آشنایی با بانک سپه

تاریخچه بانک سپه

بانک سپه به ‌عنوان نخستین بانک ایرانی در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۴ با سرمایه اولیه ‌ای معادل ۳,۸۸۳,۹۵۰ ریال در قالب چند واحد تجاری کوچک آغاز به کار کرد. تنها چند ماه بعد، در ۲۴ اسفند همان سال، نخستین شعبه این بانک در شهر رشت افتتاح شد. امروزه بانک سپه با نزدیک به صد سال فعالیت مستمر، جایگاهی برجسته در نظام مالی و اقتصادی کشور دارد و توانسته است با جذب سرمایه ‌های مردمی و هدایت آن‌ ها به سمت فعالیت‌ های مولد، نقشی کلیدی در تحقق اهداف کلان اقتصادی ایفا کند.

در سطح بین‌المللی نیز بانک سپه با راه ‌اندازی شعب و واحد های بانکی در کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین تأسیس بانک بین‌المللی سپه در انگلستان، توانسته جایگاهی ارزشمند در ارائه خدمات نوین بانکی به دست آورد.

از مهم ‌ترین خدمات بانک سپه در حوزه بین‌الملل می‌توان به ارائه سرویس ‌هایی همچون افتتاح انواع حساب ‌های سپرده ارزی، انجام حواله‌ های بین‌المللی، گشایش و ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی و سایر خدمات بانکی تخصصی اشاره کرد.

اعضای هیات مدیره:

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره: دکتر آیت اله ابراهیمی

عضو و رئیس هیات مدیره: خسرو فرحی

عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل: دکتر سید مهدی حسینی

عضو هیات مدیره: دکتر مصطفی پرتوافکنان

عضو هیات مدیره: دکتر محمدجواد محقق نیا

منشور اخلاقی بانک سپه

بانک سپه، با ایمان به خداوند و پایبندی به ارزش های اخلاقی، اصول زیر را سرلوحه و راهنمای خود قرار می دهد:

– صداقت و درستکاری

– قانون مداری

– امانتداری و پایبندی به اصول محرمانگی (اسرار محرمانه سازمان)

– احترام و اعتماد متقابل

– مسئولیت پذیری

– سلامت اداری

– ایفای مسئولیت اجتماعی

– شفافیت در پاسخ گویی

– مشتری مداری

– اولویت منافع گروهی بر منافع شخصی

منشور چند وجهی اخلاقی:

بانک سپه با آگاهی از اهمیت و نقش خود به عنوان عضوی از این  خانواده بزرگ، در انجام مسئولیت های حرفه‌ای و اخلاقی خود مصمم است. در همین راستا منشور چند وجهی اخلاقی بانک، در خط‌ مشی‌ های زیر تجلی می‌یابد:

-مسئولیت اخلاقی مدیران

– مسئولیت اخلاقی همکاران

الف) در قبال مافوق

ب) در قبال یکدیگر

ج) در قبال مشتریان

د) در قبال سایر ذی نفعان

مسئولیت اخلاقی مدیران:

مدیران بانک سپه با آگاهی از نقش اثرگذار خویش، برای اعتلای ارزش های اخلاقی ذیل همسو با اهداف بانک مجدانه تلاش می کنند:

– ایجاد نگرش مثبت نسبت به کار در همکاران زیرمجموعه

– توجه به عملکرد همه همکاران و ارتقای انگیزه و بهره وری آنان

– خوش خلقی و متانت رفتار با  همکاران

– رعایت احترام، عدالت و انصاف

– تلاش در راستای اعتماد سازی میان همکاران و مدیران

– رعایت اصل شایسته سالاری

– اعتقاد به اصل جانشین پروری و حمایت از آن

– تلاش برای تحقق سلامت اداری – توسعه فرهنگ همدلی و مشارکت بین همکاران

– داشتن روحیه انتقاد پذیری و پذیرش نظرات و پیشنهادات

– اجتناب از غرض ورزی در فعالیت های اداری

– اجتناب از تأثیر دیدگاه ها و سلایق شخصی بر روابط و تصمیم های اداری

– تلاش برای تحقق مدیریت دانش ( انتقال دانش و تجربه سازمانی )

– توجه به ایده های نوین و تلاش برای تحقق آن ها

– اعتقاد به اصل توسعه شایستگی و حمایت از آن – حمایت از همکاران  و افزایش رضایتمندی شغلی آنان

– اهتمام به افزایش وفاداری سازمانی همکاران

– اهتمام به ترویج اهمیت مستندات و برنامه های راهبردی بانک (اهداف کلان)

– امانت داری و پایبندی به اصول محرمانگی

همراه بانک سپه

انواع خدمات بانکی در همراه بانک:

  • انتقال وجه ( کارت به کارت، ساتنا، پایا، پل و … )
  • مدیریت کارت ها ( تنظیمات رمز اینترنتی، انسداد کارت، تغییر رمز اول و … )
  • مدیریت چک های صیادی
  • استعلام و پرداخت قبوض، خرید شارژ و اینترنت تلفن همراه با کلیه کارت های شتابی
  • حساب وکالتی

آرم بانک سپه:

طراحی نخستین نشان بانک سپه توسط فردریک تالبرگ انجام شد. نکته جالب توجه این است که به جز تغییر در بخش میانی، ساختار اصلی آرم و حتی لوگوتایپ بانک سپه از گذشته تاکنون بدون تغییر باقی مانده و اصالت خود را حفظ کرده است.

موزه سکه بانک سپه:

موزه سکه بانک سپه به ‌عنوان یکی از ارزشمند ترین و کامل ‌ترین موزه ‌های تخصصی سکه در خاورمیانه شناخته می‌شود. این مجموعه در سال ۱۳۴۲ به ابتکار تیمسار آق‌ اولی، مدیرعامل وقت بانک سپه، با هدف صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور پایه‌گذاری شد و طی سال‌ها با تلاش‌ ها و پژوهش‌ های علمی خانم ملک‌زاده بیانی، کارشناس برجسته سکه، گردآوری و ساماندهی گردید.

مجموعه موزه سکه بانک سپه گستره‌ ای از تاریخ ایران را پوشش می‌دهد؛ از دوران باستان و زمان لیدی‌ها تا دوره ‌های معاصر. سکه‌ های موجود در این موزه تنها یادگاری از گذشته نیستند، بلکه روایت گر جنبه ‌های گوناگون زندگی در آن دوران‌ها به شمار می‌روند. این مسکوکات اطلاعات ارزشمندی درباره رویداد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌ دهند و در عین حال جلوه ‌هایی از هنر، خط، پوشش، تزئینات سلطنتی و آیین ‌های مذهبی را نیز به نمایش می‌گذارند.

صفحات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا