مقایسه مولفه های عدم تعهد شناختی و کم فعالی سرعت شناختی کند در نمونه های اوتیسم، ADHD و جمعیت محور کودکان
عنوان انگلیسی
Comparison of the Cognitive Disengagement and Hypoactivity Components of Sluggish Cognitive Tempo in Autism, ADHD, and Population-Based Samples of Children
Sluggish cognitive tempo - Cognitive disengagement - ADHD - Autism - Elementary school students
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1007/s10802-022-00969-3
با خرید این کالا; ترجمه فارسی مقاله، مقاله انگلیسی، پاورپوینت و ترجمه خلاصه قابل دانلود خواهد بود. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر شده و محصول به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.
۰.۰(بدون امتیاز)
امتیاز دهید
فهرست مطالب
چکیده
هدف
روش
نمونه گیری
مقیاس رفتاری کودکان
تحلیل داده ها
نتایج
بحث
تقویت مولفه های عدم تعهد شناختی و کم فعالی در کندگامی شناختی
تفاوت های عدم تعهد شناختی و کم فعالی در گروه های بررسی شده
محدودیت ها و پیشنهادها برای پژوهش های آینده
نتیجه گیری
منابع
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
فایل پاورپوینت این مقاله
در کنار ترجمه مقاله، فایل پاورپوینت این مقاله نیز ایجاد شده و در این محصول قرار داده شده است که پس از خریداری به همراه ترجمه قابل دانلود خواهد بود. تعداد اسلایدهای این پاورپوینت 15 می باشد و آماده ارائه در دانشگاه یا سایر سمینارها است.
فایل خلاصه ترجمه
در صورتی که نیاز به خلاصه ای از متن ترجمه این مقاله دارید، می توانید از فایل خلاصه ترجمه استفاده نمایید که به این محصول اضافه شده است. خلاصه ترجمه این مقاله در 5 صفحه در فایل word انجام شده و داخل بسته قرار گرفته است.
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده
یک کارگروه بین المللی کندگامی شناختی اصطلاح جدید «سندروم عدم تعهد شناختی» را به عنوان جایگزینی برای کندگامی شناختی پیشنهاد کرده است و معتقد است این اصطلاح سندرومی که منجر به کندگامی شناختی می شود را دقیق تر توصیف می کند. به نظر این کارگروه نشانه های کندگامی شناختی شامل دو بعد شناختی (عدم تعهد شناختی) و یک بعد حرکتی (کم فعالی) می شود. این پژوهش ظهور یا عدم ظهور عوامل متمایز بازنمایی کنندۀ عدم تعهد شناختی و کم فعالی در زمان سنجش موارد کندگامی شناختی با تحلیل عاملی و درجۀ تفاوت عدم تعهد شناختی و کم فعالی در گروه های مختلف پژوهش را نشان می دهد. مادران با استفاده از مقیاس رفتاری کودکان ، 1177 کودک را مبتلا به اوتیسم، 725 کودک را مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ترکیبی ، 307 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه (4 تا 17 سال) و 665 کودک ابتدایی (6 تا 12 سال) رتبه بندی کردند. میزان شیوع کندگامی شناختی در مبتلایان به اوتیسم 32%، در مبتلایان به اختلال نارسایی توجه 18% و در دانش آموزان دبستانی 7 درصد است. تحلیل عاملی موارد کندگامی شناختی، دو عامل بازنمایی کنندۀ عدم تعهد شناختی (سردرگم/ گیج و خیره/ دل مشغول/ در دنیای خود بودن) و کم فعالی (تنبلی/ حرکت آهسته/ بی انرژی، کسل/ خواب آلود/ ناآگاه و خسته) را در تمامی گروه ها نشان می دهد. میزان شیوع و امتیازهای عدم تعهد شناختی به طور قابل توجهی از کم فعالی در گروه های اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ترکیبی و در زیرگروه اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ترکیبی کودکان مبتلا به کندگامی شناختی بالاتر است (اما در گروه های اختلال نارسایی توجه و دانش آموزان دبستان به صورت کلی و دیگر زیرگروه های کندگامی شناختی نتایج به این صورت نیست). یافته های ما از تحلیل عاملی پنج عامل، دو زیرعامل عدم تعهد شناختی و کم فعالی را نشان می دهد.
روش
نمونه گیری
نمونۀ کودکان دبستانی شامل 665 کودک بود که در پژوهش جمعیت مبنای میزان شیوع اختلال خواب در کودکان (Bixler et al., 2009) شرکت کرده بودند. کودکان نمونۀ بالینی شامل 1177 مبتلا به اوتیسم، 725 مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ترکیبی و 307 مبتلا به اختلال نارسایی توجه بودند که به بخش تشخیص روان پزشکی و سلامت روان مراجعه کرده بودند. یک دکتر روان پزشک تایید صلاحیت شده تمامی کودکانی که مراجعه کرده بودند را تحت ارزیابی تشخیصی قرار داد که شامل یک مصاحبه با والدین، پرسشنامه و مقیاس درجه بندی والدین و آموزگاران (Pediatric Behavior Scale, PBS, Lindgren & Koeppl, 1987)، بررسی سوابق، برگزاری آزمون های روان شناسی و مشاهدۀ بالینی کودک در زمان ارزیابی است. تمامی کودکان در گروه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با DSM-IV یا DSM-5 (آن نسخه ای که در زمان ارزیابی کودک اعتبار داشته است) تشخیص داده شده اند و معیارهای زیر را داشتند: (1) حداقل دو نفر از امتیازدهندگان (مادر، پدر و معلم) محدودۀ توجه کوتاه مدت یا حواس پرتی در مقیاس رفتاری کودکان را مشکلی که معمولا یا بیشتر اوقات پیش می آید دانسته اند و (2) نشانه های اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در هنگام آزمون روان شناسی مشاهده شده است. کودکانی که میانگین امتیازهای مادر، پدر و معلم آن ها در موارد بیش فعالی/ تکانشی مقیاس رفتاری کودکان «معمولا» یا «بیشتر اوقات» باشد، مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ترکیبی شناخته شده اند و کودکانی که میانگین امتیازهای مادر، پدر و معلم آن ها در موارد بیش فعالی/ تکانشی مقیاس رفتاری کودکان «به ندرت» باشد، مبتلا به اختلال نارسایی توجه شناخته شده اند.