آشنایی با دوره دوزنده کیف چرمی با دست سازمان فنی و حرفه‌ ای

دوره دوزندگی کیف چرمی یکی از دوره‌ های برگزار شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ ای است که در آن کارآموزان با دوخت انواع کیف چرمی طبیعی، مصنوعی و پوست و خز آشنایی پیدا می‌ کنند.

دوزندگی کیف چرمی از مشاغل مربوط به صنعت چرمی محسوب می‌ شود که افراد شاغل در این حوزه بیشتر با فروشندگان انواع چرم مصنوعی، طبیعی و همچنین فروشندگان تجهیزات کیف دوزی در ارتباط هستند. جهت آشنایی بیشتر با این دوره و مسائل مربوط به آن پیشنهاد می‌ کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چرم دوزی و دوختن کیف چرمی

از گذشته تا کنون چرم دوزی و دوخت انواع کیف، کفش، پالتو و بسیاری از لوازم دیگر با استفاده از چرم در بین مردم مرسوم بوده است. به طوریکه با یقین می‌ توان گفت لوازم دوخته شده از چرم همچنان از مد نیفتاده است و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

کیف‌ های چرمی هم یکی از لوازم دوخته شده با چرم هستند که در انواع و مدل‌ های مختلف با استفاده از چرم طبیعی و مصنوعی به بازار عرضه می‌ شوند. می‌ توان گفت حرفه دوزندگی کیف چرمی از رونق و فروش خوبی برخوردار است چرا که در حال حاضر هم بسیاری از خانم‌ ها و آقایان به دنبال خرید کیف چرمی برای خود یا همسرشان هستند.

بنابراین افراد علاقه‌مند به این حرفه، می‌ توانند با شرکت در دوره‌ های دوزندگی کیف چرمی با دست سازمان فنی و حرفه‌ ای و گرفتن مدرک بین‌ المللی معتبر از این سازمان به صورت کار آفرین در این حرفه مشغول به کار شوند.

دانلود رایگان سوالات دوزنده کیف چرمی با دست فنی و حرفه ای

معرفی دوره دوزنده کیف چرمی با دست

دوره دوزنده کیف چرمی یکی از دوره‌ های پر طرفدار سازمان فنی و حرفه‌ ای است. استاندارد آموزشی دوزنده کیف چرمی با دست در اصطلاح (Craftman of handmade leather bags) شامل برش، دوخت و تزئین کیف‌ های کوچک زنانه، کوله پشتی و کیف‌ های اداری است. این حرفه جزء مشاغل مربوط به صنعت چرم محسوب می‌ شود. در این دوره شایستگی‌ هایی همچون الگوبرداری، برش و دوخت کیف‌ های کوچک از قبیل کیف پول، جا کلیدی، جا موبایل، کیف لوازم آرایش و کیف‌ های بزرگ مانند کیف رو دوشی، مجلسی، جا مدارکی، کیف اداری و کوله پشتی آموزش داده می‌ شود.

 

از مهم‌ ترین استانداردها و رشته‌ های شغلی مرتبط با این دوره می‌ توان به دوزنده کیف با چرم طبیعی و دوزنده کیف اداری و مردانه چرمی اشاره کرد.

صاحبان این مشاغل با فروشنده‌ های انواع چرم طبیعی و مصنوعی، فروشندگان تجهیزات مربوط به کیف دوزی و همچنین کارگاه‌ های کیف‌ های دست دوز در ارتباط خواهند بود. این دوره در ۲۶۸ ساعت آموزشی ارائه می‌ شود که ۵۳ ساعت آن مختص به مباحث تئوری و ۲۱۵ ساعت به بخش عملی اختصاص یافته است.

مربیان و اساتید این دوره آموزشی را فارغ‌ التحصیلان دارای مدرک فوق دیپلم با سه سال سابقه کاری مرتبط و دارندگان مدرک دیپلم با ۵ سال سابقه کاری مرتبط تشکیل می‌ دهند.

شرایط عمومی شرکت در دوره استاندارد شغلی دوزنده کیف چرمی با دست

داوطلبان و علاقه‌ مندان برای شرکت در دوره دوزنده کیف چرمی با دست، مانند هر دوره دیگر، لازم است از یک سری شرایط عمومی برخوردار باشند.

  • برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی
  • دارای تحصیلات پایان دوره ابتدایی

لازم به ذکر است برای شرکت در این دوره، نیاز به هیچ گونه پیش زمینه مهارتی نخواهد بود. داوطلبان می‌ توانند بعد از ثبت‌ نام در این دوره و گذراندن کلاس‌ های آموزشی در آزمون پایان دوره ارزشیابی شرکت کنند. با قبولی در این آزمون و دریافت مدرک معتبر بین‌ المللی، می‌ توانند در کارگاه‌ ها و کارخانه‌ های بزرگ چرم دوزی مشغول به کار شوند.

در بودجه بندی ارزشیابی پایانی، ۲۵ درصد به مباحث کتبی، ۶۵ درصد عملی و ۱۰ درصد به اخلاق عملی اختصاص داده شده است. داوطلبان می‌ توانند برای قبولی در این آزمون، از نمونه سوالات ادوار های گذشته استفاده کنند. در ایران عرضه انواع نمونه سوالات دوره دوزنده کیف چرمی با دست موجود است که می‌ توان از طریق خرید اینترنتی و دریافت فایل پی دی اف آن، جهت دستیابی به این نمونه سوالات اقدام کرد.

سوالات گروه شغلی صنایع چرم، پوست و خز فنی و حرفه ای

شایستگی‌ ها و سر فصل‌ های دوره دوزنده کیف چرمی با دست

به طور کلی شایستگی‌ های دوره دوزنده کیف چرمی با دست در ۷ سر فصل آموزشی ترسیم الگو و الگو سازی، انتخاب چرم مناسب و انتقال الگو روی چرم، برش آستر و آستر کاری و اتصال ملزومات، اجرای دوخت‌ ها و تزئینات کیف‌ ها، دوخت و مونتاژ های کیف‌ های کوچک و کیف پول، دوخت و مونتاژ کیف‌ های زنانه و کوله و در نهایت دوخت و مونتاژ کیف اداری ارائه می‌ شوند.

در این دروس داوطلبان با دانش‌ ها و مهارت‌ های همچون مفاهیم سطح و حجم، روش الگو برداری از کیف، شناخت لوازم و ابزار مورد نیاز، شناخت انواع چرم طبیعی و مصنوعی، مراحل تبدیل پوست به چرم، درجه بندی چرم، ترکیب بندی مناسب رنگ چرم، نحوه استفاده از کاتر، قیچی و گزن، سنبه، مشته و…، شناخت انواع آستری شامل سوزنی، ساتن و اشبالت، روش کار با دستگاه دکمه زن دستی و پرسی، برش آستری کیف، چسباندن آستری به چرم، موارد استفاده از دوخت‌ های زیگزاگ، شلالی، بخیه، دندان موشی، اریب، تزئینی، سنبه زدن، تریشه دوزی، طراحی کیف‌ های مختلف بزرگ و کوچک، دوخت کیف پول یک خانه و دو خانه و دوخت کیف‌ های بزرگ آشنا می‌ شوند.

در کنار این شایستگی‌ ها، کارآموزان در حین یادگیری، با نگرش‌ های رعایت اخلاق حرفه‌ ای، گرایش به استفاده از چرم طبیعی، صرفه‌ جویی در مصرف چرم، استفاده از مواد مصرفی مرغوب و دقت در تمیزی دوخت نیز آشنا می‌ شوند.

ابزار و تجهیزات لازم برای دوره دوزنده کیف چرمی با دست

از مهم‌ ترین تجهیزات لازم برای دوره دوزندگی کیف چرمی با دست می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بورد آموزشی، کاغذ شطرنجی و کاغذ معمولی
  • گونیا، کاغذ پوستی یا کالک، کاغذ الگو، مقوای شطرنجی و مقوا
  • مداد، میز نور، ورقه آلومینیومی، خط کش فلزی، متر، میز کار، گیره کاغذ، شیشه و طلق
  • چاقو، قیچی، گزن و کاتر
  • انواع چرم
  • وسایل علامت گذاری روی چرم
  • انواع آستری سوزنی، ساتن و اشبالت
  • زیپ متری، زیپ دنده پلاستیکی، یراق آلات مربوط به دستگاه دگمه زن، دگمه چهار پارچه و دو پارچه
  • چسب آهن، چسب صنعتی و چسب طراحی
  • کاردک، دستگاه چسب زن و حلال چسب
  • سوزن روبان دوز و کوبلن دوز
  • و بسیاری از موارد دیگر

در کنار استفاده از این تجهیزات هنرجویان باید دقت کنند از نظر ایمنی و بهداشتی، مراقبت از دست‌ ها و چشم‌ ها، استفاده از وسایل ایمن، استفاده از ماسک در زمان چسب کاری و بسیاری از موارد دیگر را در نظر بگیرند.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌ بندی

دوره دوزنده کیف چرمی با دست یکی از دوره‌ های پرطرفدار تشکیل شده در سازمان فنی و حرفه‌ ای است‌. این دوره در آموزشگاه‌ های مختلف زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای قابل برگزاری است و افراد علاقه‌ مند می‌ توانند با شرکت در این دوره‌ ها و قبولی در ارزشیابی پایانی، مدرک معتبر بین‌المللی این حرفه را کسب کنند.

با استفاده از این مدرک می‌ توان در کارگاه‌ های مختلف کیف دوزی مشغول به کار شد یا خود به عنوان کارآفرین برای تأسیس کارگاه‌ های دوزندگی کیف چرمی با دست اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا