دفاتر خدمات سلامت چیست؟ (شرح وظایف و کار)

آشنایی با دفاتر خدمات سلامت

دفاتر خدمات سلامت با هدف ارتقای برنامه بهداشت عمومی که محور هفتم طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت بود و در گام نخست برای بازدیدهای بهداشتی، افزایش پوشش و ارتقای ایمنی و سلامت در سطح عرضه کالاو خدمات ایجاد شدند. مهمترین خدمت این دفاتر تا کنون ارایه خدمت خوداظهاری و خودکنترلی بهداشتی به واحدهای صنفی مشمول آیین نامه اجرایی ماده ۳۱ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بوده است. این ممیزی ها با مشارکت بخش خصوصی انجام گرفته و طرح به صورت خودگردان اجرا شده است. این دفاتر در همان گام نخست برای افزایش پوشش بازدیدها و ارائه مشاوره به واحدهای صنفی ایجاد شدند تا بخش دولتی تمرکز بیشتری بر وظایف حاکمیتی خود داشته باشد و عملیات غیرحاکمیتی حوزه سلامت گام به گام تحت نظارت تولیت سلامت بر عهده این دفاتر گذاشته خواهد شد. علاوه بر این خدمت و در سال های گذشته خدمات صدور کارت بهداشت و آموزش واحدهای صنفی نیز در این دفاتر ارایه شده است. ایجاد این دفاتر با چند هدف اصلی در دستور کار دولت وقت قرار گرفته بود؛ این اهداف شامل استفاده از سرمایه و توان بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و تحقق اقتصاد مقاومتی، ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه در راستای تحقق بند ۷ سیاست های اقتصاد مقاومتی، چابکسازی و کاهش تصدی گری دولت با انتقال فعالیت های غیر حاکمیتی به بخش خصوصی بدون کاهش قدرت حاکمیتی دولت و در راستای تحقق بند ۳۱ از سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه خدمات بهداشت بدون ایجاد بار مالی برای دولت و با تکیه بر توان بخش خصوصی، ممیزی منظم از مراکز صنفی و تولیدکنندگان مواد غذایی و در نتیجه کاهش تخلفات احتمالی در تولید، بسته بندی و ارائه مواد غذایی و سایر خدمات حوزه بهداشت و ایجاد رقابت بین مراکز صنفی برای بهبود کیفیت خدمات و ارتقای سلامت به منظور دستیابی به درجه کیفی بالاترو در نتیجه جذب مشتریان بیشتر است.
تاسیس این دفاتر به کاهش تخلفات کمک کرده و ارتباط نزدیکتری میان واحدهای صنفی، اتحادیه ها، دفاتر و بخش دولتی به وجود می آورد و این امکان وجود خواهد داشت که خدماتی از دیگر حوزه های وزارت بهداشت نیز به این دفاتر واگذار شود که این امر در دستور کار برنامه های آتی وزارت بهداشت قرار گرفته است.

سوالات آزمون دفاتر خدمات سلامت

پرسش های متداول در دفاتر خدمات سلامت

1- فعالیت دفاتر خدمات سلامت در چه زمینه ای است؟
در راستای اجرای سیاست های کلی نظام اداری، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، الزامات قانونی برنامه ششم توسعه به منظور توسعه مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در ارائه خدمات و کاستن از مداخلات اجرایی دولت با هدف ارتقای کیفیت خدمات سلامت، دفاتر خدمات سلامت ایجاد شده اند. این دفاتر به استناد دستورالعمل ایجاد و بهره برداری دفاتر خدمات سلامت راه اندازی میشوند و خدمات غیرحاکمیتی حوزه های مختلف سلامت به این دفاتر برون سپاری میشوند.
2- دفاتر خدمات سلامت چه خدماتی را ارائه می دهند؟
در حال حاضر ممیزی بهداشت محیط، نمونه برداری بهداشتی، صدور گواهی آموزش اصناف و صدور کارت بهداشت در دفاتر انجام میشود. ارایه خدمات از بخش های درمان، غذا و دارو و آموزش نیز در دستور کار قرار دارد.
3- برای ثبت نام در فراخوان دفاتر چه مدارکی نیاز است؟
1- فایل اسکن شده کارت ملی، 2- فایل اسکن شده صفحه اول شناسنامه، 3- فایل اسکن شده عکس پرسنلی با پس زمینه سفید و رعایت شئونات اسلامی، 4- فایل اسکن شده مدرک تعیین تکلیف خدمت نظام وظیفه (ویژه آقایان) 5- فایل اسکن شده آخرین مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی) 6- فایل اسکن شده مجوز آموزشگاه اصناف در صورت دارا بودن این مجوز جهت دریافت اطلاعات کامل مربوط به مدارک، به قسمت مدارک مورد نیاز (مخصوص ثبت نام متقاضیان دفاتر خدمات سلامت) در صفحه اول سامانه ثبت نام و اطلاع رسانی طرح دفاتر خدمات سلامت مراجعه نمایید.
4- منابع آزمون شامل چه مواردی است؟
با توجه به متفاوت بودن منابع در آزمون دفاتر خدمات سلامت در سال های اخیر، جهت آگاهی از آخرین اخبار آزمون به صفحه اخبار آزمون اخذ مجوز دفاتر خدمات سلامت مراجعه فرمایید.
5- فرایند صدور مجوز دفاتر خدمات سلامت چیست؟
مراحل راه اندازی دفتر شامل ثبت نام در فراخوان، شرکت در آزمون، قبولی در آزمون (کسب حداقل %50 نمره آزمون در آزمون 1400)، کسب امتیاز حدنصاب جهت مصاحبه (بر اساس نیاز دانشگاه، نفرات برتر تا چند برابر اعلام نیاز به دانشگاه اعلام خواهد شد) و شرکت در مصاحبه خواهد بود. پس از مصاحبه نفرات برتر بر حسب امتیاز کل جهت راه اندازی دفتر معرفی خواهند شد.
6- نحوه امتیازدهی چگونه است؟
امتیاز متقاضی بر اساس مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و نمره آزمون تعیین میشود. دارندگان مجوز آموزشگاه اصناف نیز امتیاز مجزایی دریافت خواهند کرد. جزئیات بیشتر در راهنمای ثبت نام فراخوان و جدول امتیازبندی متقاضیان کشوری در سامانه ثبت نام و اطلاع رسانی طرح دفاتر خدمات سلامت، مشخص شده است.

لینک ثبت نام و اطلاع رسانی دفاتر خدمات سلامت

7- آیا سابقه کار امتیاز دارد؟
خیر. سوابق شغلی و مدیریتی امتیازی ندارند.
8- آیا غیر از مجوز آموزشگاه اصناف، کسانی که مجوز شرکت های سمپاشی، یا شرکت های خصوصی، بنگاه های غیردولتی و دفاتر فنی را دارند هم دراین فراخوان از امتیاز برخوردارند؟
خیر. با توجه به اینکه در حال حاضر خدمت آموزش اصناف به دفاتر واگذار شده و خدمات سمپاشی از طریق شرکت های مجزا انجام میشود، امتیاز تنها برای دارندگان مجوز آموزشگاه اصناف در نظر گرفته شده است.
9- آیا دانش آموختگانی که گواهی موقت تحصیلی خود را دریافت نکرده اند مجاز به ثبت نام در فراخوان هستند؟
خیر. جهت ثبت نام داشتن مدرک تحصیلی اصلی یا مدرک تحصیلی موقت الزامی است.
10- آیا بدون کارت پایان خدمت میتوان در فراخوان ثبت نام کرد؟
خیر. دارا بودن کارت پایان خدمت الزامی است.
11- اعضای هیئت علمی یا کارمندهای دولت هم میتوانند در این فراخوان شرکت کنند؟
خیر. کارکنان رسمی تمام بخش های دولتی (اعم از لشکری و کشوری) امکان راه اندازی دفتر را ندارند. برای کارکنان پیمانی، قراردادی و شرکتی در صورت پذیرش نهایی، صرفا با ارایه انصراف رسمی صدور مجوز فعالیت امکانپذیر خواهد بود.
12- ارسال مدارک به صورت فیزیکی جهت شرکت در فراخوان امکان پذیراست؟
خیر. ثبت نام و ارسال مدارک صرفا از طریق مراجعه به سامانه ثبت نام و اطلاع رسانی طرح دفاتر خدمات سلامت امکان پذیراست.
13- جهت ثبت نام و مراجعه به سامانه ثبت نام ازچه مرورگرهایی میتوان استفاده کرد؟
از مرورگر های Chrome Google و Firefox جهت ورود به سامانه ثبت نام می توانید استفاده کنید.
14- در صورت بروز مشکل در بارگذاری مدارک چه اقدامی باید انجام شود؟
مدارک باید در فرمت عکس و با حجم اعلام شده در سامانه ثبت نام آماده و بارگذاری شود تا مشکلات مربوط به بارگذاری مدارک ایجاد نشود. نتیجه بررسی مدارک 72 ساعت پس از ثبت در سامانه به متقاضی اطلاع داده خواهد شد. در صورت عدم دریافت پیامک تایید، با واحد پشتیبانی به شماره اعلام شده در فراخوان تماس بگیرید.
15- چه شهرهایی در این فراخوان اعلام نیاز کرده اند؟
لیست کامل شهرهایی که در فراخوان اعلام نیاز داشته اند در راهنمای شرکت در فراخوان اعلام شده است.
16- دلیل عدم وجود برخی از شهرها در فراخوان چیست؟
اعلام نیاز دفاتر بر اساس پیشنهاد دانشگاه تعیین شده است. عدم اعلام نیاز به دلیل وجود دفاتر فعال در حد نصاب و یا نبود پتانسیل بازار کافی برای ایجاد دفتر بوده است.
17- آیا امکان ثبت نام در سامانه از طریق گوشی تلفن همراه هوشمند وجود دارد؟
بله با رعایت نکات ذیل امکان ثبت نام از طریق تلفن همراه امکان پذیر می باشد.
باید هنگام مراجعه به سایت ابتدا تنظیمات گوشی خود را به حالت site desktop در بیاورید. هنگام ثبت اعداد باید کیبورد به حالت انگلیسی باشد و هنگام مراجعه به صفحات قبل (در صورت لزوم) از دکمه برگشت سامانه استفاده کنید نه برگشت مرورگر.
18- در تمام استان ها آزمون برگزار می شود؟
متقاضی در زمان ثبت نام امکان انتخاب حوزه امتحانی خود را از بین مراکز آزمون که در لیست اعلام شده است، دارد. در صورت تغییر حوزه امتحانی در شرایط خاص، موارد به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
19- نحوه برگزاری آزمون چگونه است؟
نحوه برگزاری آزمون بر اساس تعداد متقاضیان ثبت نام شده و ظرفیت مراکز آزمون تعیین میشود که پس از تاریخ پایان ثبت نام اطلاع رسانی خواهد شد.
20- پذیرفته شدگان این فراخوان استخدام دولت می شوند؟
خیر. فعالیت این دفاتر به صورت کامل توسط بخش خصوصی انجام میشود.
21- سرمایه اولیه برای تاسیس دفتر چه میزان است؟
سرمایه اولیه برای تاسیس دفتر، بسته به شهر محل فعالیت متفاوت است. در مجموع سرمایه ای جهت تامین فضای اداری و تجهیزات، لوازم اداری و مصرفی مورد نیازاست.
22- آیا فضا و ملزومات تاسیس دفتر را وزارت بهداشت در اختیار متقاضیان قرار می دهد؟
خیر. تامین فضا و ملزومات مربوط به تاسیس دفتر به عهده مدیر دفتر میباشد. این دفاتر به طور کامل با سرمایه بخش خصوصی راه اندازی میشوند.
23- تعداد دفاتر فعال، شهرهای تحت پوشش و دانشگاه هایی که با این طرح همکاری می کنند؟
تعداد دانشگاه فعال: 39 تعداد دفاتر فعال: 157 جهت دریافت اطلاعات کامل دفاتر فعال به سایت شرکت سلامت الکترونیک مبین ایرانیان مراجعه نمایید.
24- دانش آموختگان بهداشت حرفه ای هم میتوانند مسئول فنی این دفاتر بشوند؟
بله در صورتی که خدمات حوزه بهداشت حرفه ای در دفتری ارائه شود، دانش آموختگان این رشته میتوانند به عنوان مسئول فنی بهداشت حرفه ای در دفتر فعالیت کنند.
25- طرح ممیزی خوداظهاری و خودکنترلی اجباری است؟
بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون اصلاح مواد قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی – مواد 24 ، 25 و 4 واحدهای صنفی ملزم به ارایه خوداظهاری و خودکنترلی بهداشتی هستند که یکی از روش های انجام این کار، استفاده از خدمات دفاتر است.
26- برای هر دفترچند پرسنل نیاز است؟
هر دفتر یک مسئول فنی (در صورتی که خود مدیر دفتر واجد شرایط مسئول فنی نباشد) و برای شروع حداقل به یک نفر ممیز بهداشت محیط نیاز دارد.
27- آیا حضور مدیر دفتر در دفتر الزامی است؟
خیر. حضور مسئول دفتر به صورت تمام وقت در دفتر الزامی نمیباشد. با این وجود مدیر دفتر باید به صورت پاره وقت در دفتر در روزها و ساعات معین حضور داشته باشد.
28- در صورت کسر دو بار هزینه، چه اقدامی باید انجام شود؟
مدارک مربوط به دوبار پرداخت و شماره تماس پاسخگو خود را جهت پیگیری در سامانه ثبت نام و اطلاع رسانی طرح دفاتر خدمات سلامت بخش ثبت تیکت قرار دهید.
29- آیا تسهیلاتی از جمله وام اشتغال به کار و …. به پروانه دفاتر تعقل میگیرد؟
در حال حاضر چنین تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است. در صورت فراهم شدن بستر مورد نیاز، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.
30- آیا دانشگاه و شبکه های بهداشتی ملزم به ارجاع متصدیان واحدهای صنفی به دفاتر خدمات هستند؟
بازرسان دانشگاه علوم پزشکی ملزم به نظارت بر رعایت الزام خوداظهاری و خودکنترلی واحد صنفی هستند. واحد صنفی میتواند از طریق دفاتر خدمات سلامت این خدمت را دریافت نمایند.

31- چه رشته هایی امکان ثبت نام در آزمون تاسیس دفاتر خدمات سلامت را دارند؟
بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه منتشر شده آزمون 1402، امکان ثبت نام برای تمامی رشته ها در این آزمون وجود دارد و حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز مقطع کارشناسی است. جهت اطلاع دقیق از شرایط رشته ها باید دفترچه منتشر شده آزمون در شرف اجرا بررسی شود.

صفحات مرتبط با خدمات سلامت

8 دیدگاه

  1. سلام خوبی وقت بخیر من توی آزمون اخذ دفاتر سلامت قبول شدم اطلاع دارین الان باید چکار کرد مصاحبه‌ کی هست مثلاً شهر من چه تعداد نیرو می خواد

    1. سلام ممنون
      در صورت قبولی احتمالا مابقی مراحل از طرف سازمان مربوطه خدمتتان اطلاع رسانی خواهد شد و این مورد را در نظر بگیرید این آزمون استخدامی نیست و صرفا مجوز احداث دفترخدمات سلامت را دریافت خواهید کرد

    1. سلام وقت بخیر
      طی مواردی که در دفترچه آزمون دوره گذشته عنوان شده بود کارکنان رسمی دولتی امکان راه اندازی دفتر را ندارند. برای کارکنان پیمانی، قراردادی و … در صورت قبولی، صرفا با ارایه انصراف رسمی امکان دارد

    1. سلام وقت بخیر
      طی آزمون های برگزار شده دوره های قبل این امکان وجود نداشت.

    1. سلام وقت بخیر
      امکان راه اندازی دفاتر خدمات سلامت برای این افراد وجود ندارد مگر اینکه بعد از پذیرش نهایی انصراف رسمی ارائه داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا