ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
فرزندپروری مستبدانه و تأثیر آن بر رفتار پرخاشگرانه ی فرزندان توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، اما مطالعات اندکی به بررسی نقش فرایند عاطفی پرداخته اند. این مطالعه بر آن است تا رابطه ی میان فرزندپروری مستبدانه، رفتار پرخاشگرانه ی فرزندان، باورهای هنجاری درباره ی پرخاشگری، و خوکارامدی عاطفی تنظیمی را در کنار سازوکار برهمنکش آن ها بررسی کند. نمونه ای شامل 235 دانش آموز سال های آخر دبستان در بیجینگ چین به عنوان شرکت کننده با استفاده از مقیاس فرزندپروری مستبدانه، مقیاس باورهای هنجاری درباره ی پرخاشگری، پرسشنامه ی پرخاشگری بوس-وارن، و مقیاس خودکارامدی عاطفی تنظیمی به کار گرفته شدند. نتایج دلالت بر آن داشت که: 1) فرزندپروری مستبدانه دارای تأثیر پیش بینی کننده ی مثبت معنی داری بر رفتار پرخاشگرانه ی فرزندان پس از کنترل کردن جنسیت است؛ 2) باورهای هنجاری درباره ی پرخاشگری فرزندان نقش میانجی را میان فرزندپروری مستبدانه و رفتار پرخاشگرانه ی فرزندان ایفا می کند؛ و 3) خودکارامدی عاطفی تنظیمی دارای تأثیرات تعدیل کننده هم بر مدل میانجی باورهای هنجاری درباره ی پرخاشگری فرزندان و هم در مدل پیش-بینی کننده ی مستقیم فرزندپروری مستبدانه بر رفتار پرخاشگرانه ی فرزندان است. نتایج نه تنها برای درک رابطه ی میان فرزندپروری مستبدانه و رفتار پرخاشگرانه ی فرزندان از منظر یک مدل یکپارچه ی فرایندهای عاطفی و شناخت سودمند هستند، بلکه روش عملی تازه ای برای پیشگیری و مداخله در رفتار پیشگیرانه ی فرزندان در آینده فراهم می-آورد.
2- مواد و روش ها
2-1 شرکت کنندگان
یک روش نمونه گیری خوشه ای در این مطالعه استفاده شد، و 261 پرسشنامه برای دانش آموزانی در پایه های چهارم، پنجم و ششم در دبستانی در بیجینگ توزیع شد. روی هم رفته، 235 پرسشنامه (3/90 درصد) پس از غربالگری طبق معیارهای ورود به مطالعه ی زیر معتبر دانسته شدند: 1) شرکت کنندگان پرسشنامه ها را به طور کامل پر نکرده باشند، 2) پرسش درغ سنجی در پرسشنامه های شرکت کنندگان نادرست باشد، و 3) هم پدر و هم مادر شرکت کننده درگذشته باشند. این 235 دانشجو دربرگیرنده ی 126 پسر (6/53 درصد) و 109 دختر (4/46 درصد) بودند. نسبت دانش آموزان پایه ی چهارم، دانش آموزان پایه ی پنجم، و دانش آموزان پایه ی ششم در نمونه-ی کلی به ترتیب برابر با 0/34 درصد، 4/37 درصد و 5/28 درصد است.
2-2 مقیاس ها (یا سنجه ها)
2-2-1 فرزندپروری مستبدانه
مقیاس فرزندپروری مستبدانه که توسط میائو تیان و همکاران [35] بر پایه ی پژوهش وانگ انطباق داده شده بود، به کار گرفته شد [36]. این مقیاس دربرگیرنده ی 8 فقره یا آیتم ازجمله 4 آیتم یکسان برای پدر و مادر بود. فرزندان بر پایه ی یک مقیاس پنج نمره ای از 1 (به معنی هرگز) تا 5 (همیشه) پاسخ دادند. فرزندان بر اساس به یاد آوردن رفتارهای والدین خود امتیاز می دادند، و این نمره هر چه بالاتر باشد، ادراک فرزندان از فرزندپروری مستبدانه ی والدین خود بالاتر بود. ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس در این مطالعه برابر با 844/0 است.