آشنایی با دوره دوربین مدار بسته cctv سازمان فنی و حرفه ای

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز، میزان بهره‌وری از امکانات و تجهیزات پیشرفته افزایش یافته است. دوربین‌های مدار بسته بکی از انواع تکنولوژی‌های مورد استفاده در امور پشتیبانی و خدمات‌دهی است.‌ این دوربین‌ها سیستم و مکانیسم خاصی دارند که برای نصب و تعمیر آن‌ها نیاز به تخصص و دانش ویژه است. سازمان فنی و حرفه‌ای برای رفع نیاز کارآموزان در این زمینه، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی دوربین مدار بسته کرده است.‌ تمامی افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نصب و تعمیر دوربین مدار بسته، در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در کلاس‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت نمایند. به همین منظور در این مقاله، در مورد ویژگی‌های این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن، توضیحات لازم برای شما عزیزان ارائه شده است.

اجزا و قطعات تشکیل‌ دهنده دوربین‌ های مدار بسته

هر دوربین مدار بسته از یک سری قطعات و اجزای خاص تشکیل شده است. در این بخش به مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده این دوربین‌ها اشاره شده است.

دانلود سوالات دوربین مداربسته cctv

لنز

یکی از کلیدی‌ترین قسمت‌های یک دوربین مدار بسته، لنز آن است. در واقع وظیفه کلیدی و پایه‌ای در هر نوع دوربین، توسط لنزهای آن صورت می‌گیرد. به عبارتی دیگر کیفیت تصاویر ضبط شده بر اساس نوع لنز مورد استفاده در دوربین، مشخص می‌شود. به این‌معنا که هر چقدر از لنزهای قوی‌تر در دوربین استفاده شود کیفیت تصایر و نیز فیلم‌های آن بالاتر می‌رود. لنز‌ها در قسمت موتور دوربین نصب می‌شوند.

دوربین

یکی دیگر از قسمت‌های دوربین‌ مدار بسته، همان قطعه دوربین است. دوربین‌ها نقش اصلی را در این دستگاه ایفا می‌کنند. با استفاده از دوربین، تصاویر ضبط شده به داده‌های قابل پردازش تبدیل می‌شوند. در واقع دوربین‌ها با توجه به نوعی که دارند بر سیستم کلی دستگاه تاثیرگذار خواهند بود.

مانیتور

بخش دیگر در دوربین‌های مدار بسته که نقشی اساسی دارد، مانیتور آن است. با استفاده از مانیتور، امکان‌ پخش آنلاین همه‌ی تصاویر و ویدیوها وجود دارد. این تصاویر در صفحه‌های مانیتور با وضوح کامل و در ابعاد بزرگ قابل مشاهده هستند.

دستگاه ضبط تصاویر

یکی از مهم‌ترین اهداف دوربین مدار بسته ضبط تصاویر برای استفاده در زمانی دیگر است. به همین منظور در دوربین‌های مدار بسته، قطعه‌ای جهت ضبط تصاویر نصب می‌شود. این دستگاه از یک هارد با حافظه بالا تشکیل شده است. متناسب با ظرفیت حافظه، تصاویر و فیلم‌ها برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند.

کابل‌های اتصال

یکی دیگر از اجزای مهم در دوربین مدار بسته، کابل‌های اتصال است. با استفاده از این کابل‌ها، عملیات انتقال داده‌ها و اطلاعات خیلی سریع انجام می‌شود. امروزه برخی از مدل‌های جدید دوربین‌های مدار بسته، از بلوتوث و اتصال بی‌سیم استفاده می‌کنند. اتصال بی‌سیم در همه جا و همیشه قابل استفاده است.

منبع تغذیه

منبع تغذیه در دوربین‌های مدار بسته، تامین کننده نیروی برق مورد استفاده دستگاه است. در سیستم دوربین‌های مدار بسته پیشرفته، این منبع می‌تواند برق منزل یا برق اضطراری باشد. بدون فراهم کردن‌ منبع تغذیه، دستگاه قادر به روشن شدن نیست.

