ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
Tunnels of 10 to 16 m span are frequently constructed for hydroelectric or transportation projects and many of these tunnels are excavated in rock masses of very poor quality. When the ratio of rock mass strength to in situ stress falls below 0.2, squeezing of the rock mass becomes a problem that can cause instability of both the tunnel and the face. A method for predicting squeezing conditions is presented and the practical options for pre-reinforcing the face and supporting the tunnel to deal with these problems are discussed. Two case histories are included to illustrate how these pre-reinforcement and support measures can be incorporated into a tunnel design. Brief discussions are also given on water problems in tunneling, the use of tunnel boring machines (TBMs) in squeezing ground and the construction costs for large tunnels in varying ground conditions.
تونل هایی با طول دهانه 10 تا 16 متر اغلب برای پروژه های هیدروالکتریک یا حمل و نقل ساخته شده و بسیاری از این تونل ها در توده های سنگی با کیفیت بسیار ضعیف حفر شده اند. زمانی که نسبت مقاومت توده سنگ به تنش درجا به زیر 0.2 کاهش می یابد، آنگاه مچاله شوندگی توده سنگ به مشکلی تبدیل می شود که می تواند موجب ناپایداری تونل و نما شود. در این مقاله روشی برای پیش بینی شرایط مچاله شوندگی مطرح و گزینه های عملی برای پیش آرماتوربندی نما و پشتیبانی از تونل برای رسیدگی به این مشکلات مورد بحث قرار گرفته است. برای تشریح نحوه استفاده از معیارهای تکیه گاه و پیش آرماتوربندی در طراحی تونل از دو سابقه موردی استفاده شده است. بحث های مختصری نیز پیرامون مشکلات آب در تونل کنی، استفاده از ماشین های حفاری تونل (TBM) در زمین مچاله شونده و هزینه های ساخت تونل های بزرگ در شرایط زمینی متغیر مطرح شده است.