چکیده
در سالهای اخیر، استارتاپ ها جز مفاهیم جدید در دنیای فناوری هستند و به معنای سازمانهای موقت می باشند که برای یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و قابل ارتقا طراحی شدهاند، حال آنکه یک راهحل جدید برای مسئله ارائه میدهند. آنچه برای موفقیت استارتاپ ها اهمیت دارد، هدفگذاری درست و معقول است. این همان چیزی است که معمولاً توسط درصد زیادی از چنین کسب و کارهایی نادیده گرفته می شود و موجب می شود در مدت زمان کوتاهی شکست بخورند. تولید محصول یا ارائه خدمات جدید، بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست. هدف این مطالعه بررسی عمیقتر این موضوع است که چگونه استارتاپ ها باید مسائل و مشکلات را هنگام معرفی یک محصول یا خدمات جدید شناسایی و اولویتبندی کنند. ابتدا، استارتاپ ها و کسبوکارهای مرتبط با موضوع مورد بررسی و سپس مسائل جدید و نوظهور، از جمله وضعیت دادهکاوی بر عملکرد استارتاپها، موضوعات هوش کسب و کار(BI)، نوآوری و یادگیری شبکه ای و همچنین نقش آنها در کسب و کار استارتاپی مورد بحث قرار گرفت. نتایج نشان داد که BI می تواند یک مزیت رقابتی برای استارتاپ ها ایجاد کند. با در نظر داشتن این موضوع، این کسب و کارها ممکن است با نیازهای متنوع مشتریان در بازار سازگار شوند و به بقای خود ادامه دهند و همچنین سهم بازار بیشتری را نسبت به رقبای خود به دست آورند. علاوه بر این، استفاده از ابزارهای فناوری به شرکت ها کمک می کند تا داده های خود را به صورت یکپارچه یا ایمن در دسترس قرار دهند و با تجزیه و تحلیل داده ها، روش بهتر تصمیم گیری را برای مدیران فراهم کنند. با توجه به فرضیه ها، مشخص شد که BI به عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزه فناوری اطلاعات، مزیت رقابتی ایجاد می کند و برای مدیران استارتاپ لازم است این ابزار را بپذیرند.
2. روش ها
2.1. نوع و روش تحقیق، روایی، نمونه آماری و اندازه نمونه
انتخاب روش تحقیق یکی از مراحل مهم تحقیق است که به اهداف، ماهیت موضوع و امکانات اجرایی آن بستگی دارد. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و روش های معتبر برای بررسی حقایق، کشف مجهولات و یافتن راه حل ها برای مسائل است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت های BI بر کارایی کسب و کارهای استارتاپی می باشد که از نظر نوع تحقیق، توصیفی می باشد.
در این مطالعه، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد (جدول1). پیش از شروع آغاز پرسشنامه، ابتدا هدف از جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه و لزوم همکاری پاسخ دهندگان در ارائه داده های مورد نیاز بیان می شود.
شناسایی جامعه آماری یکی از ضروریات و اصول هر تحقیقی است. جامعه آماری در این مطالعه 1200 کسب و کار استارتاپی است. با در نظر گرفتن آمادگی استاندارد 1.96، احتمال موفقیت / شکست در نمونه گیری، 0.5 و احتمال خطای اندازه گیری 0.08 است. اندازه نمونه این تحقیق، 150 کسب و کار استارتاپی می باشد.