آشنایی با دوره متصدی کافی شاپ سازمان فنی و حرفه ای

امروزه متصدی کافی شاپ، به یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار در بین جوانان تبدیل شده است. این حرفه تنوع و گستردگی زیادی دارد. بنابراین برای فعالیت در آن، نیاز به کسب مهارت و تخصص‌های ویژه‌ای است. از این‌رو سازمان فنی و حرفه‌ای به منظور آموزش جوانان متعهد و علاقه‌مند به شغل متصدی کافی شاپ و نیز کارجو، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی آن کرده است. این دوره به صورت رایگان و کاملا آموزشی برای همه‌ی افراد واجد شرایط در دسترس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره، توصیه می‌شود مطالب و نکته‌های ارائه شده در این مقاله را تا پایان دنبال نمایید.

منظور از متصدی کافی شاپ چیست؟

باریستا یا همان متصدی کافی شاپ، شغلی در حوزه‌ی خدمات تغذیه‌ای است. همان‌طور که می‌دانيد در سازمان فنی و حرفه‌ای برای هر حرفه، یک سری شایستگی‌ها یا استانداردهای شغلی مد نظر قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین استانداردهای متصدی کافی شاپ می‌توان به انتخاب مکان مناسب و فراهم کردن تجهیزات اولیه جهت تاسیس کافی شاپ، تهیه منو و کنترل هزینه‌های کافی شاپ، چگونگی تهیه انواع قهوه و نسکافه، مهارت در تهیه انواع دم‌نوش‌های گیاهی و همچنین توانایی‌ تهیه انواع بستنی و آیس‌پک اشاره کرد.

دانلود سوالات متصدی کافی شاپ

به طور کلی قهوه‌ چی یا باریستا به کسی گفته می‌شود که روش‌های تهیه انواع نوشیدنی بر پایه باریستا را یاد گرفته باشد. در گذشته به چنین مکان‌هایی، قهوه‌خانه گفته می‌شد اما امروزه با افزایش خدمات آن‌ها، بیشتر به عنوان کافی شاپ شناخته می‌شوند.

معرفی دوره متصدی کافی شاپ

دوره متصدی کافی شاپ در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور به صورت رایگان برگزار می‌شود. این دوره آموزشی،‌ در طول سال، بنا بر بر تکمیل ظرفیت متقاضیان، 3 الی 4 بار قابل برگزاری است.‌ مربیان و اساتید دوره متصدی کافی شاپ،‌ معمولا کارشناسان امور تغذیه و مجرب در زمینه کافی شاپ هستند. این دوره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود که هر دو سطح در یک مقطع و همزمان با هم است. طول دوره آموزشی نزدیک به 40 ساعت است که بیش از نیمی از ساعات به آموزش مهارت‌های تخصصی و عملی اختصاص می‌یابد. تعداد جلسات آموزشی در طول هفته با توجه به درخواست شرکت‌کنندگان تعیین می‌شود. در طول دوره، کلیه مباحث آموزشی به صورت تئوری و عملی به کارآموزان ارائه خواهد شد.

مزایای دوره متصدی کافی شاپ

از مزیت‌های مهم دوره‌های آموزشی برگزار شده در سازمان فنی و حرفه‌ای، ارائه مدرک معتبر در زمینه‌ی مربوطه است. در حیطه‌ی متصدی کافی شاپ نیز به داوطلبانی که در آزمون پایان دوره، موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، گواهی دوره متصدی کافی شاپ اعطا می‌شود. نمره کل آزمون نامبرده، به این صورت است که 65 درصد مربوط به مهارت‌های عملی، 25 درصد به مباحث تئوری و 10 درصد باقیمانده نیز به اخلاق حرفه‌ای کارآموزان اختصاص می‌یابد.

داوطلبان برای بالا بردن شانس قبولی خود در آزمون پایان دوره می‌توانند از بسته‌های آموزشی استفاده نمایند. به همین منظور سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری جزوات و نمونه سوالات ادوار قبلی سازمان فنی و حرفه‌ای کرده است. این بسته در قالب فایل pdf در سایت مذکور قرار دارد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش فایل مربوطه هزینه خرید را از طریق کارت‌های عضو شتاب پرداخت نموده و اقدام به خرید نمایند.

سوالات گروه خدمات تغذیه ای

جهت شرکت در دوره آموزشی متصدی کافی شاپ، متقاضیان نیاز به هیچ گونه تجهیزات و وسایلی ندارند. کارآموزان در پایان دوره آموزشی مذکور می‌توانند اقدام به کسب مجوز برای تاسیس کافی شاپ نمایند. شغل متصدی کافی شاپ دارای بازار کار خوبی است. بنابراین کسانی که وارد این حرفه شوند از درآمد خوبی برخوردار خواهند شد.

شرایط و نحوه ثبت‌‌ نام در دوره آموزشی متصدی کافی شاپ

علاقه‌مندان به شرکت در دوره متصدی کافی شاپ ابتدا باید نسبت به شرایط ویژه داوطلبان آگاهی پیدا کرده سپس اقدام به ثبت‌نام نمایند. برخی از مهم‌ترین شرایط عمومی جهت شرکت در این دوره شامل موارد زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در شرایط استثنا، نوجوانان با رده سنی 12 تا 15 سال نیز پذیرفته می‌شوند.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول

سرفصل های آموزشی دوره متصدی کافی شاپ

در طول دوره آموزشی مذکور، کلیه مهارت و تخصص‌های لازم در رابطه با متصدی کافی شاپ به کارآموزان یاد داده خواهد شد. برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی دوره به شرح زیر است.

انتخاب جا و مکان کافی شاپ و نیز طراحی دکوراسیون داخلی آن

یکی از اولین و اساسی‌ترین معیارهای تاسیس کافی شاپ، انتخاب مکان آن است. کارآموزان در این زمینه آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند. از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مکان کافی شاپ، آرامش و سکوت است. در واقع کافی شاپ باید مکانی دنج و آرام باشد تا مشتریان احساس آرامش کنند و بتوانند خستگی‌های خود را از تن بیرون کنند.

بعد از انتخاب مکان کافی شاپ،‌ طراحی فضای داخلی آن از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. کارآموزان در طول این دوره آموزشی،‌ نکات و اطلاعات لازم را در خصوص طراحی کافی شاپ به دست می‌آورند.

آشنایی با انواع دستگاه‌های ویژه کافی شاپ و طرز کارکرد آن‌ها

شناخت انواع دستگاه‌های مخصوص کافی شاپ و چگونگی کار کردن با آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌ ماشین اسپرسو و دستگاه گرایندر قهوه از کاربردی‌ترین دستگاه‌های قهوه‌سازی است. یک متصدی کافی شاپ باید هر کدام از انواع دستگاه‌ها را بشناسد و بتوانند با آن‌ها کار کند.

سایر آموزش‌های دوره متصدی کافی شاپ

علاوه بر مباحث بالا، برخی دیگر از آموزش‌های اساسی به کارآموزان دوره متصدی کافی شاپ، آموزش داده می‌شود. این مباحث عبارتند از:

  • آموزش طرز تهیه و سرو انواع نوشیدنی‌های سرد مانند آب‌میوه، اسموتی و ماکتل
  • آموزش طرز ساخت انواع قهوه‌‌های سرد مانند آیس کافی‌ها
  • آموزش متدهای جدید عصاره‌گیری انواع قهوه
  • آشنایی با مطالب مرتبط با فوم شیر و شیمی شیر
  • آموزش مباحث مرتبط با ابزار و لوازم مرتبط با دم‌آوری قهوه
  • آموزش رعایت اصول ایمنی و نکات بهداشتی
  • آموزش طرز تهیه انواع منوهای ایرانی و خارجی
  • آموزش طرز تهیه انواع دمنوش‌ها
  • آشنایی با مجوزهای لازم و طریقه اخذ آن‌ها
  • آشنایی با قوانین اتحادیه، اماکن و شیوه‌نامه‌های بهداشتی

جمع‌بندی

دوره آموزش کافی شاپ، جزو دوره‌های مهارتی و عملی سازمان فنی و حرفه‌ای است. این دوره به صورت رایگان با حضور اساتید حرفه‌ای و مجرب در این زمینه برگزار می‌شود. تمامی افراد علاقه‌مند به این حرفه در صورت دارا بودن شرایط لازم، می‌توانند به شکل حضوری در این کلاس‌ها شرکت کنند. در طول دوره آموزشی متصدی کافی شاپ، کارآموزان دانش و مهارت‌های ویژه‌ای را کسب خواهند کرد. برخی از مهم‌ترین آموزش‌های دوره شامل طرز تهیه انواع قهوه فوری، دم‌نوش و سایر انواع نوشیدنی گرم و سرد است.‌ در پایان دوره همچنین گواهی دوره متصدی کافی شاپ به کارآموزانی که در آزمون پایان دوره قبول شوند، اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا