ترجمه مقاله قرارگیری در معرض نویز محیطی و علائم مرتبط با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی - نشریه الزویر

ترجمه مقاله قرارگیری در معرض نویز محیطی و علائم مرتبط با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی - نشریه الزویر
قیمت خرید این محصول
۶۷,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
قرارگیری در معرض نویز محیطی و علائم مرتبط با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی در کودکانی از دو گروه تولد اروپایی
عنوان انگلیسی
Environmental noise exposure and emotional, aggressive, and attention-deficit/hyperactivity disorder-related symptoms in children from two European birth cohorts
صفحات مقاله فارسی
21
صفحات مقاله انگلیسی
8
سال انتشار
2022
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه
الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع نگارش
مقالات پژوهشی (تحقیقاتی)
نوع ارائه مقاله
ژورنال
پایگاه
اسکوپوس
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
9.334 در سال 2020
شاخص H_index مجله
91 در سال 2021
شاخص SJR مجله
2.582 در سال 2020
شناسه ISSN مجله
0160-4120
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q1 در سال 2020
کد محصول
12103
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
ترجمه شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
دارد ✓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در انتهای مقاله درج شده است
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
روانشناسی، پزشکی، روانشناسی رشد و روانپزشکی
مجله
مجله بین المللی محیط زیست - Environment International
دانشگاه
بارسلونا، اسپانیا
کلمات کلیدی
آلودگی صوتی، نویز ناشی از حمل و نقل، اضطراب، پرخاشگری، علائم رفتاری، مطالعات طولی
کلمات کلیدی انگلیسی
Noise pollution - Transportation noise - Anxiety - Aggression - Behavioral symptoms - Longitudinal studies
doi یا شناسه دیجیتال
12103
فهرست مطالب
چکیده
1 مقدمه
2 روش ها
۲.۱. جمعیت و طراحی مطالعه
۲.۲. قرارگیری در معرض نویز
۲.۳. ارزیابی علائم احساسی، پرخاشگرانه و مرتبط با ADHD.
۲.۴. متغیرهای مخدوش گر بالقوه
۲.۵. تحلیل های آماری
3 نتایج
4 بحث
5 نتیجه گیری
منابع و مآخذ
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
       
نمونه چکیده متن اصلی انگلیسی
Abstract

Background Environmental noise exposure is increasing but limited research has been done on the association with emotional, aggressive, and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)-related symptoms in children.

Objective To analyze the association between prenatal and childhood environmental noise exposure and emotional, aggressive, and ADHD-related symptoms in children from two European birth cohorts.

Methods We included 534 children from the Spanish INMA-Sabadell Project and 7424 from the Dutch Generation R Study. Average 24 h noise exposure at the participants’ home address during pregnancy and childhood periods were estimated using EU maps from road traffic noise and total noise (road, aircraft, railway, and industry). Symptom outcomes were assessed using validated questionnaires: Strengths and Difficulties Questionnaire, Child Behavioral Checklist, ADHD Criteria of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-Fourth Edition List, and Conner’s Parent Rating Scale-Revised at 4, 7 and 9 years (INMA-Sabadell cohort) and 18 months, 3, 5, and 9 years (Generation R Study). Adjusted linear mixed models of prenatal and repeated childhood noise exposure with repeated symptom outcomes were run separately by cohort and overall estimates were combined with random-effects meta-analysis.

Results Average prenatal and childhood road traffic noise exposure levels were 61.3 (SD 6.1) and 61.7 (SD 5.8) for INMA-Sabadell and 54.6 (SD 7.9) and 51.6 (SD 7.1) for Generation R, respectively. Prenatal and childhood road traffic noise exposure were not associated with emotional, aggressive, or ADHD-related symptoms. No heterogeneity was observed between cohorts and results were comparable for total noise exposure.

Conclusions No association was observed between prenatal or childhood road traffic or total noise exposure and symptom outcomes in children. Future studies should include a more comprehensive noise exposure assessment considering noise sensitivity and noise exposure at different settings such as work for pregnant women and school for children.

1. Introduction

The continuously growing world population is accompanied by a rapid increase in urbanization, with a projected growth of 55% to 70% living in urban areas by 2050 (The World Bank, 2019; United Nations: Department of Economic and Social Affairs, 2019). Within our urbanized world, exposure to noise has become unavoidable due to a growing demand of transport (Erickson and Newman, 2017; European Environmental Agency, 2020). Transportation noise exposure from road traffic, railway, and aircraft is considered the second most significant environmental cause of ill-health in Western Europe (European Environmental Agency, 2020). Evidence of increased risk in negative physiological and psychological health due to prolonged exposure to environmental noise is the driving force behind the guidelines and recommendations that the World Health Organization sets in an attempt to limit the levels of noise exposure and protect human health (World Health Organization, 2018).

نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده

پیش زمینه: قرارگیری در معرض نویز محیطی رو به افزایش است، اما تحقیقات محدودی در رابطه با علائم مرتبط با اختلال خشم و کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) در کودکان انجام شده اند.

هدف: به منظور تحلیل رابطه بین قرارگیری در معرض نویز در زمان پیش زادی و دوران کودکی و علائم احساسی، پرخاشگرانه و مرتبط با ADHD در کودکانی از دو گروه تولد اروپایی. روش ها: ما ۵۳۴ کودک از پروژه اسپانیایی INMA- سابادل و ۷۴۲۴ کودک از مطالعه R نسل هلندی را در نظر گرفته ایم. میانگین قرارگیری در معرض نویز در خانه شرکت کنندگان در طول دوران بارداری و کودکی، با استفاده از نقشه های اتحادیه اروپا از نویز ترافیک جاده ای و نویز کل (جاده، هواپیما، راه آهن، و صنعت) به دست آمده است. پیامدهای این علائم با استفاده از پرسشنامه های معتبر ارزیابی شدند: پرسشنامه توانایی ها و مشکلات، لیست بررسی رفتار کودک، معیار ADHD و فهرست کتابچه راهنمای شناختی و آماری ناتوانی های ذهنی و مقیاس اصلاح شده درجه بندی والدین کانر در ۴، ۷ و ۹ سالگی (هم گروه INMA-Sabadell) و ۱۸ ماهگی، ۳، ۵ و ۹ سالگی (مطالعه نسل R). مدل های ترکیبی خطی تنظیم شده قرارگیری در معرض نویز در زمان پیش زادی و نویز متدوام دوران کودکی و پیامدهای علائم، به صورت جداگانه توسط برآورد هم گروهان و برآوردهای کلی انجام شدند و با فراتحلیل اثرات تصادفی ترکیب شدند.

نتایج: میزان قرارگیری در معرض نویز ترافیک در زمان پیش زادی و دوران کودکی، به ترتیب ۶۱.۳ (S.D 6.1) و ۶۱.۷ (SD 5.8) برای INMA-Sabadell و ۵۴.۶ (SD 7.9) و ۵۱.۶ (SD 7.1) Generation R بودند. قرارگیری در معرض نویز ترافیک جاده ای در دوران پیش زادی و کودکی ارتباطی با علائم احساسی، پرخاشگرانه ی مربوط به ADHD نداشتند. هیچ همگونی بین هم گروهان مشاهده نشد و نتایج برای قرارگیری در معرض نویز کل، قابل قیاس بودند.

نتیجه گیری: هیچ رابطه ای بین قرارگیری در معرض نویز در دوران پیش زادی یا کودکی یا کل نویز و پیامدهای علائم در کودکان مشاهده نشد. مطالعات باید شامل ارزیابی جامع تری از قرارگیری در معرض نویز باشند و حساسیت به نویز و قرارگیری در معرض نویز را در محیط های مختلف مانند محل کار برای زنان باردار و مدرسه برای کودکان در نظر گیرند.

1 مقدمه

رشد مداوم جمعیت جهان، با افزایش سریع شهرنشینی، با رشد پیش بینی شده ۵۵تا ۷۰ درصدی در مناطق شهری، تا سال ۲۰۵۰ همراه است (The World Bank, 2019; United Nations: Department of Economic and Social Affairs, 2019). در دنیای شهری سازی شده ما، قرارگیری در معرض نویز به دلیل افزایش تقاضای حمل و نقل، امری اجتناب ناپذیر شده است (Erickson and Newman, 2017; European Environmental Agency, 2020). شواهد افزایش خطر منفی بر سلامت فیزیولوژیکی و روانی به دلیل قرار گرفتن طولانی در معرض نویز محیطی، نیرو محرکه ای برای رهنمودها و توصیه هایی است که سازمان بهداشت جهانی در تلاش برای محدودسازی میزان قرارگیری در معرض نویز و محافظت از سلامت انسان تنظیم نموده است (World Health Organization, 2018).


بدون دیدگاه