ترجمه مقاله سنت تصویرسازی مجدد: تجربه زیبایی شناختی، محیط مصنوع و ریشه های میراث فرهنگی درک

عنوان فارسی: | سنت تصویرسازی مجدد: تجربه زیبایی شناختی، محیط مصنوع و ریشه های میراث فرهنگی درک از دیدگاه باگاس گودانگ ماندلینگ: مطالعه موردی |
عنوان انگلیسی: | Refiguring Tradition: Aesthetic Experience, Built Environment and The Roots of Cultural Heritage Comprehension Through Bagas Godang Mandailing as A Case Study |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 12 | تعداد صفحات ترجمه فارسی : 11 (1 صفحعه رفرنس انگلیسی) |
فرمت مقاله انگلیسی : pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش | فرمت ترجمه مقاله : pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش |
فونت ترجمه مقاله : بی نازنین | سایز ترجمه مقاله : 14 |
نوع ارائه مقاله : ژورنال | کد محصول : 10284 |
محتوای فایل : zip | حجم فایل : 726.17Kb |
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله: معماری و فلسفه، معماری منظر و زیبایی شناسی |
دانشگاه: گروه معماری، موسسه فناوری سورابایا (ITS)، اندونزی |
کلمات کلیدی: بشر، زیباییشناسی، فرهنگ، محیط مصنوع |
کلمات کلیدی انگلیسی: humans - aesthetics - culture - built environment |
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر: ترجمه شده است✓ |
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر : ترجمه شده است✓ |
وضعیت ترجمه منابع داخل متن: ترجمه شده است✓ |
ضمیمه: ندارد |
بیس: نیست ☓ |
مدل مفهومی: ندارد ☓ |
پرسشنامه: ندارد ☓ |
متغیر: ندارد ☓ |
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله |
رفرنس در ترجمه: در داخل متن و انتهای مقاله درج شده است |
چکیده
ادراک محیطی و محیط مصنوع
ارزشهای زیباییشناختی و رابطهشان با محیط مصنوع
نتيجه گيری
Abstract
This study contains basic concepts which form the background of issues related to the built environment and aesthetic experience that are experienced by humans in the phenomenological and socio-cultural point of view. Aesthetics is related to the identification and comprehension of factors giving contributions to perception of an object or a process considered beautiful or giving pleasant experience. Aesthetics is also related to the comprehension of human’s ability to create or enjoy the arrangement which is pleasant and created aesthetically.
The comprehension of the relation among humans, aesthetic experience, and the built environment is actually rooted in the comprehension of cultural aspect. How humans and their culture influence perception and aesthetic experience towards the built environment and how the built environment influences perception and human’s aesthetic experience in certain cultural context are the main approaches serving as the basis for all premises revealed by the writer.
Interrelation among the three aspects is described by using examples from Bagas Godang Mandailing as a built environment and aesthetic experience that is experienced by Mandailing’s people in their environment. The most important aspect in this expalanation is the culture that influences human’s aesthetic experience. As a part of a sub system of behaviour in psychology, environment must be viewed as an important aspect in planning an architectural environment and environment is no longer regarded as physical shapes only.
چکیده
در این مطالعه مفاهیمی پایهای وجود دارند که پیشزمینه مسائل مرتبط با محیط مصنوع و تجربه زیباییشناختی را شکل میدهند، تجربه ای که انسان ها از دیدگاه پدیدارشناسی و اجتماعی-فرهنگی بدست میآورند. زیبایی شناسی علمیست که به شناسایی و درک فاکتورهای میپردازد که در ادراک شی یا فرآیندی که زیبا انگاشته میشود یا تجربه لذتبخش میسازد، نقش دارند. زیباییشناسی به درک توانایی انسان در ساختن و لذت مندی از آرایشی دلپذیر که به زیبایی ساخته شده نیز مرتبط است.
درک رابطه میان بشر، تجربه زیباییشناختی و محیط مصنوع در واقع ریشه در درک بُعد فرهنگی دارد. چگونگی تاثیرگذاری انسانها و فرهنگشان روی ادراک و تجربه زیباییشناختی مرتبط با محیط مصنوع و چگونگی تاثیرگذاری محیط مصنوع روی ادراک و تجربه زیباییشناختی بشر در یک بافت فرهنگی خاص رویکردهای اصلی بنیادی تمام فرضیاتی اند که نویسنده افشا میکند.
رابطه بین این سه بُعد با نمونههایی از «باگاس گودانگ ماندلینگ»، مانند محیط مصنوع و تجربه زیباییشناختیای که مردم از دید او در محیطشان با آن مواجه میشوند، شرح داده میشود. مهمترین بُعد در این توضیح فرهنگ است که روی تجربه زیباییشناختی بشر تأثیر میگذارد. به عنوان زیرمجموعه رفتار در روانشناسی، محیط را باید بُعد مهمی در طرحریزی یک محیط معماری تلقی کرد و از این پس نباید آن را فقط اشکال فیزیکی دانست.