آیا مدرک فنی و حرفه ای بین المللی است؟

گواهینامه فنی و حرفه‌ای جزء یکی از مدارک و اسناد مهم جهت کاریابی، مهاجرت و اقامت در کشورهای خارجی محسوب می‌شود. در واقع برای مهاجرت و فعالیت در خارج از کشور نیاز به یک مدرک بین‌المللی است تا بتوان آن را به هر زبانی ترجمه کرد.
مدرک فنی و حرفه‌ای را می‌توان از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر این سازمان و دیگر آموزشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی دریافت کرد. حال سؤال اینجاست که کدام یک از این مدارک صادر شده، دارای ارزش بین‌المللی است. برای پاسخ به این سؤال در این مقاله سعی کرده‌ایم به ارزش و اعتبار بین‌المللی بودن مدرک فنی و حرفه‌ای بپردازیم.

مدرک فنی و حرفه‌ای بین‌المللی

با استفاده از گواهینامه فنی و حرفه‌ای با ارزش بین‌المللی، می‌توان جهت گرفتن ویزای شغلی و کاری اقدام کرد. یعنی قابل قبول بودن ترجمه مدرک به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، روسی و هر نوع زبان دیگری، باعث می‌شود؛ گواهینامه مهارت بین‌المللی به رسمیت شناخته شود. بنابراین می‌توان گفت مدرک بین‌المللی فنی و حرفه‌ای قابل تبدیل به مدارک معتبر در بیشتر کشورهای دنیا است.
گواهینامه بین‌المللی با مهر رسمی مترجم قوه قضائیه و ارائه اصل مدرک قابل ترجمه است. در مواردی که نیاز به تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه باشد؛ لازم است گواهینامه مجدد به تأیید سازمان فنی و حرفه‌ای برسد.

چگونه مدرک بین‌المللی فنی و حرفه‌ای بگیریم؟

در این قسمت به شما خواهیم گفت چگونه و از کجا گواهینامه بین‌المللی ‌بگیرید؛ پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.
در ایران مراکز آموزشی فنی زیادی وجود دارند که تحت نظر سازمان به شما مدرک می‌دهند اما میزان اعتبار و رسمیت مدارک ارائه شده از سوی مراکز مختلف با یکدیگر متفاوت است. اولین نکته در مورد مدارکی که قرار است به شما ارائه شود قابل ترجمه بودن آن است. اگر شما هم تا به حال به گواهینامه‌های فنی دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که بر روی آن‌ها عبارت این گواهی ارزش ترجمه دارد یا ندارد روبه‌رو شده‌اید. پس قبل از اقدام به ثبت‌نام در مراکز آموزشی و شرکت در دوره‌های آن، لازم است در مورد نوع مدرکی که قرار است به شما داده شود، اطلاعات لازم را به دست آورید‌.

دانلود سوالات فنی و حرفه ای

میزان اعتبار و ارزش مدرک فنی و حرفه‌ای

برخی از مؤسسات فنی آموزشی در کشور، با دارا بودن سابقه زیاد در امر آموزش و اعتبار داشتن در نام آموزشگاه‌، خیلی از اصول و ضوابط لازم را برای صدور کارت رعایت نمی‌کنند. بنابراین در هنگام‌ مراجعه به این مؤسسات باید از مجوزهای لازم آن‌ها جهت آموزش و ارائه کارت فنی و حرفه‌ای تحقیق و بررسی به عمل آید. با بررسی‌های صورت گرفته، این نتیجه به دست آمده است که مؤسسات و دیگر مراکز آموزش دولتی و همچنین انواع آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی، از درجه اعتبار خوبی برخوردار هستند.

fanivaherfei13-1

فرق مدرک بین‌المللی فنی با گواهینامه معمولی فنی

مدرک بین‌المللی دارای اعتبار جهانی است و بر روی آن عبارت این گواهینامه ارزش ترجمه دارد، درج شده است. افرادی که قصد مهاجرت کاری و شغلی دارند، حتماً باید ابتدا این مدرک را دریافت کرده، سپس اقدام به مهاجرت کنند. با مدرک بین‌المللی شما وارد هر کشوری که شوید هم ردیف و یکسان با مردم آن کشور، به شما کار داده می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت با مدرک بین‌المللی در کشورهای متقاضی نیروی کار، می‌توان به راحتی اقامت گرفت. با توجه به‌ قواعد و ضوابط موجود در سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین زمان مورد نیاز برای برگزاری آزمون و تصحیح آن، جهت صدور کارت مهارت، حداقل دو ماه زمان لازم است.

اعتبار مدرک بین‌المللی در سازمان جهانی کار

این سازمان که به اختصار ILO گفته می‌شود جزء یکی از مؤسسات تخصصی در سازمان ملل متحد است که به مسائل مربوط به کار و کارگران می‌پردازد. تأسیس آن در سال 1919 بعد از نتیجه‌گیری از بحث‌های صلح پاریس، صورت گرفت. سازمان جهانی کار در ابتدا وابسته به جامعه ملل بود که بعد از تأسیس سازمان ملل، جزء جوامع آن شد.
مدارک فنی بین‌المللی در سازمان ILO در 186 کشور دنیا معتبر است. ایران نیز یکی از کشورهای عضو این سازمان است یعنی مدرک بین‌المللی در ایران نیز از ارزش و اعتبار کافی برخوردار است.

مزایای مدرک بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین استفاده‌ای که از این نوع مدرک می‌توان کرد، به دست آوردن شغل و یک کسب و کار خوب در اکثر کشورهای صنعتی دنیا است. یکی دیگر از مزایایی که مدرک بین‌المللی برای شخص دارد این است که از طریق مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا و استرالیا که نیاز زیادی به نیروی انسانی دارند؛ شخص مهاجر از طریق Skill workers به عنوان یک نیروی متخصص به راحتی می‌تواند مشغول به حرفه خود شود. به جرأت می‌توان گفت اعتبار مدرک بین‌المللی در برخی کشورها از مدارک دانشگاهی نیز بالاتر است.

دوره‌های آنلاین فنی و حرفه‌ای با مدرک بین‌المللی

امروزه با پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی، علاوه بر تشکیل دوره‌های آموزشی حضوری، یک سری دوره‌های غیر حضوری نیز جهت اخذ گواهینامه برگزار می‌شود. در واقع به کمک سیستم اینترنت و هوشمند سازی آموزشگاه‌ها و مؤسسات فنی، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین جهت دریافت مدرک فنی بین‌المللی میسر شده است.
افراد علاقه‌مند به اخذ گواهینامه بین‌المللی، از طریق خرید پک‌های آموزشی می‌توانند به صورت آنلاین در این کلاس‌ها شرکت کرده و با یادگیری مهارت‌های لازم، جهت شرکت در آزمون و گرفتن مدرک بین‌المللی اقدام کنند.
البته همواره باید توجه کنید که دوره‌های خریداری شده به روز و معتبر باشد. گاهی بعضی از مؤسسات ادعا دارند که تنها با خرید بسته‌های آموزشی، مدرک بین‌المللی به شما اعطا می‌شود که این ادعا کاملاً کذب بوده و فقط برای تبلیغات بیشتر است.

جمع‌بندی

مدرک فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از مدارک معتبر و رسمی در بیشتر کشورها شناخته شده است. به خصوص زمانی که این گواهینامه دارای نشان بین‌المللی نیز باشد ارزش و اعتبار آن نیز خیلی بیشتر می‌شود. بنابراین در هنگام مراجعه به مؤسسات و آموزشگاه‌های فنی توجه به این مورد بسیار ضروری است. با دارا بودن گواهینامه فنی بین‌المللی به آسانی می‌توان در کشورهای عضو سازمان جهانی کار، درخواست کار و همکاری داد. در برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی از جمله کانادا و استرالیا به درخواست اقامت مهاجران، در صورت دارا بودن مدرک فنی بین‌المللی خیلی راحت‌تر پاسخ مثبت داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا