آشنایی با دوره ی نوازنده تار سازمان فنی و حرفه ای

ساز تار یکی از قدیمی‌ترین آلات موسیقی است که پیشینه آن مربوط به بیش از هزار سال قبل یعنی زمان موسیقی دان بزرگ فارابی است. البته کمی متفاوت با ساز تار امروزی که بسیاری از افراد علاقه‌مند به نواختن آن هستند. ساز تار با توجه به غنای بالای آن، قابلیت زیادی در اجرای فرم‌های مختلف موسیقی ایرانی دارد. به عنوان مثال از اجرا در ارکسترهای ایرانی تا تکنوازی همچون بداهه نوازی، جواب آواز و قطعه نوازها را شامل می‌شود.

بر این اساس افراد زیادی به دنبال یادگیری این ساز و گرفتن مدرک معتبر در نوازندگی تار هستند. از این رو دوره نوازنده تار زیر نظر سازمان‌ فنی و حرفه‌ ای و بسیاری از موسسات وابسته به این‌ سازمان برگزار می‌ شود. افراد علاقه‌مند می‌ توانند با شرکت در این دوره نواختن تار را به خوبی یاد بگیرند.

دانلود رایگان سوالات نوازنده تار فنی و حرفه ای

نوازندگی تار

به طور کلی ساز تار از جمله سازهای زهی مضرابی مقید است که در طراحی و ساخت آن از موادی همچون چوب، استخوان، زه (روده تابیده چارپایان) و فلز بهره گرفته می‌ شود. این تار همچنین به طور تقریبی از حدود ۲۰۰ سال قبل، به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی ملی ایران شناخته شد.

نوازندگان تار ایرانی اصولاً در حالت نشسته قرار می‌گیرند و تار را به صورت افقی روی ران پا جایگذاری می‌کنند.

از ویژگی‌های متمایز ساز تار که آن را جذاب کرده است، تنوع تعداد کوک‌های آن است. در واقع کوک سیم‌ها با توجه به نیاز نوازنده قابل تغییر خواهند بود. در نوازندگی تار نیز مانند سازهای دیگر از علائم قراردادی جهت انگشت گذاری و ایجاد حالت‌های خاص استفاده می‌شود.

نوازندگی تار توأم با یک فرایند آموزشی، روشی جهت ابراز احساسات و عواطف فرد است. از این رو افراد می‌توانند با شرکت در دوره‌های نوازندگی تار، احساسات خود را از این طریق بیان کرده و گامی مؤثر در جهت تقویت روحیه خود بردارند.

معرفی دوره نوازنده تار سازمان فنی و حرفه‌ای

نوازندگی تار از مشاغل مربوط به حوزه هنرهای نمایشی است که فعالیت‌هایی همچون نوازنده در پروژه‌های استودیویی و ضبط، گروه‌های موسیقی، اجراهای تک نوازی (سولیست) و موسیقی فیلم و نمایش را شامل می‌شود.

افراد علاقه‌مند به این حرفه می‌توانند با شرکت در دوره‌های نوازندگی تار برگزار شده زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای، این هنر را به صورت اصولی و حرفه‌ای فراگیرند. در پایان نیز با قبولی در آزمون ارزشیابی پایان دوره، مدرک معتبر و بین‌المللی نوازندگی تار را دریافت کنند.

دوره نوازنده تار سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت یک دوره آموزشی ۱۱۸ ساعته است که ۱۸ ساعت آن مربوط با آموزش نظری و ۱۰۰ ساعت هم به آموزش عملی اختصاص داده شده است.

اساتید و مربیان این دره آموزشی را فارغ‌التحصیلان با مدرک کارشناسی موسیقی با ۲ سال سابقه کار مرتبط یا افراد با مدرک کاردانی و ۴ سال سابقه کار مرتبط، تشکیل می‌دهند. در بودجه بندی ارزشیابی این دوره، ۲۵ درصد نمره به دروس کتبی، ۶۵ درصد عملی و ۱۰ درصد نیز به اخلاق حرفه‌ای اختصاص داده شده است. داوطلبان برای قبولی در آزمون ارزشیابی پایانی بهتر است از نمونه سوالات ادوارهای گذشته استفاده کنند. در سایت ایران عرضه کلیه نمونه سوالات مربوط به دوره نوازنده تار سازمان فنی وحرفه‌ای به صورت فایل پی‌دی‌اف موجود است. بنابراین به راحتی می‌توان با پرداخت آنلاین مبلغ مربوط به آن، فایل نمونه سوالات را از این سایت تهیه کرد.

شرایط عمومی داوطلبان برای شرکت در دوره نوازنده تار

برای شرکت در دوره نوازنده تار سازمان فنی و حرفه‌ای داوطلبان لازم است از شرایط عمومی زیر برخوردار باشند.

  • دارای حداقل میزان تحصیلات پایان دوره راهنمایی
  • بر خورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی

توجه: برای شرکت در این دوره نیاز به هیچ گونه پیش زمینه مهارتی نیست. البته داشتن تجربه و مهارت قبلی به هرچه زودتر حرفه‌ای تر شدن شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

سوالات گروه شغلی هنرهای نمایشی فنی و حرفه ای

استاندارد‌ها و رشته‌های مرتبط با دوره نوازنده تار

نوازنده تار در اصطلاح انگلیسی یعنی (Tarist) و در واقع کسی است که تار می‌نوازد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از نوازنده تار بیان کنیم، نوازندگی تار شغلی است که در آن قطعات نوشته شده برای تار را با تکنیک‌ها، سونوریته و موزیکالیته مناسب بنوازند. از طرفی این قطعات باید در ادوار مختلف موسیقی تار و از رپرتوار معتبر انتخاب شده باشند.

از مهم‌ترین استانداردها و رشته‌های مرتبط با این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوازنده ارگ
  • تولید کنندگان موسیقی الکترونیک
  • نوازندگی پیانو
  • نوازنده گیتار فلامنکو و همچنین کلاسیک

سرفصل‌ها و مهارت‌های آموزش داده شده در دوره نوازنده تار

شایستگی‌ها و سرفصل‌های آموزشی که در طی این دوره به داوطلبان آموزش داده خواهد شد، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • معرفی تار
  • اجرای نت‌ها و تکنیک‌ها در دوره‌های مقدماتی ۱ و ۲
  • اجرای قطعات از متوسطه تا پیشرفته
  • و در نهایت ردیف نوازی

داوطلبان در ضمن آموزش این سرفصل‌ها، با مهارت‌هایی همچون آشنایی با تاریخچه تار و موسیقی ایرانی، شناخت ساختمان ساز و پرده‌ها، چگونگی نشستن، گرفتن تار و انگشت گذاری روی آن، مهارت کنترل ساز بدون هیچگونه فشار روی عضلات، شناخت نت‌ها در پوزیسیون‌های مختلف و معرفی مختصری از دستگاه‌های موسیقی ایرانی آشنا می‌شوند.

البته این مهارت‌ها تنها نمونه‌ای از دانش و اصولی است که داوطلبان در دوره نوازنده تار فرا می‌گیرند.

تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای دوره نوازنده تار

مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزار برای شرکت در دوره نوازندگی تار، داشتن یک تار خوب و با کیفیت است. از طرفی استفاده از نسخه‌های صوتی و تصویری نوازندگان مختلف جهت آشنایی هرچه بیشتر هنرجو با تار، قطعات و همچنین نوازندگان آن‌ها، بهره‌گیری از کتاب‌هایی همچون دستور تار و سه‌تار روح‌الله خالقی، آموزش تار و سه تار کیوان ساکت، آموزش سه تار جلال ذوالفنون و بسیاری از موارد دیگر کمک کننده خواهند بود.

هنرجویان همچنین طی دوره با در اختیار داشتن تجهیزات لازم ضمن آشنایی با نگرش‌هایی همچون دقت به نحوه کنترل ساز، انگشت گذاری صحیح، اطمینان از عدم فشار روی عضلات مختلف بدن، لازم است یک سری نکات ایمنی و بهداشت هم رعایت کنند. به عنوان مثال کوتاه نگهداشتن ناخن‌ها، راحت بودن بدن هنگام اجرا و داشتن اجرای بدون فشار از جمله اصول ایمنی و بهداشت در این دوره هستند.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌ بندی

دوره نوازنده تار سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از مشاغل مربوط به حوزه هنرهای نمایشی است. این دوره ممکن است همچون نوازنده گیتار یا ارگ طرفدار آنچنانی نداشته باشد اما با این حال، همچنان طرفداران خاص خود را دارد. نوازندگی تار از جمله رشته‌هایی است که اگر به طور اصولی و حرفه‌ای آن را فرابگیرید، هیچگاه از آن خسته نمی‌شوید. علاقه‌مندان به این حرفه می‌توانند در دوره آموزشی برگزار شده توسط سازمان فنی وحرفه‌ای شرکت کنند و با قبولی در ارزشیابی پایانی موفق به کسب مدرک بین‌المللی در این هنر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا