ترجمه مقاله طراحی لرزه ای مبتنی بر عملکرد قاب های لرزنده مهاربندی شده و کنترل شده فولادی - نشریه ASCE

ترجمه مقاله طراحی لرزه ای مبتنی بر عملکرد قاب های لرزنده مهاربندی شده و کنترل شده فولادی - نشریه ASCE
قیمت خرید این محصول
۴۱,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
طراحی لرزه ای مبتنی بر عملکرد قاب های لرزنده مهاربندی شده و کنترل شده فولادی. بخش دوم: طراحی المان های حفاظت کننده ظرفیت
عنوان انگلیسی
Performance-Based Seismic Design of Controlled Rocking Steel Braced Frames. II: Design of Capacity-Protected Elements
صفحات مقاله فارسی
31
صفحات مقاله انگلیسی
11
سال انتشار
2014
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه
ASCE
فرمت مقاله انگلیسی
PDF
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع ارائه مقاله
ژورنال
پایگاه
اسکوپوس
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
2.908 در سال 2019
شاخص H_index مجله
138 در سال 2020
شاخص SJR مجله
1.641 در سال 2019
شناسه ISSN مجله
0733-9445
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q1 در سال 2019
کد محصول
11349
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه نشده است ☓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
ترجمه شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
به صورت عکس، درج شده است
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در انتهای مقاله درج شده است
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
مهندسی عمران، سازه، مدیریت ساخت، زلزله
مجله
مجله مهندسی سازه ای - Journal of Structural Engineering
دانشگاه
گروه مهندسی عمران، دانشگاه مک مستر، کانادا
کلمات کلیدی
طراحی لرزه ای مبتنی بر عملکرد، سیستم های خود محور، قاب های لرزنده مهاربندی شده و کنترل شده فولادی، اثرات حالت های بالاتر، مکانیسم های چندگانه نیروی محدود، طراحی ظرفیت، اثرات لرزه ای
کلمات کلیدی انگلیسی
Performance-based seismic design - Self-centering systems - Controlled rocking steel braced frames - Higher mode effects - Multiple force-limiting mechanisms - Capacity design - Seismic effects
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1061/(ASCE)ST.1943-541X.0001201
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
روش برآورد پیک نیروی المان ها
محاسبه لنگر واژگونی اساس در حداکثر چرخش مورد انتظار
کنترل کافی بودن سه حالت برای پوش های طراحی
تعیین شتاب های طیفی حالت های بالاتر
محاسبه برش طبقه و پوش های طراحی لنگر واژگونی
روش اختیاری برای طراحی کاهش حالت بالاتر
طراحی مفصل لرزنده فوقانی
اصلاح پوش های طراحی برای تاثیر بر مفصل لرزنده فوقانی
طراحی مهار (های) غیر خطی
اصلاح پوش های طراحی برای بررسی تاثیر مهار (های) غیر خطی
طراحی عناصر قاب، ابزار های انتقال برش، دیافراگم ها و جمع کننده ها
طراحی سازه های نمونه اصلی
طراحی بدون کاهش حالت بالاتر
طراحی با کاهش حالت های بالاتر
واکنش لرزه ای سازه های نمونه اصلی
مدل سازی سازه و انتخاب حرکات زمین
برش طبقه و نیروهای مهار
لنگر واژگونی و نیروهای ستون
پیک رانش های بین طبقه ای
کشیدگی و بالا آمدگی سرتاسری مهار SCED
جابه جایی باقی مانده
نتیجه گیری
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
11349-IranArze     11349-IranArze1     11349-IranArze2
نمونه چکیده متن اصلی انگلیسی
Abstract

Controlled rocking steel braced frames (CRSBFs) are intended to have a self-centering response that avoids damage to main structural elements. To ensure that all nonlinearity is confined to the intended elements at the rocking joint, the frame must be adequately capacity designed. This requires accurate predictions of the peak forces that are likely to develop in all members of the frame while the rocking mechanism reaches its peak rotation. Previous studies have shown that the peak forces in CRSBF members are likely to be strongly influenced by higher mode effects, but these effects can be mitigated by designing multiple nonlinear mechanisms. This paper proposes methods for estimating the peak forces in frame elements, designing an additional mechanism if it is desired to mitigate higher mode effects, and predicting the reduction in response that will be achieved by adding this mechanism. The methods are validated by designing buildings with two, six, and 12 stories, including three alternative designs that use multiple mechanisms to mitigate the higher mode effects. The six frames are modeled using OpenSees and are subjected to 44 ground motions at the maximum considered earthquake level. The peak forces in the taller frames without additional mechanisms are dominated by higher mode effects, but these effects can be estimated using the proposed method. These forces can also be reduced by designing multiple mechanisms, and the proposed method provides a reasonable design-level prediction of this force reduction.

Introduction

Many lateral force-resisting systems for buildings can be designed economically to provide life safety during a design-level earthquake, but most of these systems are expected to be difficult to repair after a moderate or larger event. Therefore, alternative self-centering systems are being developed to avoid damage and residual deformations. One such system is a controlled rocking steel braced frame (CRSBF), which has been studied experimentally (Midorikawa et al. 2006; Tremblay et al. 2008a; Ma et al. 2010; Sause et al. 2010; Wiebe et al. 2013a, b; Eatherton et al. 2014) and has also been implemented in practice (Gledhill et al. 2008; Mar 2010; Latham et al. 2013; Tait et al. 2013). Part I (Wiebe and Christopoulos 2014) proposes a general framework for the design of CRSBFs and validates a method for designing the base rocking joint to achieve a predetermined maximum response, assuming that all members of the CRSBF were adequately designed to remain linear elastic.

Conclusion

The peak forces in the members of a controlled rocking steel braced frame may be dominated by the higher modes of seismic response. Higher mode effects are likely to be particularly significant for tall frames, especially if the system is designed with a large forcereduction factor, as recommended in Part I (Wiebe and Christopoulos 2014). This paper presented a method to estimate the elastic force demands on the elements of a CRSBF, including the influence of higher mode effects. This method can be implemented in a spreadsheet easily, and it can be used for preliminary design purposes because it requires only building properties that are known before a trial design has been developed.

نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده

قاب های لرزنده مهاربندی شده و کنترل شده فولادی (CRSBF ها)، به صورت خود محور در نظر گرفته شده اند تا از آسیب به المان های ساختاری اصلی جلوگیری شود. برای اطمینان از اینکه کل غیرخطی شدگی به المان های مورد نظر در مفصل های لرزنده محدود شده، ظرفیت طراحی شده برای قاب باید مناسب باشد. برای انجام این کار نیاز است دقیق پیک نیروهایی که حین مکانیسم لرزندگی به پیک چرخش می رسند و به احتمال زیاد در تمام قطعات قاب توسعه می یابندپیش بینی شوند. مطالعات پیشین نشان داده اند که پیک نیروی قطعات CRSBF به احتمال زیاد به علت تاثیر حالت های بالاتر شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد، اما این تاثیرات را می توان با طراحی مکانیسم های غیر خطی چندگانه کاهش داد. در این مقاله برای براورد پیک نیروهای المان های قاب، طراحی مکانیزمی اضافی در حالتی که کاهش اثرات حالت های بالاتر مورد نظر باشد و پیش بینی کاهش واکنشی که با اضافه کردن این مکانیسم به دست می آید، روش هایی پیشنهاد شده است. این روش ها با طراحی ساختمان هایی با دو، شش و دوازده طبقه و با وارد کردن سه طرح جایگزین اعتبار سنجی شده اند. در این سه طرح از مکانیسم های متعددی برای کاهش اثرات حالت بالاتر استفاده شده است. شش قاب مورد نظر با استفاده از نرم افزار OPENSEES مدل سازی گردیده و با حداکثر سطح زلزله در نظر گرفته شده، در معرض 44 حرکت زمینی قرار گرفتند. پیک نیروها در قاب های بلندتر فاقد مکانیزم های اضافه، توسط اثرات حالت های بالاتر تحت تاثیر قرار گرفتند، اما این اثرات را می توان با استفاده از روش پیشنهادی برآورد نمود. نیروهای یاد شده را همچنین می توان با طراحی مکانیسم های متعددی کاهش داد و با کمک روش پیشنهادی کاهش این نیرو، پیش بینی مناسبی در سطح طراحی فراهم می گردد.

مقدمه

بسیاری از سیستم های نیروی مقاومت جانبی در ساختمان ها را می توان از لحاظ اقتصادی به گونه ای طراحی کرد که هنگام زلزله در سطح ایمن طراحی باشند، اما انتظار می رود تعمیر بسیاری از این سیستم ها پس از یک زلزله متوسط یا بزرگ مشکل باشد. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب و تغییر شکل باقی مانده، سیستم های خود محور جایگزین، در حال توسعه هستند. یکی از این سیستم ها، قاب های لرزنده مهاربندی شده و کنترل شده فولادی می باشند (CRSBF) که به صورت تجربی مورد مطالعه قرار گرفته (میدوری کاوا و همکاران 2006؛ ترمبلی و همکاران 2008a؛ ما و همکاران 2010؛ ساوس و همکاران 2010؛ ویب و همکاران 2013a، b. ایترتون و همکاران 2014) و در عمل نیز اجرا شده اند (گلدهیل و همکاران 2008؛ مارس 2010؛ لاتام و همکاران 2013؛ تیت و همکاران 2013). در قسمت اول (ویب و کریستوپولوس 2014) چارچوب کلی طراحی CRSBF ها ارائه شده و برای رسیدن به حداکثر واکنش از پیش تعیین شده، روش طراحی مفصل های لرزنده اساس، اعتبار سنجی شده اند. این کار با فرض این که تمام قطعات CRSBF دارای چنان طراحی مناسبی بوده اند که به صورت الاستیک خطی باقی بمانند، انجام شده است.

نتیجه گیری

پیک نیروها در قطعات یک قاب فولادی مهاربندی شده کنترل شده ممکن است تحت تاثیر حالت های بالاتر واکنش لرزه ای باشد. این اثرات به احتمال زیاد و به ویژه برای قاب های های بلند قابل توجه اند، به خصوص اگر چنانکه در قسمت اول توصیه شد (ویب و کریستوپولوس 2014 )، سیستم با یک ضریب بزرگ کاهشی طراحی شده باشد. در مقاله حاضر برای برآورد خواست نیروی الاستیک روی المان های یک CRSBF، از جمله تاثیر حالت های بالاتر، روشی ارائه شد. این روش را می توان در یک صفحه گسترده به راحتی اجرا کرد و می توان آن را برای اهداف طراحی اولیه مورد استفاده قرار داد، زیرا در آن تنها به ویژگی هایی از ساختمان نیاز است که پیش از توسعه طراحی آزمایشی شناخته شده اند.


بدون دیدگاه