روش کار دوربین‌های مدار بسته

همه‌ی انواع دوربین‌های مداربسته دارای کارایی و طرز کار خاصی نسبت به دوربین‌های معمولی هستند. مراحل کار دوربین مدار بسته به ترتیب شامل موارد زیر است:

ضبط تصاویر توسط لنز دوربین

اولین مرحله از کارکرد دوربین، ضبط تصاویر است. از طریق پردازش داده‌های تصویری و صوتی توسط لنز، اطلاعات ضبط شده به مرکز دوربین یعنی DVR منتقل می‌شود. طرز کار لنز دوربین‌ها بسیار شبیه به عملکرد چشم انسان است. این لنزها به وسیله بازتاب، نور دریافتی از رنگ‌های مختلف در محیط را دریافت کرده و تصاویر را ضبط خواهند کرد.

انتقال تصاویر با کمک سنسورها

تصاویر دریافت شده توسط لنز دوربین‌ها، با استفاده از سنسورهای حساسی که در ساختار این سازه قرار دارند به تصاویر دیجیتالی قابل پردازش تبدیل می‌شوند. این عکس‌ها به کمک کابل‌های موجود در ساختار دوربین مدار بسته، به مانیتور متصل به دوربین، منتقل می‌شود.

مخابره رادیویی

بعد از این که اطلاعات دریافتی از طریق DVR به مرکز دوربین منتقل شد، داده‌ها در هسته‌ی اصلی پردازش می‌شوند. در مرحله‌ی بعد داده‌ها به اطلاعات قابل مشاهده بر روی مانیتور یا سایر دستگاه‌های نمایش دهنده، تبدیل خواهند شد. استفاده از یک بستر آنلاین با کیفیت بالا، در این مرحله می‌تواند کمک بسیاری به سرعت پردازش اطلاعات کند.

پخش ویدئو

آخرین مرحله از فرآیند کار دوربین‌های مدار بسته، پخش تصاویر تبدیل شده به تصاویر قابل مشاهده است. مغز دوربین‌های مدار بسته با استفاده از این پردازش، اطلاعات دریافتی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. نتیجه‌ی کار به صورت یک فیلم با کیفیت با وضوح بالا خواهد شد.

ذخیره‌ سازی

خیلی از انواع دوربین‌های مدار بسته در عین پخش تصاویر ذخیره شده، قابلیت ذخیره‌سازی آن‌ها را برای استفاده در زمان‌های بعد دارند. تصاویر و فیلم‌های ذخیره شده بر روی هارد دستگاه ذخیره می‌شوند. این تصاویر تا هر زمان که به آن‌ها نیاز باشد، بر روی هارد دستگاه باقی می‌مانند.

نحوه اتصال DVR به اینترنت

برای ارسال اطلاعات به مکان‌های دور با استفاده از دوربین‌های مدار بسته، باید آن‌ها را به اینترنت متصل کرد. از این طریق امکان ارسال فیلم‌ها و تصاویر برای دستگاه‌های دیگر به صورت آنلاین نیز وجود دارد. هر چقدر سرعت اینترنت بیشتر باشد، انتقال اطلاعات سریع‌تر صورت می‌گیرد.

طرز کار انواع دوربین‌های مدار بسته

با پیشرفت تکنولوژی، انواع دوربین‌های مدار بسته با امکانات و تجهیزات مختلفی تولید شده و به بازار عرضه شده است. هر کدام از این دوربین‌ها دارای طرز کار و شیوه به خصوصی هستند. دو نمونه از دوربین‌های مدار بسته شامل دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه Ip است.

طرز کار دوربین‌های مدار بسته آنالوگ

این نوع از دوربین‌های مدار بسته در یک مکان مشخص نصب می‌شوند و وظیفه ثبت اطلاعات را بر عهده دارند. در دوربین مدار بسته آنالوگ، تصاویر با استفاده از کابل‌های مخصوص با یکدیگر پیوند می‌خورند. این تصاویر بعد از ترکیب شدن، در نهایت به شکل تصویر نهایی بر روی مانیتور نمایش داده می‌شوند.

در صورت نیاز به تهیه اصل سوالات ادوار گذشته گروه شغلی الکترونیک فنی و حرفه ای به همراه پاسخنامه می توانید لیست سوالات موجود این گروه شغلی را مشاهده نمایید:

روش کار دوربین مدار بسته تحت شبکه IP

دوربین‌های مدار بسته IP دارای قدرت زوم و تمرکز بالایی هستند. این دوربین‌ها با دارا بودن ساختار و سیگنال‌های پیشرفته، قابلیت دریافت و ارسال پست الکترونیک به افراد مختلف را دارند. در این نوع دوربین‌ها، داده‌ها بر روی سرور اصلی ذخیره شده و با استفاده از فراخوانی کاربر به نمایش درمی‌آیند. دوربین‌های مدار بسته IP به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر و همچنین طرز کار راحت‌تر، بیشتر از سایر دوربین‌های مدار بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشکلات پخش همزمان دوربین‌های مدار بسته

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که لازم است تصاویر به طور همزمان از چند مانیتور پخش شود. مشکلاتی که در این‌جور مواقع احتمال پیش آمدن دارد، شامل تاری یا عدم وضوح تصویر و کند بودن سرعت اینترنت است. در چنین مواقعی برای رفع مشکل باید به یک شبکه پر قدرت اینترنت متصل شد تا کیفیت تصویر افزایش پیدا کند.

شرایط و نحوه‌ی ثبت‌ نام در دوره آموزش دوربین‌های مدار بسته

دوره آموزشی دوربین‌های مدار بسته سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت کاملا مهارتی و عملی برگزار می‌شود. تمامی افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌ی نصب، راه‌اندازی و تعمیر دوربین‌های مدار بسته در صورت دارا بودن شرایط لازم، می‌توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کنند. برخی از مهم‌ترین شرایط عمومی دوره آشنایی با دوربین‌های مدار بسته سازمان فنی و حرفه‌ای عبارتند از:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام
  • دارای مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول

توجه: شرکت در دوره آموزش نصب، راه‌اندازی و تعمیر دوربین‌ های مدار بسته نیاز به هیچ‌‌گونه پیش زمینه مهارتی ندارد.

سرفصل‌های آموزشی دوره آشنایی با دوربین‌ های مدار بسته

به طور کلی در طول دوره آموزشی دوربین‌های مدار بسته، نکات و اصول پایه‌ای در زمینه نصب، راه‌اندازی و تعمیر دوربین‌های مدار بسته به شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آموزشی دوره آموزش داده می‌شود. برخی از مهم‌ترین مباحث آموزشی دوره مذکور شامل موارد زیر است:

  • تاریخچه مختصری درباره دوربین مدار بسته
  • آموزش مقدماتی و اولیه انواع تجهیزات دوربین مدار بسته، ضبط کننده‌ها و نمایشگرها
  • معرفی انواع کابل‌های کواکسیال
  • آموزش نصب انواع دوربین‌های آنالوگ و IP
  • به کارگیری انواع پروتکل‌های کاربردی در شبکه‌های دوربین مدار بسته
  • آموزش روش‌های سوکت شبکه زدن
  • آموزش جانمایی دوربین، پروژکتور و تجهیزات IR
  • آموزش نصب دوربین‌های نسل پیشرفته و حرفه‌ای
  • آموزش رزولیشن و استانداردها
  • آموزش سنسورهای CCD و CMOS
  • آموزش نصب و تنظیم پایه، کاور، کیبورد و پروژکتور مادون قرمز
  • آشنایی با انواع منبع تغذیه
  • روش‌های ریموت کردن تصاویر توسط گوشی همراه، Lan wan و سیستم‌ عامل‌های مختلف
  • چگونگی انتقال تصاویر و اطلاعات توسط آنتن‌های رادیویی

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد یکی از انواع تجهیزات مدرن و کارآمد در زمینه ارتباطات و تکنولوژی، دوربین‌ مدار بسته است. این نوع دوربین‌‌‌ها دارای سیستم کاری خاصی هستند و به منظور ضبط و ذخیره تصاویر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین انواع دوربین‌های مدار بسته شامل آنالوگ و سیستم IP است. هر کدام از این دوربین‌ها طبق مکانیسم ویژه‌ای کار می‌کنند. در دوره آموزشی دوربین‌های مدار بسته، کلیه نکات و اصول مهم در این زمینه به کارآموزان، یاد داده می‌شود. در پایان دوره همچنین به کارآموزانی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون پایان دوره شوند، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا