیری، و نوآوری صورت می گیرد، پرسش های پژوهشی زیر ارائه شدند: آیا ابعاد حس کردن، بهره گیری، و نوآوری را می توان زیر یک سازه با نام «قابلیت های پویا» دسته بندی کرد؟ آیا قابلیت های پویا به شکلی مثبت بر رضایت مشتری تأثیر گذاشتند؟ بنابراین، دو مدل سنجش و یک مدل معادلات ساختاری پیشنهاد شدند (شکل 2).
فرضیه های پیشنهادی از طریق نظامی از مدل های معادلات ساختاری در دو مرحله ارائه شدند. در مرحله ی نخست، دو مدل انعکاسی (M1 و M2) ساخته شدند. در مرحله ی دوم، در فرضیه ی 1، یک مدل معادلات ساختاری ساخته شد که در آن روابط میان قابلیت های پویا (DynCap) و رضایت مشتری (CustSatis) ارزیابی شدند.
پرسشنامه ی به کاررفته متغیرهای زیر را که مرتبط با رضایت مشتری هستند (جدول S2. مروری بر متغیرهای رضایت) گردآوری کرد.
DT_CONTA . تا چه اندازه تحول دیجیتال ما را قادر ساخته تا نیازهای واقعی مشتریان را شناسایی کنیم؟ امروزه، روش های بازاریابی سنتی برای درک نیازهای مشتری کافی نیستند [70]. رفتار خرید و فروش مشتری به سرعت به سوی استفاده از فن آوری سیار، خرید آنلاین، ارزش آفرینی مشترک، و غیره تکامل یافته است، امری که منجر به تدوین مدل های تازه ای برای ارزیابی ماهیت نیاز مشتری شده است [71].
DT_PROA_1 . تا چه اندازه تحول دیجیتال ما را قادر ساخته تا با مشتریان تماس بگیریم و مسائل را حل نمائیم؟ تحول دیجیتال بر دگرگون کردن تجربه ی مشتری، روابط، و فرایندها متمرکز شده است [49]. این همکاری با مشتری شالوده ی امروزی برای نوآوری است، و نیز یک سامانه ی کارامد برای قادر ساختن سازمان های موفق برای آگاهی یافتن از نیازهای مشتریان شان به منظور برآوردن نیازهای آنان و بهبود عملکرد است. موفقیت تحول دیجیتال به آفریدن ارزش مشتری و درک نیاز برای بهبود فرایندها و نه صرفاً خودکارسازی آن ها بستگی خواهد داشت [53].