آشنایی با دوره بازرس قطعات جوشکاری شده به صورت چشمی TVTO VT LEVEl II فنی و حرفه‌ای

دوره بازرس قطعات جوشکاری به صورت چشمی، مربوط به حوزه بازرسی جوش است. فرد آموزش دیده در این دوره از مهارت‌هایی همچون ارزیابی ناپیوستگی‌های قطعات جوشکاری و برشکاری برخوردار است. این حرفه در اصطلاح یکی از روش‌های آزمون غیر مخربNDT آزمون چشمی یا visual testing (روش VT) است.

انجام به موقع و صحیح این روش، در پایین آوردن هزینه‌ها تا ۸۰ درصد نسبت به سایر روش‌های غیر مخرب مؤثر خواهد بود. می‌توان گفت آزمون چشمی یک روش جهت پیدا کردن نواقص و معایب سطحی است که پی بردن و تعمیر به موقع این معایب باعث کاهش مبلغ قابل توجهی در هزینه‌ها می‌شود.

دوره مذکور در بسیاری از آموزشگاه‌ها زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای قابل برگزاری است. بنابراین علاقه‌مندان به این حرفه با شرکت در دوره آموزشی آن به مهارت‌های قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره بازرس قطعات جوشکاری به صورت چشمی در این مطلب همراه ما باشید.

سوالات بازرس قطعات جوشکاری شده بصورت چشمی TVTO VT LEVEL II فنی و حرفه ای

معرفی بازرسی چشمی VT

به طور کلی بررسی ناهنجاری‌های سطح و تطابق آنها با یک‌ سری مشخصه‌های خاص را با استفاده از بازرسی چشمی یا همان تست VT انجام می‌دهند. در واقع بررسی و ارزیابی سیستم‌ها با استفاده از حس انسانی صورت می‌گیرد که با نظر متخصصین بازرس می‌توان با بهره‌گیری از ابزاری همچون ذره‌بین‌های جیبی تا میکروسکوپ انجام گیرد.

دقت در نگاه کردن، بو کشیدن، لمس کردن، گوش دادن و تکان دادن، رفتارها‌‌یی است که در این روش استفاده می‌شود. در بسیاری از برنامه‌های تدوین شده توسط سازنده جهت کنترل کیفیت محصولات، از آزمون چشمی به عنوان اولین‌ تست و در بعضی موارد به عنوان تنها متد ارزیابی، استفاده می‌شود.

در واقع آزمون چشمی روشی برای شناسایی نواقص و ‌معایب سطحی است، در نتیجه هر برنامه کنترل کیفیت که شامل بازرسی چشمی است، باید محتوی یک‌ سری آزمایشات متوالی انجام شده در طول تمام مراحل کاری در ساخت باشد.

کشف و‌ تعمیر بسیاری از نواقص در آزمون چشمی، کاهش هزینه قابل توجهی را در برخواهد داشت. به طوری که ثابت شده است بسیاری از عیوبی که بعدها با روش‌های تست پیشرفته‌تری کشف می‌شوند، با برنامه بازرسی چشمی قبل، حین و‌ بعد از جوشکاری به راحتی قابل کشف هستند.

از این رو با یک تست جوش چشمی ساده می‌توان عیوب بزرگی را شناسایی کرد و دیگر ملزم به انجام روش‌های پر هزینه نیستید.

بازرسی چشمی این امکان را فراهم کرده است که در هزینه و زمان صرفه‌جویی شود. با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر در این زمینه اما هنوز هیچ وسیله ای که قابل رقابت با مغز انسان باشد ساخته نشده و چشمان با تجربه یک‌ متخصص، بهترین و گرانبهاترین ابزار برای یک بازرسی هوشمندانه است.

معرفی دوره بازرسی چشمی VT

بازرس قطعات جوشکاری شده به صورت چشمی مربوط به حوزه بازرسی جوش است. این دوره شامل شایستگی‌هایی از قبیل ارزیابی ناپیوستگی‌های قطعات جوشکاری و برشکاری شده و‌ گزارش نویسی نتایج ارزیابی آزمون‌های چشمی می.شود. صاحبان این شغل با کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان پروژه‌ها در ارتباط هستند.

طول این دوره آموزشی جمعا ۲۱۰ ساعت است که کارآموزان ۸۴ ساعت تحت آموزش نظری و ۱۲۶ ساعت تحت آموزش عملی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است این دوره آموزشی نیازی به گذراندن دوره کارورزی و ارائه پروژه ندارد.

در انتهای دوره آزمونی جهت مهارت سنجی از کارآموزان گرفته می‌شود که ۲۵ درصد به آزمون کتبی، ۶۵ درصد به آزمون عملی و ۱۰ درصد به اخلاق حرفه‌ای کارآموز اختصاص داده شده است. برای قبولی در ارزشیابی پایانی بهتر است به نمونه سوالات دوره‌های گذشته مراجعه کنید. برای این منظور فایل پی دی اف نمونه سوالات ادوارهای گذشته در سایت ایران عرضه موجود است که می‌توانید به صورت آنلاین آن را خریداری کنید.

در این دوره از مربیانی حرفه‌ای جهت آموزش استفاده می‌شود. لازم است این مربیان علاوه بر داشتن تجربه و مهارت کافی از تحصیلات حداقل کارشناسی مهندسی جوش، مکانیک و‌ متالوژی برخوردار باشند. همچنین دارا بودن مدرک ASNT VT level II و ۴ سال سابقه کار مرتبط از الزامات این دوره برای مربیان است.

شرایط شرکت در دوره بازرس قطعات جوشکاری به صورت چشمی فنی و حرفه‌ای

از مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان جهت شرکت در این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارآموزان شرکت کننده در این دوره باید دارای سلامت کامل ذهنی و جسمی باشند.
  • همچنین از تحصیلات حداقل فوق دیپلم فنی برخوردار باشند.

توجه: شرکت در این دوره نیازی به داشتن هیچ گونه پیش زمینه مهارتی ندارد.

شایستگی های دوره بازرسی چشمی VT

به طورکلی در دوره بازرسی چشمی VT یک سری شایستگی‌ها ارائه می‌شود که لازم است کارآموز طی آن دانش‌ها و مهارت‌های جدیدی را فرا بگیرد. طی ۲۱۰ ساعت آموزش تئوری و عملی سرفصل‌های زیر به کارآموز آموزش داده می‌شود:

ارزیابی نا‌پیوستگی قطعات جوشکاری و برشکاری شده

ضمن آموزش این سرفصل در دوره مذکور، کارآموز با مهارت‌هایی آشنا می‌شود که به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تشخیص نوع فرایند جوشکاری با توجه به شکل ظاهری جوش
  • تشخیص نوع الکترود و سیم جوش‌های مصرفی با توجه به کد شناسایی آن‌ها
  • تشخیص انواع ناپیوستگی‌های سطحی قطعات فولادی کربنی، آلیاژ‌های فولادی آلومینیومی جوشکاری شده به صورت ورق و لوله
  • پذیرش و یا عدم پذیرش انواع ناپیوستگی‌های سطحی طبق استاندارد ISO5817 با استفاده از تجهیزات مربوطه
  • بازرسی چشمی قطعات فولادهای زنگ نزن بر حسب رنگ‌ گرده جوش طبق استاندارد 2
  • بازرسی چشمی قطعات آلومینیومی طبق استاندارد ISO10042

کارآموز طی یادگیری مهارت فوق باید در نظر داشته باشد که حین کار دقت کافی داشته باشد و همچنین صداقت در ثبت مشاهدات را در اولویت کار خود قرار دهد. رعایت موارد ایمنی در هنگام انجام کار در ارتفاع و محیط‌های صنعتی و همچنین استفاده از ماسک، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، عینک ایمنی و‌دستکش از ملزومات کار است.

سوالات گروه شغلی جوشکاری و بازرسی جوش فنی و حرفه ای

گزارش نویسی نتایج ارزیابی آزمون‌های چشمی

از دانش‌ها و مهارت‌های ارائه شده در این سرفصل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترسیم نمای قطعات جوشی ورقی شکل و ‌لوله‌ای شکل و عیوب مربوطه روی کاغذ
  • تعیین مختصات قطعه ورقی شکل و لوله‌ای شکل روی برگه گزارش
  • ثبت فواصل عیوب تا نقطه مبدا روی قطعه
  • اعلام نتیجه پذیرش، عدم پذیرش و ‌پذیرش بعد از تعمیر و ممهور نمودن گزارش
  • تکمیل فرم‌ گزارش VT

تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی دوره بازرسی چشمی VT

در این دوره لازم است یک سری مواد و تجهیزات در اختیار هنرجویان قرار بگیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رایانه، وایت برد، وسایل کمک آموزشی، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی، پرینتر، اسکنر، انواع گیج، چراغ قوه، انواع آیینه بازرسی، کولیس دیجیتال، بروسکوپ، ذره بین، دوربین دیجیتال، میز نقشه کشی، میز کار فلزی، قطعات جوشکاری شده، قطعات برشکاری شده، ماسک، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، عینک ایمنی، ماسک، اسناد مربوط به IOS

طی این دوره علاوه بر تجهیزات معرفی شده از نرم افزارها و ‌محتواهای آموزشی استفاده می‌شود که شامل:

  • نرم افزار تکنولوژی بازرسی جوشکاری
  • نرم افزار دانش حرفه‌ای جوشکاران

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع بندی

در سطوح بازرسی ساده گیرانه‌تر، برای بسیاری از جوش‌های غیرحساس، بازرسی سلامت قطعه، توسط بازرسی چشمی VT انجام می‌شود. حتی اگر سایر آزمایش‌های غیر مخرب نیز انجام شود باز هم بخش مهمی از پروسه کنترل کیفیت قطعات توسط بازرسی چشمی انجام می‌گیرد. تست جوش VT باید قبل، حین و بعد از جوشکاری انجام شود. برای شرکت در این دوره و کسب مهارت‌های لازم می‌توان از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام کرد. این دوره به صورت رایگان هر ساله در این سازمان قابل برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا