آشنایی با بانک تجارت

تاریخچه بانک تجارت

بانک تجارت به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین و اثرگذارترین بانک ‌های کشور، نقشی مهم و غیرقابل انکار در توسعه و تقویت اقتصاد ملی بر عهده دارد. این بانک بر اساس مصوبه ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ ها و با استناد به ماده ۱۷ لایحه قانونی اداره امور بانک ‌ها (مصوب ۲ مهر ۱۳۵۸)، از ادغام ۱۱ بانک شامل: ایران و انگلیس، بین‌المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار شکل گرفت. سرمایه اولیه بانک تجارت در زمان تأسیس ۳۷ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال بود و این بانک در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۵۹ به صورت شرکت سهامی خاص و با مالکیت کامل دولت جمهوری اسلامی ایران در اداره ثبت شرکت ‌ها به ثبت رسید. یک سال بعد، در ۱۳۶۰، بانک روس و ایران نیز با سرمایه‌ای معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به بانک تجارت ملحق شد. در نتیجه سرمایه بانک به ۳۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال افزایش یافت و طی سال ‌های بعد، فرآیند افزایش سرمایه در چند مرحله دیگر ادامه پیدا کرد.

بانک تجارت با بهره‌گیری از تجربه‌ ارزشمند بانک ‌های ادغام‌شده و ارائه خدمات نوین مالی در زمان آغاز به کار خود، توانست جایگاه ویژه ‌ای در شبکه بانکی کشور پیدا کند. این بانک با تکیه بر زیرساخت ‌های انسانی و فنی قدرتمند، که نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه بانکداری بود، به سرعت توانست در عرصه ‌های مختلف از جمله بانکداری الکترونیک و بانکداری بین‌المللی نقش پیشگام ایفا کند و خدمات متنوعی را در اختیار مشتریان قرار دهد.

ایجاد تحول در زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات، مهاجرت به سامانه بانکداری متمرکز و تغییر سوئیچ بانک در قالب طرح منظومه در کنار ایجاد تحول بنیادین در ساختار کسب‌ وکار و توسعه محصولات نو در لایه‌ های مختلف بازار از دیگر اقداماتی است که بانک تجارت در میانه دهه پنجم فعالیت خود به آنها پرداخته است.

چشم‌ انداز آینده بانک

امروزه بانک تجارت با تمرکز بر استراتژی‌ های نوین بانکداری، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری ‌های دیجیتال و ارائه خدمات متناسب با نیازهای روز جامعه، در حال بازتعریف نقش و جایگاه خود در نظام بانکی ایران است. این بانک تنها یک مؤسسه مالی نیست، بلکه به‌ عنوان یک شریک راهبردی برای کسب‌ وکارها و مشتریان خرد شناخته می‌شود. بر اساس این رویکرد، انتظار می‌رود بانک تجارت در کنار رشد درآمدهای کارمزدی، در سایر شاخص ‌های مالی نیز دستاورد های تازه‌ای به ثبت برساند و به الگویی برای دیگر بانک‌ های کشور بدل گردد.

اعضای هیات مدیره و معاونان:

رئیس هیات مدیره: مرتضی ترک تبریزی

نایب رییس هیات مدیره: حمیدرضا شریفیان

مدیرعامل و عضو هیات مدیره: هادی اخلاقی فیض آثار

عضو اجرایی هیات مدیره و قائم مقام: علی کی لانی

عضو هیات مدیره: سید مهدی حسینی دولت

معاون مالی و عضو هیات عامل: مجید دارابی

معاون مشتریان بانکداری شخصی و عضو هیات عامل: امیرحسین داودیان

معاون حقوقی و وصول مطالبات و عضو هیات عامل: مجتبی دهقاندار

معاون مشتریان شرکتی و تجاری و عضو هیات عامل: رضا بزرگ

معاون سرمایه های انسانی و عضو هیات عامل: ابراهیم کاظم پور اقدم

معاون استان ها و شبکه فروش و عضو هیات عامل: علی گودرزی

معاون مهندسی و پشتیبانی و عضو هیات عامل: جواد قاسمی موقر

معاون نظارت و عضو هیات عامل: سید رسول مرتضوی

معاون اعتباری و عضو هیات عامل: روح اله غلامی

سرپرست معاونت بین الملل و عضو هیات عامل: ابراهیم بهزاد نیا

معاون مدیر عامل و عضو هیات عامل: سیدجواد سجادی

منشور اخلاقی بانک تجارت

* پایبندی به اصول اخلاقی و رعایت عدالت ،صداقت امانتداری و مسئولیت پذیری ضامن اعتبار و خوشنامی بانک است.

* پاسخگویی به نیاز مشتری ضامن انتفاع متقابل است و ما با روحیه خدمتگزاری و به کار بستن راهبردها و اصول مشتری مداری نوید بخش فردایی بهتر برای مشتریان خود خواهد بود.

* جلب رضایت مشتری در محیطی آرام و آراسته و رسیدگی به شکایت ایشان با بردباری و رویی گشاده از اصول اصلی کسب و کار می باشد.

* کوشش و اهتمام در بهبود کیفیت خدمات و ارتقای سرعت صحت و دقت بر اساس فن آوری روز بانکداری از وظایف اصلی می باشد.

* سرمایه های سهامداران خرد و کلان، نزد بانک به امانت است و با درستکاری، مسئولیت پذیری، اتخاذ راهبردها و تصمیمات مناسب و تعهد به اصول افشاء و شفافیت، در پی ارزش آفرینی و سودآوری برای سهامداران بانک می باشد.

* سرمایه های انسانی یکی از ارزشمندترین دارایی های بانک است و وظیفه دارد با مدیریت مشارکتی، یادگیری سازمانی و ایجاد فضای کار گروهی، از این دارایی در جهت کسب نتایج موفقیت آمیز برای بانک و مشتریان بهره بگیرد.

* رعایت انصاف در قبال رقبا ضروری است و رقابت باید بر اساس اصول اخلاق حرفه ای انجام پذیرد.

* بانک تجارت به عنوان یکی از بانک های بزرگ تجاری کشور در مقابل جامعه مسئول است و با ایفای مسئولیت های اجتماعی خود نقش مهمی در موفقیت و توسعه پایدار کشور دارد.

* تحقق اهداف عالی بانک در گرو رعایت قوانین و مقررات است و ما خود را متعهد به رعایت اصول دینی و فرهنگی کشور و اصل تساوی همگان در برابر قانون می داند.

* برای حفظ منافع ملی، رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ضروری است و بانک آن را در سرلوحه وظایف خود قرار می دهد.

همراه بانک تجارت

همراه بانک تجارت یکی از خدمات بانکداری الکترونیک است که تمامی مشتریان می توانند با نصب و ثبت نام این اپلیکیشن از خدمات متنوع آن استفاده کنند در بخش کارت های شتابی بدون نیاز به ثبت نام، با افزودن تجارت کارت یا کارت سایر بانک ها می توان از خدمات مربوط به کارت استفاده نمود.

آرم بانک تجارت

آرم بانک تجارت از مجموعه ۶ طرح گرافیکی زیر طراحی شده است که در نهایت تأکید بر هدفی خاص و واحد دارند:

  • کتیبه سنگی
  • نقشه کشور
  • تلالو نور
  • داس
  • چرخ دنده
  • خوشه گندم

با توجه به تحلیل برخی از کارشناسان نشان ‌شناس، آرم بانک تجارت از عناصر نمادین عمیقی تشکیل شده است. در این طراحی، نقشه ایران با الهام از نقوش اسلیمی بر روی یک کتیبه قرار گرفته که نشان‌ دهنده استواری و پایداری است. در مرکز این نماد، مفهوم حمایت از بخش‌های تولید و کشاورزی به تصویر کشیده شده است.

اشعه ‌های نورانی پیرامون این نماد، یادآور پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ هستند که با عدد ۲۲ نیز اشاره ‌ای ظریف به این رویداد تاریخی دارد. نکته قابل توجه این است که بانک تجارت تنها مؤسسه بانکی در ایران است که از نقشه کشور به عنوان بخشی اصلی از هویت بصری خود استفاده می‌کند. این طراحی نه تنها بیانگر هویت ملی است، بلکه تعهد این نهاد مالی به توسعه اقتصادی و حمایت از تولید داخلی را نیز نمایان می‌سازد.

صفحات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا