آشنایی با دوره صدابردار استودیو سازمان فنی و حرفه ای

 

صدابرداری یکی از رشته‌های مرتبط با تلویزیون، رادیو و سینما است. این حرفه جزو زیرگروه‌های رشته‌های هنری و سینما محسوب می‌شود. افراد زیادی علاقه‌مند به گذراندن این دوره آموزشی هستند. به همین‌ منظور سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی صدابردار استودیو کرده است. این دوره با حضور اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه صدابرداری استودیو برگزار می‌شود. در طول دوره همه‌ی نکات و دستورالعمل‌های لازم برای صدابرداری استودیو به کارآموزان یاد داده خواهد شد. اگر می‌خواهید با این دوره بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌شود مطالب ارائه شده در مقاله پیش‌رو را دنبال نمایید.

منظور از صدابردار استودیو چیست؟

مفهوم کلی صدابرداری به معنای ضبط دیجیتال، الکترونیک یا مکانیکی صدا است. تولید مجدد امواج صدا از جمله صداهای گفتاری، انواع موسیقی و جلوه‌های صوتی نیز در حیطه صدابرداری قرار می‌گیرد. به طور کلی دو نوع صدابرداری در دنیای موسیقی و صدا وجود دارد. این دو نوع شامل سیستم آنالوگ و نوع جدیدتر آن یعنی سیستم دیجیتال است. در سال‌های اخیر صدابرداری‌ها در صدا و سیما از آنالوگ به روش دیجیتال تغییر یافته است.

با گسترش تکنولوژی و فناوری، امروزه دنیای موسیقی و صداهای رسانه پیشرفت زیادی کرده است. در استودیوهای صدا و سیما نیز به منظور کیفیت بهتر صدا، از میکروفن استفاده می‌شود. در واقع برای این‌که صدا، بهتر به گوش شنوندگان و بینندگان برسد صدابردار باید با استفاده از دستگاه ضبط صدا این کار را انجام دهد. شغل صدابردار استودیو جزو مشاغل حوزه هنرهای نمایشی قرار می‌گیرد. شایستگی‌های این حرفه شامل ضبط صدا، ویرایش و پردازش‌های لازم بر روی صدا و همچنین پخش صدا در استودیو است. فعالان در این عرصه با مشاغلی از قبیل ترکیب‌کننده و نهایی‌ساز صدا، صدابردارهای اجرای زنده، تولیدکننده موسیقی الکترونیک، گویندگی و دوبلاژ در ارتباط هستند.

دانلود رایگان سوالات صدابردار استودیو فنی و حرفه ای

در واقع صدابردار استودیو کسی است که بر دانش مبانی صدابرداری استودیو کاملا واقف باشد. دانش تخصصی صدابرداری شامل فیزیک صوت یا آکوستیک، الکترونیک کاربردی در شناخت دقیق میکروفن‌ها، کاربرد هر کدام از انواع میکروفن، شناخت کابل و کانکتورها، آمپلی فایرها، چگونگی کار با پردازنده‌های سیگنال آنالوگ و دیجیتال، میکسرهای آنالوگ و دیجیتال و همچنین سیستم مانیتورینگ است. یک صدابردار استودیو همچنین باید از عهده طراحی علمی و دقیق و نیز بهینه‌سازی آکوستیک استودیو برآید

معرفی دوره صدابردار استودیو سازمان فنی و حرفه‌ای

مخاطبان این دوره معمولا متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر و گرافیک هستند. به طور کلی تمامی واجدان شرایط علاقه‌مند به حرفه صدابرداری، می‌توانند به صورت رایگان در دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند. این دوره با کد ملی 2652_001_1 به ثبت ملی رسیده است.

مربیان این دوره آموزشی را متخصصان و کارشناسان حوزه ضبط صدا و صدابرداری استودیو تشکیل می‌دهند. دوره آموزشی مذکور معمولا 100 ساعت طول می‌کشد. در طول دوره هنرجویان نکات و مباحث آموزشی لازم در رابطه با صدابرداری استودیو را فرا خواهند گرفت. آموزشات دوره، طوری است که صفر تا صد مباحث را شامل می‌شود. جلسات آموزشی دوره کاملا حضوری بوده و بنا به درخواست متقاضیان به صورت هر روزه یا یک روز در میان برگزار می‌شود.

سوالات گروه شغلی هنرهای نمایشی فنی و حرفه ای

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره صدابرداری استودیو

برای شرکت در دوره آموزشی صدابرداری استودیو خیلی شرایط سخت و پیچیده‌ای وجود ندارد. بلکه همانند سایر دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای، به منظور شرکت در این دوره یک سری شرایط عمومی ویژه متقاضیان برقرار است. برخی از مهم‌ترین شرایط دوره عبارتند از:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا پایان دوره متوسطه دوم
  • دارای حداقل سن 18 سال تمام

توجه: شرکت در این دوره نیاز به هیچ‌گونه پیش زمینه مهارتی ندارد. بلکه آشنایی با کامپیوتر و نرم‌افزارهای ویژه هنری در یادگیری مباحث دوره موثر است.

مزایای دوره صدابرداری استودیو

کارآموزان با شرکت در این دوره تخصص و مهارت لازم برای صدابرداری استودیو را به دست خواهند آورد. علاوه بر کسب مهارت‌ها، در پایان دوره از هنرجویان داوطلب، آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و رسمی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود. آزمون مربوطه در دو مرحله کتبی و عملی انجام مي‌شود که نمره کل آن از مجموع نمره مراحل کتبی و عملی به دست می‌آید. به منظور آمادگی بیشتر داوطلبان در این آزمون سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات آزمون‌های ادوار قبلی سازمان فني و حرفه‌ای کرده است. این مجموعه به صورت فایل پی‌دی‌اف تهیه شده که بعد از پرداخت هزینه از سوی متقاضیان، در سایت نام برده قابل دانلود است.

سرفصل‌های آموزشی دوره صدابرداری استودیو

سرفصل‌‌های دوره آموزشی صدابردار استودیو، طوری تنظیم شده است که هنرجویان بتوانند در طول دوره دانش لازم را به دست آورند. در این بخش به برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی دوره مذکور اشاره شده است:

  • آشنایی با تاریخچه صدابرداری
  • آشنایی با محیط نرم‌افزار استودیو
  • آشنایی با تجهیزات مورد نیاز یک استودیو صدا
  • آشنایی با فیزیک صدا
  • آشنایی با انواع میکروفن
  • آشنایی با انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ضبط صدا
  • آشنایی با مبانی الکترونیک
  • آشنایی با نرم‌افزار کیوبیس
  • آشنایی با تکنیک‌های میکروفن گذاری
  • شناخت سیگنال‌های پروسسور
  • شناخت کامل میکسرها
  • شناخت کابل و کانکتورها
  • شناخت انواع تقویت‌کننده‌های صوتی
  • شناخت سیگنال‌های AC و DC
  • چگونگی روش‌های کالیبره کردن سیستم مانیتورینگ

مهارت‌های دوره صدابرداری استودیو

هنرجویان در پایان دوره، مهارت‌های ویژه صدابردار استودیو را کسب خواهند کرد.‌ با داشتن این مهارت‌ها می‌توان در مجموعه‌های مختلفی از جمله استودیوهای صدا و سیما مشغول به کار شد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های این دوره به شرح زیر است:

  • مهارت در برداشت صدایی درست و رسا
  • مهارت در شاخصه‌های شنیدن صحیح
  • مهارت در پردازش دیجیتال
  • مهارت کار کردن با آمپلی فایرها و سایر پردازنده‌ها
  • مهارت در محاسبه توان صوتی مورد نیاز
  • مهارت کار با نرم‌افزارهای صدابرداری
  • چگونگی کار با سیگنال‌ها و کنسول‌های تولید صدا

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع ­بندی

یکی از دوره‌های آموزشی پرطرفدار سازمان فني و حرفه‌ای، صدابرداری استودیو است. این دوره به صورت کاملا مهارتی و کاربردی برگزار می‌شود. کلیه علاقه‌مندان به شرکت در این دوره می‌توانند به صورت رایگان در کلاس‌های برگزار شده از سوی سازمان، شرکت کنند. در طول دوره هنرجویان ابتدا با اصول و قواعد صدابرداری آشنا می‌شوند سپس در مراحل بعدی نکات ریز و حساس صدابرداری در استودیو را فرا خواهند گرفت. طوری که در پایان دوره هنرجویان قادر به فعالیت و اشتغال در این زمینه هستند. سایر مزایای دوره شامل اخذ گواهی رسمی و بین‌المللی صدابرداری استودیو از سوی سازمان است.

2 دیدگاه

    1. سلام ممنون
      جهت کسب اطلاعات میتوانید به سایت آزمون های اداوری فنی و حرفه ای و یا دفتر سازمان فنی و حرفه ای شهر یا منطقه خود مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا