آشنایی با دوره شکلات ساز سازمان فنی و حرفه ای استاندارد

شکلات از محبوب‌ ترین شیرینی‌ های شناخته شده در جهان است که خواص فراوانی دارد. مصرف شکلات به دلیل طعم و مزه‌ ی آن نه تنها موجب ایجاد حس خوب در فرد می‌ شود بلکه برای سلامتی مغز و قلب نیز مفید خواهد بود.

شکلات سازی یکی از مشاغل مربوط به خدمات تغذیه‌ ای است که می‌ تواند از مباحث جذاب برای علاقه‌ مندان به حوزه شیرینی پزی باشد؛ افرادی که دوست دارند انواع شکلات را در منزل تهیه کنند یا به مشاغلی مانند قنادی وارد شوند‌.

تمامی افراد علاقه‌ مند به این حرفه می توانند جهت آموزش در دوره‌ های شکلات سازی که در مراکز فنی و حرفه‌ ای برگزار می شود شرکت کنند. هنرجویان در طول دوره مهارت و تخصص لازم برای تهیه انواع شکلات را به دست می آورند. برای اینکه با ویژگی‌ ها و شرایط این دوره بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌ شود مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال نمایید.

معرفی دوره شکلات سازی سازمان فنی و حرفه‌ ای

اگر جزو دسته افراد علاقه‌ مند به هنر، به خصوص هنر شیرینی پزی هستید، شرکت در دوره شکلات سازی به شما پیشنهاد می‌ شود. شکلات سازی تلفیقی از هنر شیرینی پزی و نقاشی است و افراد با گذراندن دوره‌ های تخصصی شکلات سازی که در مراکز سازمان فنی و حرفه‌ ای به صورت رایگان برگزار می شود تمام مهارت های لازم را کسب می کنند و این امر می تواند برای آن‌ ها پیش زمینه‌ ای برای ورود به عرصه تولید و اشتغال باشد.

دانلود رایگان سوالات شکلات ساز فنی و حرفه ای

شکلات سازی یا در اصطلاح Chocolate Maker، شغلی است از مشاغل خدمات تغذیه‌ ای و معرف فردی است که توانایی تهیه و ساخت انواع شکلات، قالب گیری و شکل دهی و تزئین آن را دارد.

علاقه‌ مندان به این حرفه بعد از شرکت در دوره شکلات سازی با شایستگی‌ هایی همچون انتخاب مواد اولیه تشکیل دهنده شکلات و کامپوند، تمپرینگ کردن شکلات واقعی و کار روی میز سنگی، قالب گیری و شکل دهی شکلات، تهیه پرالین، تهیه گاناش و کاربرد آن، ذوب کامپوند و شکل دهی به آن، استفاده از شکلات و کامپوند در محصولات قنادی، استفاده از مغزها در داخل شکلات و استفاده از رنگ‌ ها در شکلات سازی آشنا می‌ شوند.

طول این دوره آموزشی ۱۲۰ ساعت است که ۲۱ ساعت آن مربوط به بخش تئوری و ۹۹ ساعت آن به آموزش عملی اختصاص یافته است. لازم به ذکر است اساتید و مربیان این دوره را فارغ‌ التحصیلان با مدرک فوق دیپلم در رشته‌ های صنایع غذایی و هتل داری با ۵ سال سابقه در مشاغل مرتبط تشکیل می‌ دهند.

مزایای شرکت در دوره شکلات سازی

هنرجویان در این دوره با طرز تهیه انواع شکلات آشنا خواهند شد و علاوه بر کسب مهارت‌ ها، در پایان دوره از هنرجویان داوطلب، آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و رسمی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ ای اعطا می‌ شود. آزمون مربوطه در دو مرحله کتبی و عملی انجام مي‌ شود که نمره کل آن از مجموع نمره مراحل کتبی و عملی به دست می‌ آید. به منظور آمادگی بیشتر داوطلبان در این آزمون، سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌ آوری نمونه سوالات آزمون‌ های ادوار قبلی سازمان فني و حرفه‌ ای کرده است. این مجموعه به صورت فایل پی‌ دی‌ اف تهیه شده که بعد از پرداخت هزینه از سوی متقاضیان، در سایت نامبرده قابل دانلود است.

سوالات گروه شغلی خدمات تغذیه ای فنی و حرفه ای

شرایط و نحوه ثبت‌ نام در دوره شکلات سازی

برای شرکت در دوره شکلات سازی سازمان فنی و حرفه ای، لازم است داوطلبان از یک سری شرایط عمومی برخوردار باشند:

  • دارای تحصیلات پایان دوره اول متوسطه یا پایان دوره راهنمایی
  • برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی

توجه: دوره شکلات سازی هیچ پیش نیازی نداشته و شرکت در این دوره برای تمامی علاقه مندان به این هنر میسر است و حتی افراد بدون داشتن سابقه در شیرینی پزی و قنادی نیز می توانند در دوره شکلات سازی سازمان فنی و حرفه ای شرکت کرده و آموزش‌ های تخصصی را فرا گرفته و مهارت لازم را اخذ کنند.

 تجهیزات، ابزار و مواد لازم در دوره شکلات سازی

برای شرکت در دوره شکلات سازی و گذراندن شایستگی‌ ها و سر فصل‌ های مربوط به آن، داوطلبان نیاز به ابزار و تجهیزات مختلفی دارند:

  • میز کار سنگی، کاردک، قلم مو، پالت و دماسنج
  • انواع قالب، مایکروفر و دستگاه تمپرینگ
  • ظروف جهت ذوب کردن
  • انواع مختلف شکلات، کره و کاکائو
  • طعم دهنده و اسانس
  • انواع مغزها

استانداردهای آموزشی دوره شکلات سازی

به طور کلی دوره آموزشی شکلات سازی شامل ۹ سر فصل است که کارآموزان با مباحثی همچون شناخت انواع مختلف کاکائو از نظر رنگ و طعم، انتخاب مواد اولیه مناسب، روش تشکیل کریستال‌ های مختلف در شکلات، چگونگی ذوب کردن شکلات با مایکروفر، نحوه کار با دستگاه تمپرینگ، قالب گیری انواع شکلات و روش سرد کردن آن‌ ها در قالب، تهیه انواع پرالین، تهیه فیلینگ‌ های مختلف، جوشاندن کرم و طعم دهنده‌ ها، تهیه گاناش و بسیاری از موارد دیگر آشنا می‌ شوند.

لازم به ذکر است در طول دوره آموزشی، رعایت اخلاق حرفه‌ ای، دقت در تهیه مواد اولیه، رعایت نکات ایمنی و استفاده از لباس کار مخصوص، کلاه، دستکش نسوز، ماسک و دستکش یکبار مصرف، لازم و ضروری است. چرا که قبولی در ارزشیابی پایان دوره مستلزم کسب نمره در بخش‌ های کتبی، عملی و در نهایت اخلاق حرفه‌ ای خواهد بود.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌ بندی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد شکلات سازی زیر مجموعه‌ ای از هنر شیرینی پزی است که با گذراندن دوره آن در آموزشگاه‌ ها و مؤسسات زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای می‌ توان به مهارت‌ های فوق‌ العاده‌ ای دست پیدا کرد. این دوره در سازمان فنی و حرفه‌ ای به صورت رایگان برگزار می شود و بعد از قبولی در آزمون نهایی گرفتن مدرک معتبر از این سازمان، می‌ توان از این هنر هم در زندگی و هم به عنوان یک منبع درآمد بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا