آشنایی با دوره نازک دوز زنانه سازمان فنی و حرفه ای

نازک‌دوزی جزو اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مهارت‌های خیاطی است. هر هنرجوی رشته خیاطی برای پیشرفت و موفقیت، نیازمند به گذراندن این دوره است.‌ به طور کلی می‌توان گفت نازک‌دوزی پیش نیاز سایر دوره‌های خیاطی است. در این دوره هنرجویان با مفاهیم کاربردی و پایه‌ای در خیاطی آشنا می‌شوند. تمامی علاقه‌مندان به رشته خیاطی می‌توانند در دوره‌های آموزشی برگزار شده سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و مهارت‌های لازم را در شاخه‌های مختلف خیاطی از جمله نازک‌دوزی کسب کنند. اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره نازک‌ دوزی هستید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده در این مقاله را دنبال نمایید.

نازک‌ دوزی چیست؟

قبل از این‌که با دوره نازک‌‌دوزی آشنا شوید ابتدا لازم می‌دانیم توضیحات مختصری در مورد آن به شما عزیزان ارائه دهیم.

دانلود سوالات نازک دوز زنانه

در واقع منظور از نازک‌دوزی، تمام کارهای مربوط به دوخت پایه است. این دوره ویژه مبتدیان است که هیچ گونه مهارتی در زمینه خیاطی ندارند. در دوره نازک‌دوزی هنرجویان ابتدا با انواع چرخ‌های خیاطی و روش کار با آن‌ها آشنا شده سپس با اصول پایه‌ای و روش‌های خیاطی مدرن و کلاسیک آشنایی پیدا می‌کنند. کارآموزان در پایان دوره مهارت‌های مورد نیاز در زمینه دوخت و طراحی را برای ورود به مراحل بعد کسب خواهند کرد. از مهم‌ترین مهارت‌های این دوره شامل مغزی‌دوزی، راسته‌دوزی، دوخت معکوس، زیگزاگ، زیگزاگ پنهان، دوخت دکمه پایه‌دار و دوخت دکمه بدون پایه است. برای به دست آوردن مهارت در هر کدام از این مراحل نیاز به آموزش و کسب مهارت است. به همین منظور سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی نازک‌دوزی کرده است.

معرفی دوره نازک‌ دوزی

دوره آموزشی نازک‌دوزی به صورت کاملا مهارتی و کاربردی زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای رشته‌ی خیاطی و طراحی، در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود. در این دوره به صورت کاملا رایگان به تمامی علاقه‌مندان به حیطه‌ی نازک‌دوزی آموزش‌های لازم داده خواهد شد. کلاس‌های دوره به شکل حضوری و به صورت هر روزه یا بنا به درخواست هنرجویان یک روز در میان قابل برگزاری است.‌

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره نازک دوزی

تمامی متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند به مراکز فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، اقدام به ثبت‌نام نمایند. سازمان فنی و حرفه‌ای برای شرکت در دوره مذکور، یک سری شرایط عمومی را لحاظ کرده است. از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی جهت ثبت‌نام در دوره نازک‌دوزی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول (در شرایط استثنا داوطلبان با مدارک تحصیلی پایین‌تر نیز پذیرفته می‌شوند.)
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در برخی موارد نوجوانان 12 تا 15 سال نیز در صورت اخذ رضایت‌نامه کتبی از والدین نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • ترجیحا دارای پیش زمینه در زمینه خیاطی و یا آشنایی مختصر با آن

توجه: شرکت در دوره نازک‌دوزی نیاز به هیچ‌گونه پيش زمینه مهارتی ندارد.

گواهینامه پایان دوره نازک‌ دوزی

هنرجویان از طریق شرکت در دوره آموزشی نازک‌‌دوزی علاوه بر این‌که مهارت و پیش نیازهای لازم را به دست می‌آورند موفق به کسب مدرک معتبر فني و حرفه‌ای خواهند شد. به همین منظور در پایان دوره از هنرجویان داوطلب، آزمون کتبی و عملی گرفته می‌شود و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای در زمینه نازک‌‌دوزی اعطا خواهد شد.‌ روش محاسبه نمره آزمون به این طریق است که از مجموع کل نمره آن، 65 درصد مربوط به مهارت عملی کارآموزان، 25 درصد مربوط به مباحث نظری و 10 درصد نیز اخلاق حرفه‌ای کارآموزان در طول دوره مد نظر قرار می‌گیرد.

داوطلبان برای شرکت در آزمون پایان دوره، باید آمادگی کافی داشته باشند. از این‌رو در سایت ایران عرضه مجموعه نمونه سوالات و جزوه کامل دوره به صورت فایل پی‌دی‌اف عرضه شده است.‌ علاقه‌مندان می‌توانند فایل مورد نظر را از سایت مربوطه خریداری نمایند.

سرفصل‌ها و مباحث مهم آموزشی دوره نازک دوزی

در دوره آموزشی ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، کارآموزان مهارت و تخصص‌های لازم در زمینه نازک‌ دوزی را به دست می‌آورند. از مهم‌ترین مباحث دوره نازک‌ دوزی می‌توان به سرفصل‌های زیر اشاره کرد.

دوخت مقدماتی

یکی از ابتدایی‌ترین مباحث دوره نازک‌‌دوزی، مربوط به دوخت پایه است. در این دوره هنرجویان ابتدا با انواع دوخت پایه آشنا می‌شوند سپس به فراگیری مهارت‌های دیگر می‌پردازند. آموزش نخ‌کشی چرخ، دوخت معکوس، راسته‌دوزی، دوخت ساسون و چرخ نیش جزو دوخت‌های مقدماتی محسوب می‌شوند. در مباحث بعدی دوخت مقدماتی، فراگیران با آموزش‌های لازم در خصوص مغزی‌دوزی، درآوردن نوار اریب، دوخت نوار اریب، پس‌دوزی، زیگزاگ، راسته‌دوزی، پیچ رل، لبه‌دوزی و جا دکمه‌دوزی آشنا می‌شوند. در مراحل بعدی دوخت دندان‌موشی، قیچی زیگزاگ، چسباندن زانفیکس، چسباندن لایی به دمپای شلوار با سردوز به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

اندازه‌گیری

اندازه‌گیری یکی از پیش‌نیازهای اساسی در دوره خیاطی است. اگر مرحله اندازه‌گیری با دقت و مهارت کافی انجام نشود محصول نهایی کار، کیفیت خوبی نخواهد داشت. بنابراین آموزش نحوه اندازه‌گیری جزو مهارت‌های اصلی در خیاطی محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت این مرحله پیش نیاز سایر مراحل در نازک‌دوزی است. در جلسات اول اندازه‌گیری کل بدن، قد کمر تا زانو، دم‌پا و گرفتن قد فاق آموزش داده خواهد شد. نکته مهم در بخش اندازه‌گیری توجه به نقاط برآمدگی و برجستگی بدن است که در این موارد برای اندازه‌گیری باید دقت لازم را به عمل آورد. یکی از روش‌های اندازه‌گیری دقیق، متد متریک است که کاربرد آن باعث می‌شود خیاط بتواند یک لباس بدون عیب و نقص مناسب سایز بدن تولید کند.

آموزش طرح و برش انواع دامن

دامن یکی از انواع پوشاک مورد نیاز در بانوان است. یک خیاط باید مهارت کافی در زمینه دوخت دامن داشته باشد. به همین‌ منظور در این بخش هنرجویان ابتدا با طرح و برش دامن تنگ و خمره‌ای آشنا می‌شوند. بعد از مرحله‌ی آموزش دامن تنگ و خمره‌ای، هنرجویان مهارت اندازه‌گیری دامن‌های ربع‌، نیم، تمام کلوش، دامن فون کلاسیک، نیلوفری ساده و ماهی، دامن ترک، پیله‌دار، لنگی، دامن چاک‌دار و دامن شلواری را به دست خواهند آورد.

آموزش بالاتنه

یکی دیگر از مباحث مهم در دوره نازک‌دوزی، آموزش برش و دوخت بالا تنه است. یکی از قسمت‌های اصلی در هر لباس، بالاتنه‌ی آن است بنابراین هنرجویان باید در این زمینه مهارت کافی به دست آورند. در ابتدا کارآموزان با برش و دوخت بالاتنه‌ی ساده آشنا می‌شوند و به مراتب با مراحل پیچیده‌تر بالاتنه آشنا خواهند شد. به طور کلی در این مرحله انواع ساسون‌های افقی و عمودی، انواع یقه‌ شامل خطی، گرد، انگلیسی، آرشال و … به کارآموزان آموزش داده می‌شود.

سایر مباحث آموزشی مربوط به دوره نازک‌‌ دوزی

علاوه بر مهارت‌های گفته شده در بالا، در این دوره به کارآموزان مهارت‌های دیگری نیز آموزش داده می‌شود. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به بلیطی جلو بلوز، جیب روی بلوز، بالاتنه با پنس شانه، برش‌های عمودی و منحنی، پیراهن تنگ و اندامی اشاره کرد.

دوخت انواع مانتو کیمونو، رگلان، خفاشی و … نیز از مباحث مورد علاقه هنرجویان است و در صورتی که تمامی مراحل اولیه و پایه‌ای آموزش داده شده باشد از مابقی وقت باقیمانده دوره آموزش، می‌توان در جهت آموزش موارد فوق استفاده کرد. پیراهن‌های کلوش، یقه ب‌ب، یقه مردانه پایه جدا و پایه سرخود، یقه فانتزی‌، یقه چپ و راست نیز همواره مورد علاقه هنرجویان است.

به علت متنوع بودن انواع یقه‌، در صورت تمایل داوطلبان، می‌توان یک یا دو جلسه از دوره آموزشی را به آموزش یقه‌های شکاری، فرنچ، آستین رگلان جدا، یقه چین‌دار بالاتنه کیمونو اختصاص داد.

مهارت‌های دوره نازک‌ دوزی

همان‌طور که در بالا گفته شد هنرجویان مبتدی ابتدا اصول کلی را یاد گرفته و در هر مرحله مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند. از جمله مهارت‌های این دوره می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • توانایی شناخت انواع وسایل و ابزار کار طراحی، برش و دوخت
  • مهارت در شناخت انواع چرخ خیاطی و چگونگی راه‌اندازی آن‌ها
  • شناخت اصول اتوکشی و کسب مهارت در اتوکشی
  • مهارت در شناخت انواع پارچه‌
  • مهارت در آماده‌سازی پارچه‌ جهت برش و طراحی
  • مهارت در انتقال الگو روی پارچه
  • توانایی دوخت انواع درز، پنس، پاک‌دوزی، تودوزی
  • توانایی دوخت آستری و طریقه نصب آن بر روی پارچه
  • مهارت در دوخت انواع درزها، پنس‌ها، تودوزی و گوشه‌های سجاف
  • توانایی در دوخت انواع مغزی و سجاف یقه
  • مهارت در دوخت انواع بندینک‌، دکمه، سجاف و مچ آستین
  • مهارت در انواع انتقال‌ها مانند انتقال پنس سینه به وسط شانه، جلوی گردن، پهلو، محل تلاقی خط کمر و پهلو

به طور کلی می‌توان گفت کسانی که این دوره را با موفقیت پشت سر می‌گذارند در پایان دوره قادر به طراحی ذهنی الگو هستند به طوری که طرح خود را مستقیما بر روی پارچه پیاده می‌کنند. این هنرجویان همچنین می‌توانند هر نوع مدل پیشنهادی یا طرح ژورنالی را بر روی پارچه پیاده کنند.

جمع‌بندی

دوره نازک‌دوزی یکی از زیر شاخه‌های خیاطی است که در آن، اصول و مبانی اولیه خیاطی به کارآموزان یاد داده می‌شود. افراد علاقه‌مند به کسب مهارت و تجربه در این زمینه، می‌توانند به صورت رایگان در دوره‌های آموزشی نازک‌دوزی فنی و حرفه‌ای شرکت کنند. این دوره با حضور اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه نازک‌دوزی برگزار می‌شود. به طور کلی در دوره نازک‌دوزی کلیه مهارت و تخصص‌های ویژه مرحله نازک‌دوزی مانند دوخت معکوس، راسته‌دوزی، مغزی‌دوزی و … به هنرجویان آموزش داده می‌شود. در پایان دوره همچنین از کارآموزان داوطلب، آزمون تئوری و مهارتی گرفته می‌شود و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا