آشنایی با دوره دکوراتیو نقش برجسته سازمان فنی و حرفه ای

به طور کلی دکوراتیو یعنی، زینت بخشیدن به نما و دکور و هدف از آن طراحی محصولاتی است که به کمک آن‌ ها بتوان محیط اطراف را زیباتر جلوه داد. از طرفی نقش برجسته نیز به مجسمه‌ ای گفته می‌ شود که از یک طرف به سطح متصل باشد. این هنر را می‌توان تلفیقی از مجسمه سازی و نقاشی دانست که در آن هنرجویان به صورت برجسته کار نقاشی را انجام می‌ دهند.

این حرفه با مشاغلی همچون طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان در ارتباط است. افراد علاقه‌ مند به این رشته می‌ توانند در دوره‌ های آموزشی که توسط موسسات و سازمان‌ های آموزشی همچون فنی و حرفه‌ ای برگزار می‌ شود شرکت کنند و با قبولی در آزمون پایان دوره، مدرک معتبر بین‌المللی این رشته را دریافت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط و نحوه شرکت در این دوره بیشتر آشنا شوید.

دکوراتیو نقش برجسته

به طور کلی انواع مختلف تابلوهای دکوراتیو نقش برجسته از مواد اولیه و متریال‌ های متنوعی قابل طراحی و تولید هستند. هر کدام از انواع آن نیز با سبک دکوراسیون خاصی متناسب است.

تکسچر نوعی خمیر است شامل بسکت، پاستا، چسب، کاشی، بتونه و کراکل که با قابلیت شکل‌ پذیری و انعطاف‌ پذیری بالا، طرح‌ ها و اشکال مختلفی را می‌ توان به کمک آن ایجاد نمود. جهت زیبایی بیشتر و خلق آثار تأثیر گذار تر می‌ توان از تکنیک پتینه کاری هم بهره برد. همچنین می‌ توان از ورق طلا هم استفاده کرد. در استفاده از این خمیر، بعد از ایجاد طرح‌ ها و شکل‌ های دلخواه، لازم است اجازه دهید کار خشک شود، سپس با توجه به سلیقه خود آن را رنگ آمیزی کنید.

این روزها هنر دکوراتیو نقش برجسته، طرفداران زیادی پیدا کرده است چرا که با کمک مواد مختلفی همچون رزین، پتینه، ورق طلا، رنگ روغن، چوب و موارد دیگر همراه با تکسچر می‌ توان انواع تابلوهای دکوراتیو نقش برجسته را ایجاد کرد و متناسب با دکوراسیون محل نصب، آن را در محل مناسب قرار دهید.

افراد علاقه‌ مند همچنین می‌ توانند با شرکت در دوره‌ های برگزار شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ ای و قبولی در ارزشیابی پایانی، مدرک معتبر کسب کنند و از طریق راه‌ اندازی کارگاه تابلو سازی خود، در این حرفه کسب درآمد کنند.

 دانلود رایگان سوالات دکوراتور نقش برجسته فنی و حرفه ای

معرفی دوره دکوراتیو نقش برجسته

درکوراتیو نقش برجسته در اصطلاح (Volumetric painting) از جمله مشاغل مربوط به حوزه صنایع دستی است که با شایستگی هایی همچون انتخاب زیره کار مناسب، زیر سازی کار، انتقال طرح روی سطح کار، آماده سازی خمیر، ساخت اشکال با خمیر و در نهایت رنگ آمیزی و تثبیت کار همراه است.

این شغل با مشاغلی همچون پتینه دیواری و طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان، صنایع چوب و مبلمان و دیگر مشاغل صنایع هنری در ارتباط است. طول دوره آموزشی دکوراتیو نقش برجسته در سازمان فنی و حرفه‌ ای ۱۲۶ ساعت است که ۳۸ ساعت آن مربوط به دروس تئوری و ۸۸ ساعت باقی مانده به دروس عملی اختصاص یافته است.

مربیان و استادان این دوره را افراد با مدرک فوق دیپلم، دیپلم و زیر دیپلم که دارای مدرک دکوراتیو نقش برجسته و پداگوژی از سازمان فنی حرفه‌ ای هستند با حداقل ۳ سال سابقه کار در این حرفه تشکیل می‌ دهند.

در پایان دوره نیز آزمونی جهت ارزشیابی پایانی از هنرجویان گرفته می‌ شود. این آزمون از ۱۰۰ نمره است که ۲۵ درصد آن مربوط به بخش نظری، ۶۵ درصد آن به بخش عملی و ۱۰ درصد باقی مانده نیز برای اخلاق حرفه‌ ای در نظر گرفته شده است.

شرایط عمومی شرکت در دوره دکوراتیو نقش برجسته فنی و حرفه‌ ای

این دوره هم مانند دوره‌ های دیگر سازمان فنی و حرفه‌ ای نیاز به یک سری شرایط عمومی دارد که لازم است داوطلب از آنها برخوردار باشد.

●       دارای حداقل میزان تحصیلات پایان دوره متوسطه اول یا پایان دوره راهنمایی

●       برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی

توجه: لازم به ذکر است برای شرکت در این دوره نیاز به هیچ پیش زمینه مهارتی نیست.

سوالات گروه شغلی هنرهای تزئینی فنی و حرفه ای

مهارت‌ های آموزش داده شده در دوره دکوراتیو نقش برجسته فنی و حرفه‌ ای

همانطور که گفته شد از مهم‌ ترین استانداردهای شغلی مرتبط با این دوره می‌ توان به پتینه دیواری، دکوراسیون داخلی ساختمان، صنایع چوبی و دیگر صنایع دستی اشاره کرد. از این رو هنرجویان با شرکت در این دوره با مهارت‌ های زیادی آشنا می‌ شوند.

از مهم‌ ترین مهارت‌ های آموزش داده شده در این دوره می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

●       شناخت انواع کاردک‌ ها

●        شناخت انواع جنس سطح کار شامل چوبی، شیشه‌ ای، گچی، سفالی، آیینه، بوم پارچه‌ ای، چینی و جنس‌ های دیگر

●       فراگیری زمینه سازی انواع کار همچون سمباده زنی، پتینه، نقاشی و ایجاد بافت

●       توانایی استفاده از انواع ابزار و لوازم در حین کار

●       توانایی اجرای زیر سازی سطح‌ های زاویه دار و صیقلی

●       شناخت انواع طرح‌ ها

●       توانایی انتقال طرح روی کار

●       قابلیت انتخاب طرح مناسب و انتقال آن روی زمینه

●       شناخت انواع خمیر شامل خمیر کار با دست، با کاردک یا خمیر روان و چگونگی استفاده از آن‌ ها

●       آشنایی با روش درست نگهداری از خمیر و شناخت مواد ممنوعه در آن

●       توانایی آماده سازی خمیر ها

●       نحوه کاردک کشی گلبرگ‌ های انواع گل‌ ها، برگ‌ ها و ساقه آن‌ ها

●       توانایی ساخت غنچه گل رز

نگرش‌ ها و توجهات زیست محیطی دوره دکوراتیو نقش برجسته سازمان فنی و حرفه‌ ای
ضمن یادگیری مهارت‌ های فوق در این دوره، هنرجو موظف است از یک سری نگرش‌ها و توجهات زیست محیطی پیروی کند. رعایت اخلاق حرفه‌ ای، نظم و ترتیب در کار و صرفه‌ جویی در مواد مصرفی از جمله مواردی است که لازم است توسط هنرجو رعایت شود. دور نریختن اضافات رنگی داخل محیط زیست و مدیریت پسماند ها برای داشتن محیط زیستی سالم و پاکیزه لازم و ضروری است‌. همچنین هنرجو باید به بهداشت فردی و عمومی در حین کار و همچنین استانداردهای حفاظتی و ایمنی توجه ویژه داشته باشد.

در پایان نیز با شرکت در آزمون و کسب حد نصاب نمره در آن، موفق به گرفتن گواهینامه بین المللی دکوراتیو نقش برجسته از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌شود. برای موفقیت در آزمون می‌ توان از نمونه سوالات ادوار گذشته استفاده کرد. در ایران عرضه کلیه نمونه سوالات به صورت فایل پی دی اف در دسترس است که به راحتی می‌ توانید با پرداخت آنلاین و خرید آن، کلیه سوالات را در اختیار داشته باشید.

تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی مورد نیاز در دوره دکوراتیو نقش برجسته

از مهم‌ ترین تجهیزات لازم برای گذراندن دوره دکوراتیو نقش برجسته می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

●       پیچ، میخ و سیم ضد آب

●       رابیتس پلاستیکی و فلزی

●       پارچه کناف

●       چسب فوری

●       انواع تکسچر ها

●       سیم چین، قیچی، چکش، دریل، پیچ گوشتی و انبردست

●       رنگ اکریلیک و رنگ روغن، شایان و انواع قلم مو

●       سمباده ورقه‌ ای زبر و نرم

●       مداد، راپیک، ماژیک، خط کش فلزی، متر و کاربون

●       طرح و نقش‌ های دستی یا پرینت شده روی کاغذ

●       شابلون

●       اتو

●       چسب جسو، خمیر کاغذ، چسب چوب، بتونه نقاشی، پالت نقاشی

●       پودر سینکا، پودر مل و گچ کناف

●       میز تخت، صندلی

●       و بسیاری از موارد دیگر

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌ بندی

دوره دکوراتیو نقش برجسته یکی از دوره‌ های سازمان فنی و حرفه‌ ای است که به صورت رایگان در این سازمان برگزار می‌ شود. این دوره همچنین در آموزشگاه‌ های مختلف زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای ارائه می‌ شود‌. علاقه‌ مندان می‌ توانند با شرکت در آن و کسب حد نصاب نمره در آزمون پایان دوره مدرک معتبر دکوراتیو نقش برجسته را کسب کنند.

با استفاده از این مدرک می‌ توان در آموزشگاه‌ ها و کارگاه‌ های نقاشی، تابلو سازی و مجسمه سازی مشغول به کار شد.

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر برای ثبت نام دوره های نقش برجسته از چه طریقی باید اقدام کرد؟

    1. سلام وقت بخیر
      جهت ثبت نام در دوره مربوطه میتوانید از طریق سایت سازمان فنی و حرفه ای و یا به صورت حضوری از دفتر مرکزی فنی و حرفه ای محل سکونت خودتان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا