آشنایی با بانک ملی ایران

آشنایی با بانک ملی ایران

تاريخچه تأسيس بانک ملی ايران

تشکیل بانک به شکل جدید نخستین بار در سال 1258 هجری شمسی ده سال قبل از بوجود آمدن بانک شاهی از سوی حاج محمد حسن امین دارالضرب یکی از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد.
متاسفانه این پیشنهاد با دخالتهای بیگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشید و بجای آن بانک شاهی در ایران مستقر گردید. پس از استقرار مشروطیت هنگامی که دولت از مجلس شورای ملی اجازه استقراض خارجی خواست، احساسات ملی که از وامهای گذشته و رفتار بانکهای بیگانه جریحه دار شده بود به هیجان آمد و نمایندگان مردم به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانکهای مذکور و در ترمیم وضع مالی خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجی تاسیس بانک ملی را خواستار شدند، و جمعی از بازرگانان و صرافان متعهد مشارکت در این بانک شدند و در آذرماه 1285 با اعلانی که مبین احساسات عمومی و علاقه مردم به تاسیس یک بانک اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت.

خبر تشکیل بانک ملی با سرمایه 15 میلیون ( 30 کرور) قابل افزایش به 50 میلیون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد. از طرفی دیگر تغییرات ناگهانی در اوضاع سیاسی و انعقاد قرارداد 1907 میلادی بین دولتهای روسیه و انگلیس و تقسیم ایران و نیز آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای اشغالگر به ایران تمام کوششها و تلاشهای تشکیل بانک ملی را نقش بر آب کرد و این آرزوی بزرگ مردم سالها به تعویق افتاد. پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در 14 تیر ماه 1307 مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه 20 شهریور 1307 بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغازکرد.

صندوق پس انداز: در سال 1318 بموجب قانونی بمنظور تشویق و ترغیب مردم به پس انداز، صندوق پس‌انداز بانک ملی ایران تاسیس شد که پس از استقرار نظام بانکداری اسلامی بصورت قرض الحسنه پس‌انداز، یکی از واحدهای فعال بانک به شمار می رود . نخستین مجله اقتصادی کشور در سال 1313 انتشار یافت که اولین نشریه آماری، اقتصادی و مالی در ایران بود که به تهیه شاخص قیمتها، شاخص عمده فروشی و تحول وقایع اقتصادی مبادرت و توانست گام موثری برای تهیه زمینه مطالعات اقتصادی در کشور را فراهم آورد این نشریه به همت دکتر لوتس گیلهامر DR. Lutz Glelhammer اولین رئیس اداره بررسیهای اقتصادی و احصائیه (آمار) بانک منتشر شد.

بر حسب اساسنامه بانک ، بانک ملی ایران بصورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری تلقی گردید. سرمایه اولیه بانک 20 میلیون ریال بود که فقط 8 میلیون آن پرداخت شد و در سال 1314 سرمایه بانک به 300 میلیون ریال و در سال 1331 به دومیلیارد ریال افزایش یافت که تمام آن پرداخت شده است.

جهت آگاهی از آخرین اخبار استخدامی و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آزمون استخدامی بانک ملی ایران، میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر به صفحه اختصاصی اخبار استخدامی این بانک مراجعه نمایید:

مدیر عامل و اعضای هيات مديره بانک ملی ايران

– ابوالفضل نجارزاده (مدیر عامل و عضو هیأت مدیره)

– عباس شفیعی (رئیس هیأت مدیره)

– محمود شایان (عضو هیأت مدیره)

– حسن مونسان (عضو هیأت مدیره)

– صمد عزیزنژاد (عضو هیأت مدیره)

– امیر مسعود رزازان (عضو هیأت مدیره)

–  حسین بهادری (عضو هیأت مدیره)

 

برای آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون های استخدامی بانک ملی و در صورت تمایل به دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی، میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

سوالات استخدامی بانک ملی

سند راهبردی بانک

الف) مقاصد استراتژیک

ثبات و استحکام ساختار مالی و ارتقاء ارزش افزوده اقتصادی

رهبری بازار خدمات مالی و بانکی

مشتری محوری فناورانه

رضایت حداکثری ذینفعان

ب) مضامین استراتژیک (مسیرهای دستیابی به مقاصد استراتژیک)

بانکداری جامع

تحول دیجیتال

مدیریت بهینه منابع و تسهیلات

مولدسازی دارایی های منجمد و انضباط مالی

توسعه حوزه بین الملل و خدمات تجارت خارجی

تعالی سرمایه انسانی

بناهای تاریخی بانک

موزه بانک ملی ایران

صندوق پس انداز بانک ملی ایران

زورخانه بانک ملی ایران

برج آب بانک ملی ایران

گام‌ های بلند بانک ملی ایران در مسیر مسئولیت‌ اجتماعی

مسئولیت اجتماعی از مهمترین تعهدات سازمان ها به توسعه پایدار در هر جامعه ای است و توجه به این حوزه، موجب ارتقای جامعه می شود. سازمان های موفق با رویکردی آینده نگر و خلق ارزش مشترک، عمل به مسئولیت اجتماعی را به نوعی سرمایه گذاری انسانی و اجتماعی می دانند.
بانک ملی ایران از بدو تاسیس تاکنون به‌عنوان نماد شایسته‌ای از اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در کشور مطرح شده و با معاش و معیشت مردم پیوندی عمیق دارد. مفهوم مسئولیت اجتماعی یکی از اصول بنیادین نظام مدیریتی بانک ملی ایران است که در سال های اخیر با فعالیت در امور مسئولیت های اجتماعی زمینه‌ساز محرومیت زدایی در کشور شده است.

بانک ملی ایران تاکنون با نگاهی به آینده‌، فعالیت در امور فرهنگی، بهداشت و درمان، اجتماعی و اقتصادی را در مسیر توان‌افزایی مناطق کم برخوردار برگزیده و پرچم بانک را به‌ عنوان بنیانگذار و حامی قدرتمند مردم در این مناطق به اهتزاز درآورده است.

✓ باور به ایفای مسئولیت اجتماعی
✓ زمینه‌سازی برای توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی
✓ جریان زندگی در رگ‌های مناطق محروم
✓ گره‌گشای مسائل و مشکلات مردم
✓ تعهد برای ایرانی آباد
✓ نقش تاثیرگذار در کاهش کرونا
✓ گامی رو به جلو

در حال حاضر بانک ملی ایران زیر نظر بانک مرکزی بعنوان مقام ناظر بر موسسات اعتباری و با بیش از 2657 شعبه فعال در داخل، 14 شعبه فعال و 4 سابسیدری در خارج کشورو 178 باجه مشغول بکارند که باعث شده این بانک یکی از قوی‏ترین مؤسسات مالی چه در ایران حتی در دنیا باشد. (جدول توزیع شعب در سراسر کشور) بانک ملی ایران در حال حاضر با بالغ بر 39 هزار کارمند فعال آماده خدمت رسانی به ملتی است که با همت خود پایه های تشکیل این بانک را استوار نمودند. (جدول آمار کارکنان بانک) بانک ملی ایران بمنظور اجرای هر چه صحیح تر قوانین که با دوصفت بارز و مهم آن وجه تمایز سیستم بانکداری اسلامی و نظام بانکداری در جهان امروز است تعیین حذف ربا از سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور و استفاده از سرمایه های بانک و سپرده های مردم بمنظور رشد اقتصادی برای محرومین و ایجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش کارکنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهای موثر و مفیدی را بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا