منوی کاربری
  • پشتیبانی: ۴۲۲۷۳۷۸۱ - ۰۴۱
  • سبد خرید

ترجمه مقاله تاثیر توپوگرافی نزدیک به سطح روی انتشار موج ریلی با فرکانس بالا - نشریه الزویر

ترجمه مقاله تاثیر توپوگرافی نزدیک به سطح روی انتشار موج ریلی با فرکانس بالا - نشریه الزویر
قیمت خرید این محصول
۲۹,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
تاثیر توپوگرافی نزدیک به سطح روی انتشار موج ریلی با فرکانس بالا
عنوان انگلیسی
Effect of near-surface topography on high-frequency Rayleigh-wave propagation
صفحات مقاله فارسی
16
صفحات مقاله انگلیسی
11
سال انتشار
2015
نشریه
الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی
PDF
فرمت ترجمه مقاله
ورد تایپ شده
رفرنس
دارد
کد محصول
f323
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه نشده است
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه نشده است
رشته های مرتبط با این مقاله
زمین شناسی و ژئوفیزیک
گرایش های مرتبط با این مقاله
مغناطیس سنجی، لرزه نگاری و ژئوالکتریک
مجله
مجله ژئوفیزیک کاربردی - Journal of Applied Geophysics
دانشگاه
مؤسسه ژئوفیزیک و ژئوماتیک، دانشگاه علوم زمین چین
کلمات کلیدی
تاثیر توپوگرافیک، موج‌های ریلی با فرکانس بالا، توپوگرافی فرورفته، توپوگرافی برامده
۰.۰ (بدون امتیاز)
امتیاز دهید
فهرست مطالب
چکیده
پیشگفتار
تغییر مشخصه‌ی انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا روی توپوگرافی
تاثیر شیب توپوگرافی روی انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا
تغییرات انرژي
نمونه چکیده متن اصلی انگلیسی
Abstract

Rayleigh waves, which are formed due to interference of P- and Sv-waves near the free surface, propagate along the free surface and vanish exponentially in the vertical direction. Their propagation is strongly influenced by surface topography. Due to the high resolution and precision requirements of near-surface investigations, the high-frequency Rayleigh waves are usually used for near-surface structural detecting. Although there are some numerical studies on high-frequency Rayleigh-wave propagation on topographic free surface, detailed analysis of characters of high-frequency Rayleigh-wave propagation on topographic free surface remains untouched. Hence, research of propagation of Rayleigh waves on complex topographic surface becomes critical for Rayleigh-wave methods in near-surface applications. To study the propagation of high-frequency Rayleigh waves on topographic free surface, two main topographic models are designed in this study. One of the models contains a depressed topographic surface, and another contains an uplifted topographic surface. We numerically simulate the propagation of high-frequency Rayleigh waves on these two topographic surfaces by finitedifference method. Soon afterwards, we analyze the propagation character of high-frequency Rayleigh waves on such topographic models, and compare the variations on its energy and frequency before and after passing the topographic region. At last, we discuss the relationship between the variations and topographical steepness of each model. Our numerical results indicate that influence of depressed topography for high-frequency Rayleigh waves is more distinct than influence of uplifted topography. Rayleigh waves produce new scattering body waves during passing the depressed topography with reduction of amplitude and loss of high-frequency components. Moreover, the steeper the depressed topography is, the more energy of Rayleigh waves is lost. The uplifted topography with gentle slope produces similar influence as the depressed topography on propagation of high-frequency Rayleigh waves. When slopes are getting steep, however, the obstacle influence of the uplifted topography becomes weak. In addition, in the uplifted-topography case, part of Rayleigh-wave energy is absorbed by the uplifted terrain, which includes the trapped energy between the uplifted boundaries and the generation of scattering waves. Meanwhile, local topography strongly affects the character of Rayleighwave dispersion. Egregious error may be introduced, when pick Rayleigh-wave phase velocities on dispersion energy images for an MASW survey, if the local free-surface topography is ignored.

نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده:
موج‌های ریلی که به علت تداخل P-موج‌ها و Sv-موج‌ها نزدیک سطح آزاد تشکیل می‌شوند، در طول سطح آزاد انتشار می‌یابند و به طور بالقوه در جهت عمودی ناپدید می‌شوند. انتشار آن‌ها شدیدا تحت تاثیر توپوگرافی سطح است. به علت وضوح بالا و نیازمندی‌های دقت بررسی‌های نزدیک به سطح، موج‌های ریلی با فرکانس بالا معمول برای کشف ساختاری نزدیک به سطح استفاده می‌شوند. اگرچه برخی مطالعات عددی در مورد انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا روی سطح آزاد توپوگرافیک وجود دارند، تجزیه و تحلیل مفصل ویژگی‌های انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا روی سطح آزاد توپوگرافیک، دست نخورده باقی می‌ماند. از این‌رو، پژوهش انتشار موج‌های ریلی روی سطح توپوگرافیک پیچیده، برای روش‌های موج ریلی در کاربردهای نزدیک به سطح، حیاتی می‌شود. به منظور مطالعه‌ی انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا، روی سطح آزاد توپوگرافیک، دو مدل توپوگرافیک اصلی در این مطالعه طراحی می‌شوند. یکی از مدل‌ها شامل یک سطح توپوگرافیک فرو رفته، است و دیگری شامل یک سطح توپوگرافیک بالارفته (یا برامده) است. ما انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا روی این دو سطح توپوگرافیک را با استفاده از روش تفاضل متناهی، به طور عددی شبیه‌سازی می‌کنیم. پس از آن، به تجزیه و تحلیل ویژگی انتشار موج‌های ریلی با فرکانس بالا روی چنین مدل‌های توپوگرافیک می‌پردازیم و تغییرات روی انرژی و فرکانس آن‌ها را قبل و بعد از عبور از ناحیه‌ی توپوگرافیک مقایسه می‌کنیم. در نهایت، به بحث رابطه‌ی بین تغییرات و شیب توپوگرافی هر مدل می‌پردازیم. نتایج عددی ما نشان می‌دهند که توپوگرافی فرورفته برای موج‌های ریلی با فرکانس بالا متمایزتر از تاثیر توپوگرافی برامده است. موج‌های ریلی، موج‌های بدنی انتشاری جدیدی را در طول عبور از توپوگرافی فرورفته با کاهش فراوانی و از دست دادن مولفه‌های با فرکانس بالا تولید می‌کنند. علاوه‌براین، هرچه توپوگرافی فرورفته دارای شیب بیشتری باشد انرژی بیشتری از موج‌های ریلی از دست می‌رود. توپوگرافی برامده با شیب ملایم، تاثیری مشابه با تاثیر توپوگرافی برامده فرورفته روی انتشار موح‌های ریلی بافرکانس بالا، تولید می‌کند. اگرچه هنگامی که شیب‌های بیشتر می‌شوند تاثیر مانع توپولوگرافی برامده ضعیف‌تر می‌شود. علاوه‌براین، در توپوگرافی برامده، بخشی از انرژي موج‌های ریلی توسط زمین برامده جذب می‌شود که شامل انرژی به دام افتاده بین مرزهای برامده و تولید موج‌های انتشاری است. در ضمن، توپوگرافی موضعی به شدت بر ویژگی پراکندگی موج‌های ریلی تاثیر می‌گذارد. هنگام برداشت موج‌های فازی ریلی روی تصاویر پراکنده‌ی انرژی برای یک بررسی MASW، اگر از توپوگرافی موضعی سطح آزاد صرف‌نظر شود، ممکن است خطای فاحشی معرفی شود.

بدون دیدگاه