آشنایی با دوره نانوای نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی سازمان فنی و حرفه‌ای

می‌توان گفت هنر نان پزی یکی از بهترین و خاص ترین هنرهایی است که فرد می‌تواند داشته باشد. چرا که در بسیاری از کشورها، نان جزئی از فرهنگ مردم آن کشور محسوب می‌شود. تنوع نان در کل جهان بسیار زیاد است و ممکن است هر کشور بر اساس فرهنگ و سبک زندگی خود نان مخصوصی داشته باشد.

این روزها مؤسسات و سازمان‌های آموزشی مختلفی اقدام به برگزاری دوره‌های پخت نان کرده‌اند. در سازمان فنی و حرفه‌ای نیز دوره نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی وجود دارد که افراد علاقه‌مند می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها و کسب مدرک بین‌المللی از این سازمان در حوزه پخت نان مشغول به کار شوند. جهت آشنایی بیشتر با این دوره سازمان فنی و حرفه‌ای، در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی

همانطور که می‌دانید نان یکی از اصلی‌ترین غذاها در فرهنگ ما ایرانی‌هاست. بنابراین آموزش پخت نان نیز از گذشته تا کنون مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است‌. به طور کلی نان‌ها را می‌توان به دو دسته سنتی و فانتزی تقسیم‌بندی کرد. مسلماً پخت نان‌های سنتی همچون سنگک، لواش یا تافتون با نان‌های فانتزی مانند باگت متفاوت است و هرکدام روش‌های پخت جداگانه‌ای دارند.

نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با توجه به آموزش‌هایی که دیده است، در پخت انواع نان‌های حجیم، صنعتی و سنتی توانمند خواهد بود. در واقع هدف از برگزاری این دوره‌ها آشنایی و آموزش افراد علاقه‌مند به پخت انواع نان‌های حجیم همچون فانتزی و فرانسوی و نان‌های سنتی است تا از این طریق بتوانند با دریافت مدرک معتبر در هتل‌ها، رستوران‌ها و نانوایی‌های مختلف کسب درآمد کنند. داوطلبان همچنین می‌توانند بعد از قبول در آزمون پایان دوره به عنوان کارآفرین در حوزه نان پزی فعالیت کنند.

دانلود رایگان سوالات نانوای نانهای حجیم و نیمه حجیم صنعتی سازمانی فنی و حرفه ای

معرفی دوره نانوایی

نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در اصطلاح انگلیسی یعنی (Bulk breads and semi-bulk breads) و در واقع فردی است که توانایی و مهارت پخت انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم را داشته باشد. بنابراین فردی که در این دوره شرکت می‌کند باید بتواند با کسب شایستگی‌هایی در پخت انواع مختلف نان توانمند شود.

ثبت‌نام در این دوره سازمان فنی و حرفه‌ای رایگان است و کلاس‌های آن به صورت روزانه یا هفتگی برگزار می‌شود. طول دوره نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در این سازمان ۳۳۰ ساعت است که ۶۰ ساعت آن به آموزش نظری و ۲۷۰ ساعت باقی مانده به آموزش عملی اختصاص یافته است. اساتید و مربیان این دوره را افراد تحصیل کرده در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های صنایع غذایی و هتلداری تشکیل می‌دهند. البته مربیان با مدرک فوق دیپلم، لازم است ۵ سال، با مدرک لیسانس ۳ سال و مدرک فوق لیسانس، ۲ سال سابقه کار مرتبط در این زمینه داشته باشند.

هنرجویان آموزش دیده شده در این دوره می‌توانند بعد از پایان دوره در آزمون مهارت‌ سنجی آن شرکت کرده و نسبت به کسب گواهی این رشته اقدام کنند. نمره ارزشیابی پایانی آزمون از ۱۰۰ نمره است که ۲۵ درصد آن مربوط به بخش کتبی، ۶۵ درصد عملی و ۱۰ درصد نیز اخلاق حرفه‌ای را شامل می‌شود. داوطلبان می‌توانند برای قبولی در این آزمون از نمونه سوالات ادوار گذشته در سایت ایران عرضه استفاده کنند. در ایران عرضه کلیه نمونه سوالات مربوط به دوره نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی به صورت pdf وجود دارد که در صورت تمایل می‌توان به صورت اینترنتی با پرداخت مبلغ آن، فایل را دریافت کرد.

شرایط و نحوه ثبت‌نام در دوره نانوایی

هنرجویانی که قصد شرکت در دوره نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی را دارند، لازم است از یک سری شرایط عمومی برخوردار باشند.

  • حداقل توانایی جسمی و ذهنی برای این دوره، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل است.
  • حداقل مدرک تحصیلی داوطلبان برای شرکت در این دوره نیز مدرک پایان دوره راهنمایی یا پایان دوره اول متوسطه است.

توجه: برای شرکت در این دوره از سازمان فنی و حرفه‌ای، به هیچ گونه مهارت پیش زمینه، نیاز نیست.

استاندارد‌ها و شایستگی‌های مربوط به دوره نانوایی

شغل نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی را می‌توان جزء مشاغل مربوط به صنایع غذایی به شمار آورد که از مشاغل عادی و کم آسیب محسوب می‌شود. داوطلبانی که در این دوره شرکت می‌کنند قابلیت‌هایی همچون توانایی بررسی نان‌های حجیم و نیمه حجیم، تهیه خمیر و چانه گیری، تهیه نان شیرمال، تهیه نان بروتش، نان بریوش، نان پنیر توریه، نان همبرگر، تهیه نان با میوه‌های خشک شده یا سبزیجات تازه و خشک، تهیه نان قندی و پیراشکی، کنترل فرایند پخت نان و سرد کردن آن و در نهایت بسته‌بندی را فرامی‌گیرند.

از کل ساعت آموزشی مختص به این دوره، برای هرکدام از مهارت‌های فوق با توجه به نوع آن حدود ۲۰، ۲۵ یا ۴۰ ساعت در نظر گرفته شده است. البته از ساعات در نظر گرفته شده برای این استانداردها، تنها ۵ ساعت به مباحث نظری و باقی ساعات به مهارت‌های عملی اختصاص داده شده است.

تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع مورد نیاز

همانطور که گفته شد هنرجویان با شرکت در دوره نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با شایستگی‌های مختلفی آشنا می‌شوند که هرکدام از آن‌ها ممکن است به ابزار، منابع و تجهیزات متنوعی نیاز داشته باشند. از مهم‌ترین تجهیزات و مواد مورد نیاز مربوط به این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یخچال، فریزر، اجاق گاز، فر، ترازو و دماسنج
  • میز کار، چانه گیر، خمیر گیر، رول باز کن، انواع وردنه، رول باز کن، سرتاس، کاردک، لیسک، قلم مو و میکسر
  • ظروف مدرج، کاسه‌های استیل، دستمال‌های بهداشتی، گرمخانه، مواد ضدعفونی، سطل زباله، وایت برد و ماژیک
  • انواع آردها، خمیر مایه، خمیر ترش، خمیر پرسی، بهبود دهنده‌ها، شکر، روغن، مارگارین، تخم مرغ، کره و روغن مایع

توجه: استفاده از لباس مخصوص کار آشپزی، کلاه، دستکش نسوز، ماسک، دستکش یکبار مصرف و مجهز بودن کارگاه به جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی از الزامات لازم در این حرفه است.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌بندی

دوره نانوای نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی یکی از دوره‌های برگزار شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای است. افراد علاقه‌مند به پخت نان می‌توانند با شرکت در این دوره و کسب گواهی پایان دوره در نانوایی‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های مختلف مشغول به کار شوند‌.

برای شرکت در این دوره نیاز به هیچ پیش زمینه مهارتی نیست فقط بهتر است داوطلبان با نگرش دقت در مراحل انجام کار و برنامه‌ریزی برای شرکت در این دوره اقدام کنند تا بتوانند در این حرفه موفق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا