آشنایی با دوره تعمیرکار دستگاه های سرد کننده خانگی و تجاری سازمان فنی و حرفه ای

سرد کننده‌ های خانگی و تجاری مجموعه یخچال‌ های بالای صفر، زیر صفر، فریزر های خانگی و تجاری و آب سرد کن‌ ها هستند که به عنوان تجهیزات تبرید پر استفاده شناخته می‌ شوند. این روزها در هر خانه‌ ای حداقل یک یخچال وجود دارد. بسیاری از مشاغل و کارخانه‌ ها نیز به دلیل ضرورت، مجهز به سرد کننده‌ های مختلف تجاری و صنعتی هستند.

مسلماً این وسایل بعد از گذشت مدت زمانی و استفاده طولانی مدت خراب شده و به تعمیر نیاز دارند. بنابراین نیاز است که از یک تعمیرکار آشنا به این حرفه کمک گرفت. در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای امکان آموزش و یادگیری تعمیرات انواع سرد کننده‌ ها وجود دارد. از این رو افراد علاقه‌ مند می‌ توانند با شرکت در این دوره و گرفتن مدرک پایانی به عنوان تعمیرکار در این حرفه و صنعت مشغول به کار شوند. جهت آشنایی بیشتر با دوره تعمیرکار سرد کننده‌ های خانگی و تجاری در ادامه همراه ما باشید.

تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری

تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده‌ تجاری و خانگی از مشاغل شاخه سرمایش مربوط به ابر حرفه تأسیسات است. بنابراین افراد مشغول در این حرفه با انواع سرد کننده‌ های تجاری و خانگی آشنایی دارند.

با وجود پیچیدگی‌ ها و ریزه‌ کاری‌ های مربوط به مدارهای برقی و مکانیکی این لوازم، فردی که به عنوان تعمیرکار و تکنسین در حوزه تعمیرات سرد کننده‌ ها معرفی می‌ شود، باید از مهارت و تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشد. برای این منظور لازم است در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری شرکت کرده و دارای گواهینامه پایانی از این دوره باشد.

دانلود رایگان سوالات تعمیرکار دستگاه های سرد کننده خانگی و تجاری فنی و حرفه ای

معرفی دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری

تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری فردی است که از عهده نصب، تعمیر، عیب یابی و رفع مشکل انواع مختلف یخچال و فریزر، آب سرد کن و کولر گازی پنجره ای بر می‌ آید. بنابراین افرادی که در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری شرکت می‌ کنند با شایستگی‌ هایی همچون انجام اتصالات لوله‌ های مسی، آلومینیومی و پلاستیکی، انجام اتصالات مدارهای برقی و برد های الکترونیکی دستگاه‌ های سرد کننده، انجام شارژ گاز سیکل تبرید، راه‌ اندازی و کنترل مدارات برقی و بسیاری از موارد دیگر آشنا می‌ شوند.

طول این دوره آموزشی ۴۵۰ ساعت است که ۱۳۶ ساعت آن به آموزش نظری و ۳۱۴ ساعت به آموزش عملی اختصاص یافته است.

داوطلبان با شرکت در این دوره و کسب حد نصاب نمره در ارزشیابی پایانی، موفق به دریافت مدرک بین‌ المللی دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری سازمان فنی و حرفه‌ ای می‌ شوند. برای قبولی در این آزمون می‌ توان از نمونه سوالات ادوار های گذشته استفاده کرد. در ایران عرضه انواع نمونه سوالات دوره آموزشی تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری موجود است که با پرداخت مبلغ آن به صورت آنلاین، می‌  توان فایل پی دی اف آن را دریافت کرد.

اساتید و مربیان این دوره را افراد با مدرک فوق دیپلم تاسیسات یا مکانیک سیالات با حداقل ۲ سال سابقه کار یا حداقل ۱ سال سابقه کار همراه با گواهینامه تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری، افراد با مدرک لیسانس تاسیسات یا مکانیک سیالات با حداقل ۱ سال سابقه کار یا دارای گواهینامه تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری تشکیل می‌ دهند. همچنین فارغ‌ التحصیلان مدرک فوق دیپلم برق با حداقل ۲ سال سابقه کار همراه با گواهینامه تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری و مدرک کارشناسی برق با حداقل یک سال سابقه کار مرتبط همراه با گواهینامه تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری، صلاحیت آموزش داوطلبان این دوره را خواهند داشت.

سوالات گروه شغلی تاسیسات فنی و حرفه ای

شرایط عمومی شرکت در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری

برای شرکت در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری مانند دوره‌ های آموزشی دیگر، لازم است داوطلبان از یک سری شرایط عمومی برخوردار باشند.

  • دارای حداقل میزان تحصیلات پایان دوره راهنمایی
  • برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی

توجه: برای شرکت در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری، نیاز به هیچ گونه پیش زمینه مهارتی نیست‌.

در بودجه بندی آزمون ارزشیابی پایانی و قبولی در این دوره، ۲۵ درصد نمره به آزمون کتبی، ۶۵ درصد عملی و ۱۰ درصد به اخلاق حرفه‌ ای اختصاص یافته است.

مهارت‌ های آموزش داده شده

در این دوره با توجه به سر فصل‌ های ارائه شده که به صورت نظری و عملی آموزش داده می‌ شوند، داوطلبان با دانش و مهارت‌ های متنوعی آشنا می‌ شوند. از مهم‌ ترین مهارت‌ های آموزش داده شده در دوره تعمیرکار سرد کننده‌ های خانگی و تجاری، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آشنایی با نحوه بریدن، گشاد کردن و خم کردن لوله‌ ها
  • انجام اتصالات لوله‌ های مسی و آلومینیومی
  • چگونگی انجام اتصالات لوله‌ های پلی پروپیلن
  • اتصال لوله‌ های آبرسانی دستگاه‌ های سرد کننده
  • چگونگی تست لوله‌ های مسی و پلاستیکی
  • انجام اتصالات سیم و لحیم کاری
  • نحوه سیم کشی مدارهای برقی یک پل، تبدیل، فلورسنت و پریز
  • توانایی خواندن جریان، ولتاژ، مقاومت و ظرفیت خازن
  • نحوه تعویض برد الکترونیکی و قطعات جانبی مربوط به آن
  • انجام وکیوم و شارژ گاز
  • قابلیت مونتاژ و ومونتاژ سیستم

موارد فوق تنها نمونه‌ ای از مهارت‌ هایی است که یک داوطلب در دوره تعمیرکار سرد کننده‌ های خانگی و تجاری فرا می‌ گیرد. در حین یادگیری انجام این مهارت‌ ها، داوطلبان دقت در انجام صحیح و سلامت کار بر اساس دستورالعمل‌ های ابلاغی و همچنین رعایت نکات ایمنی برقی با استفاده از دستکش و ابزارهای مراقبتی دیگر، فر امی‌ گیرد.

تجهیزات، ابزار و مواد مورد نیاز

از آنجایی که در این دوره داوطلبان کار با انواع دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری و همچنین نحوه تعمیر و رفع مشکل را در آن‌ ها فرا می‌ گیرند، لازم است در حین آموزش یک سری مواد، ابزار و تجهیزات در اختیار هنرجویان قرار بگیرد.

  • تجهیزاتی همچون آب سرد کن، تابلو برق، جعبه کمک‌ های اولیه، دستگاه ازت ساز، دیتا پروژکتور، انواع فریزر ایستاده و صندوقی، وسایل جوشکار گاز، انواع یخچال‌ های معمولی،
  • مواد مورد نیاز این دوره شامل وسایل سیکل تبرید، وسایل مدار برقی سرد کننده‌ ها، قطعات یدکی سرد کننده‌ ها، مواد مورد نیاز جوشکاری و بسیاری از موارد دیگر
  • ابزارهای مورد نیاز همچون جعبه ابزار برق، پیچ گوشتی شارژی، جعبه ابزار مکانیکی، دریل شارژی و بسیاری از موارد دیگر

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

 جمع‌ بندی

دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری یکی از دوره‌ های آموزشی برگزار شده زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای است که افراد علاقه‌ مند به این حرفه، می‌ توانند با شرکت در دوره و گرفتن گواهینامه پایانی از طریق آن، برای خود یک کسب و کار پر درآمد ایجاد کنند.

چرا که تعمیرکار آشنا به این حرفه، دارای مهارت نصب، تعمیر، عیب یابی و رفع عیب از انواع یخچال و فریزر و آب سرد کن است. بنابراین به راحتی می‌ تواند در تعمیر گاه‌ های بزرگ صنعتی یا کارگاه‌ های کوچک تعمیری مشغول به کار شوند . شرکت در این دوره سازمان فنی و حرفه‌ ای رایگان است و علاقه‌ مندان می‌ توانند با دارا بودن شرایط عمومی، در دوره تعمیرکار دستگاه‌ های سرد کننده خانگی و تجاری ثبت‌ نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا